Gezien de investeringen die de constructeurs deden voor deze «zero émission» modellen, is dit een harde dobber. Maar het wordt nog erger als men weet dat ook de hybrides amper beter doen! Deze verklaring van Toyota moet wel in zijn context geplaatst worden. Craig Scott, één van de directeurs van de research van de constructeur, wou er even op wijzen dat Toyota regelmatig heeft gezegd dat wagens met een klassieke batterij niet leefbaar zijn op de huidige automarkt. En de man verduidelijkt: “Niemand klopt bij ons op de deur om een nieuwe elektrische wagen te bouwen.”
Als we bovendien de analisten van de Amerikaanse investeringsbank Merrill Lynch mogen geloven, zit Tesla nog met 3.000 onverkochte exemplaren van het Model S, onder meer door de moeilijkheden om op de Chinese markt voet aan wal te krijgen. Kortom, met zulk nieuws is het makkelijker te begrijpen dat Toyota, dat zich nochtans volop op de hybrides heeft gestort, zich nu duidelijk voorbereidt op de volgende fase met de overgang op waterstof. Het bewijs daarvan is de officiële lancering van de Mirai, de eerste berline met een brandstofcel op waterstof.
Advertentie – lees hieronder verder
En denkt u dat alle constructeurs zullen overstappen van elektriciteit naar waterstof?