Actualiteit

Belgen verkiezen steeds vaker benzinemotor boven dieselmotor

Gedurende tientallen jaren waren dieselmotoren heer en meester in het Belgische wagenpark. Echter begint het tij stilaan te keren. Steeds vaker kiezen consumenten bij de aankoop van hun nieuwe wagen voor een benzinemotor. De afschaffing van de CO2-kortingen- waarbij vooral dieselklanten hun voordeel deden – dragen hier zonder meer toe bij!

| Gepubliceerd op 1 apr. 2014 | Leestijd: 3 min

Naast de afschaffing van de aantrekkelijke CO2-kortingen op dieselwagens, wordt het prijsverschil tussen diesel en benzine aan de pomp steeds kleiner. Om aan de steeds strenger wordende wetgeving inzake de Euro5 en Euro6-norm te voldoen, heeft de uitstoot van een dieselmotor een complexe en dure nabehandeling nodig. Benzinemotoren zijn immers makkelijk schoon te krijgen. Als je financieel voordeel wil halen uit een dieselmotor, ben je genoodzaakt de nodige kilometers af te malen.

In 2010 was de verhouding op de markt van de nieuwe wagens 76 procent diesel en 24 procent benzine. Drie jaar later is dat verschoven naar 65 tegenover 35 procent. De ‘verdieseling’ lijkt dus te vertragen, zelfs al blijft het grootste deel van het Belgische autopark op diesel rijden. Op een totaal van bijna 5,5 miljoen wagens tellen we 3,4 miljoen dieselwagens en 2 miljoen benzines.

Advertentie – lees hieronder verder

Evolutie naar benzinemotoren

Pech- en reisbijstands organisatie VAB berekende recent het verschil tussen de kilometer kostprijs van diesel- versus benzineversies en concludeerde dat je jaarlijks vaak meer dan 20.000km moet rijden om het omslagpunt – het ogenblik waarop een dieselmotor financieel aantrekkelijker is – te bereiken.
De zachte evolutie naar een groter aandeel benzinemotoren komt er ook nadat tal van constructeurs compacte motoren aanbieden met een lager verbruik. De ontwikkeling van hedendaagse benzinemotoren met rechtstreekse inspuiting en turbolading kwam de jongste jaren in een stroomversnelling.

Alternatieven

Wat alternatieve aandrijfsystemen en brandstoffen betreft, is de sfeer niet bepaald gunstig. Hybrides of auto’s die rijden op stroom, CNG of LPG vormen maar 1,1 procent van het Belgische automobielpark in 2013. België heeft dus een grote achterstand op de andere Europese landen. De infrastructuur voor elektrische en aardgasauto’s ontbreekt.

Febiac pleit ervoor om de autofiscaliteit compleet om te gooien: “Om mensen aan te moedigen oude wagens te vervangen, is het meer dan ooit noodzakelijk om de jaarlijkse verkeersbelasting te ‘vergroenen’ en het voorbijgestreefde criterium van fiscale pk (op basis van de cilinderinhoud) te vervangen door de milieugerelateerde criteria CO2 en Euro-norm.”

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon