Autotests

AUTOTEST: BMW 3 Reeks : 3 voor de 3

De 3 Reeks kan terugblikken op 40 jaar geschiedenis en een constante filosofie: zijn bestuurder rijplezier bieden. De versie 2016 heeft enkele stevige verrassingen onder de motorkap, waaronder een driecilinder!

Vincent Hayez | Gepubliceerd op 30 okt. 2015 | Leestijd: 5 min

De 3 reeks blijft het kernmodel van BMW dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de verkoop. De versie 2016 kreeg een zeer bescheiden facelift die enkel betrekking heeft op de radiatorgrille en de led-koplampen (“full leds” zijn optioneel). Hiermee is de kous zo goed als af voor het koetswerk! Gelukkig blijft de 3 Reeks trouw aan zijn reputatie en behoudt zijn achterwielaandrijving en een chassisafstelling die als “sportief” bestempeld kan worden. Dit model behoudt dus zijn genetische kenmerken met, opnieuw, de magie van BMW die functioneert dankzij de voortreffelijke mechaniek…

Van 6 tot 3 cilinders

Advertentie – lees hieronder verder

En we beginnen meteen met de nieuwe blikvanger: een driecilinder op benzine die een heuse première voor de 3 Reeks levert. Het gaat uiteraard over een krachtbron (1.5l 136pk) die reeds dienst deed onder de motorkap van de neefjes bij Mini en de recente 2 Reeks Active Tourer. Jammer genoeg konden we deze versie nog niet ter plaatse testen, aangezien de Duitsers ons enkel de krachtigste variante van de toekomstige 3 Reeks onder de billen schoven: de 340i met zijn “6-in-lijn” goed voor 326 paardjes! Een leuk stel wielen voor wie kickt op prestaties (kijk maar even naar de technische gegevens), maar minder interessant wat de verkopen bij ons betreft, aangezien het dan vooral om diesels gaat, waarvan het aanbod bestaat uit zes versies (van 136 tot 313 pk).

Achter het stuur van de door ons geteste 340i lijkt het erop dat comfort en efficiëntie primeren op elke andere vereiste. Dit model heeft uiteraard het nodige pit, maar het levert die af in stilte en eerder steriel, zodat het comfort de prestaties wat lijkt de onderdrukken, terwijl die nochtans overtuigend uit de chrono’s blijken. Een andere kleine teleurstelling is het (beperkte) gebrek aan feeling in de stuurinrichting, die zou te wijten zijn aan een aanpassing aan het elektro-hydraulische systeem van deze topversie. De gestuurde ophanging van onze testwagen was dan weer vrij van alle kritiek met een overtuigende efficiëntie die bochtensnelheden toelaat die eigenlijk enkel op een circuit verantwoord zijn!

Noteer ook nog dat er volgend jaar een plug-in hybride versie, genaamd 330e, bijkomt. Met zijn viercilinderbenzine zou die slechts 47g CO2/km uitstoten, terwijl het gecombineerd vermogen toch oploopt tot 252 pk!

Besluit

Laten we wachten op de driecilinder- en dieselversies die binnen enkele weken beschikbaar zullen zijn om een definitief beeld te vormen van deze – mature – 3 Reeks. 

Positieve punten

Topmotor

Algemeen comfort

Geluidsisolatie

Veiligheid

Afwerking, materialen

Negatieve punten

Weinig feedback (actieve) stuurinrichting

Sobere look

Hoge tarieven

Standaarduitrusting, dure opties

De 340i in enkele cijfers

Motor : 6 cilinder-turbo 2.998cc; 190pk bij 5.500tr/min; 450Nm bij 1.380tr/min.

Overbrenging : op de achterwielen.

Versnellingsbak : Steptronic met 8 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.663/1.811/1.429

Leeggewicht (kg) : 1.625

Koffervolume mini/maxi (l) : 495/1.500

0-100 km/u (sec.) : 5,1

V-max : 250 km/u (beperkt)

Gem. verbruik (l/100 km): 7,4

CO2 (g/km): 172

Prijs : 46.850 € BTWi

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon