AUTOTEST : Ford Galaxy... De grote S-Max

|

De grote monovolumes lijken als modefenomeen plaats te moeten ruimen voor crossovers en SUV’s, al proberen sommige constructeurs zich daar nog steeds tegen te verzetten. Dat geldt vooral voor Ford dat net een geheel nieuwe Galaxy heeft gelanceerd. En daarvoor zijn we het merk heel dankbaar!

Sinds de vorige Galaxy kwam de nieuwe Mondeo met zijn uitstekend platform op het toneel. De Galaxy was eigenlijk al de enige monovolume op de markt met een dynamisch rijgedrag en op deze nieuwe basis wordt deze eigenschap alleen maar indrukwekkender. De dynamiek gaat er verder op vooruit, de rolneigingen zijn zo goed als onbestaande, en gelukkig gaat dat niet gepaard met een vering zo stijf als een wachter voor Buckingham Palace, want de Galaxy biedt ook het comfort dat men verwacht van een reiswagen.

Kwaliteit

Een ander voordeel van dit nieuwe platform is zijn stijfheid, waardoor de Galaxy vrijwel gespaard blijft van storende interieurgeluiden, wat nochtans een typisch probleem is voor grote monovolumes waarvan het koetswerk enorm ‘leeft’ op hobbels en in bochten. Aan boord vinden we een dashboard zonder teveel toeters en bellen, want de meeste boordfuncties worden voortaan bediend via het aanraakscherm van Sync2-systeem. En verder zijn onder de talrijke technologische snufjes van de Galaxy de handenvrije bediening van de kofferklep, de actieve rijstrookbewaking, een 180° camera vooraan, niet-verblindende kruislichten (die voorliggende of kruisende wagens niet hinderen, terwijl toch de volledige lichtsterkte behouden blijft) of de verkeersbordherkenning gekoppeld aan een intelligente snelheidsbegrenzer, het vermelden waard.

Tot 210 pk

In de Galaxy zijn 7 plaatsen standaard op alle versies. Het motorenpalet bestaat uit twee turbobenzines (1.5 160 pk en 2.0 240 pk), en een 2.0 TDCi met 120, 150 of 180 pk, en een aan te bevelen 210 pk die de dynamische kwaliteiten van de Galaxy mooi naar voor brengt. Wel lijkt de 120 pk-versie met een verbruik van 5l/100km en 130g CO2/km de meest concurrentiële motorisatie. Een mooi alternatief vormen de 150 en 180 pk, omdat ze vrijwel dezelfde verbruiks- en uitstootwaarden leveren als ze gekoppeld zijn aan de manuele versnellingsbak en niet aan de zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Tenslotte dient vermeld dat de diesels met 150, 180 en 210 pk eveneens als 4x4 leverbaar zijn.

Besluit

Goed, de SUV’s zijn meer in de mode. Maar broeken met olifantenpijpen en nektapijten zijn dat ook lang geweest… De Galaxy is als een paar goede basketters: je kan ermee gaan werken, op reis vertrekken, je schoonmoeder opzoeken in het weekend, of er zelfs mee gaan sporten. Dus weet je wat we van de mode denken…?


De Ford Galaxy 2.0 TDCI 150 in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.997cc; 150 pk bij 3.500tr/min; 350Nm van 2.000 tot 2.500tr/min.

Aandrijving : op de voorwielen.

Transmissie : handgeschakeld 6 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.796/2.131/1.692

Leeggewicht (kg): 1.752

Kofferinhoud (l) : 700 – 2.339

Tankinhoud (l) : 70

0-100 km/u (sec.) : 10,9



Positieve punten

Echt dynamisch rijgedrag

7 plaatsen standaard

Functionaliteit

Rijhulpsystemen van topniveau

Negatieve punten

Omvang

Minimale esthetische evolutie

Geen automaat op basisdiesel

 

Prijs : 36.112 € BTWi

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 195 km/u

Gem. verbruik : 5 l/100km

CO2 : 130 g/km



De andere motorisaties

1.5 EcoBoost : 160pk, 5,4l/100km, 185km/u, 32.752 euro BTWi.

2.0 EcoBoost : 240pk, 4,9l/100km, 205km/u, 37.072 euro BTWi.

2.0 TDCi : 120pk, 4,9l/100km, 215km/u, 32.752 euro BTWi.

2.0 TDCi : 180pk, 5,9l/100km, 235km/u, 38.368 euro BTWi.

AWD: +1.920€