Autotests

AUTOTEST : Mercedes A Klasse … Sport EN comfort

Het leek een zware gok, maar toch werd de uitdaging om de A Klasse radicaal te veranderen een succes. Dankzij de nieuwe A en zijn broertjes (B, CLA, GLA…) slaagde Mercedes er zelfs in de verkoop van zijn compacte modellen te verdubbelen. Een echt schot in de roos!

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 15 jan. 2016 | Leestijd: 7 min

Mercedes mag zelfs echt tevreden zijn, want 66% van de kopers komen van andere merken, en het cliënteel van de A Klasse en zijn derivaten is gemiddeld 13 jaar jonger dan de vertrouwde klanten van het merk!

Met zo’n succes is het te begrijpen dat de esthetische aanpassingen beperkt blijven: op enkele details na (zoals de herwerkte lichtsignatuur, de nieuwe “Diamond” gril die nu standaard is op het hele gamma, een ruimere keuze van interieurbekleding en een hoogwaardigere materiaalkeuze) blijft de A Klasse een echte A Klasse! Het is eerder op vlak van uitrusting dat de update te zoeken valt. En zo komen we snel tot de onvermijdelijke verbetering van de connectiviteit, Apple CarPlay, MirrorLink, app’s, controle van de functies via Smartphone, enz…

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuw instapmodel

De eerste belangrijke vernieuwing bevindt zich “onderaan”. Mercedes lanceert namelijk een nieuwe basisversie van zijn A Klasse, de A160, waarvan de 1.6 turbobenzine 102 pk en 180 Nm ontwikkelt. Daarmee daalt het toegangsticket voor de Mercedes-familie voor het eerst onder 24.000 euro. Het aanbod wordt verder uitgebreid met de A180d BlueEfficiency Edition, met een 1.6 diesel van 109 pk, die gehomologeerd is met 89g CO2/km en 3,5l/100km, en daarmee zeer fiscaalvriendelijk uitvalt.

Tenslotte kunnen de A250 en A250 Sport voortaan uitgerust worden met de manuele zesbak en is de 7-DCT-automaat met dubbele koppeling beschikbaar op het hele gamma. De 4Matic vierwielaandrijving is daarentegen enkel verkrijgbaar vanaf de A220d en A200.

Drive Select

Een tweede interessant nieuwtje is dat het Drive Selectsysteem nu op alle A’s (behalve de Blue Efficiency’s) leverbaar is, en op sommige uitvoeringen zelfs standaard is. Met Drive Select beschikt de bestuurder over vier rijmodi (Sport, Eco, Comfort en Indivudual) die ingrijpen op de motorsturing, de airco en ook de automatische transmissie, als die aanwezig is. Dit systeem bewijst vooral zijn nut als het ook gekoppeld is aan de derde vernieuwing: de optionele, gestuurde ophanging die voor het eerst op de A Klasse verkrijgbaar is. Dat is zeer goed nieuws, zeker voor de sportieve uitvoeringen waarvan de demping wat droog was! Op dit vlak komt er trouwens ook nog een derde optie bij voor het “passieve” chassis, naast de bekende mogelijkheden (comfort en Sport verlaagd): comfort met verlaagde ophanging, 15 mm vooraan en 10 mm achteraan. Dit lijkt ons een goede keuze met een mooiere look, zonder dat er een aanslag op je wervels gepleegd wordt!

Tijdens de voorstelling konden we de nieuwe A160 nog niet aan de tand voelen, maar was wel de A200, die fiscaal niet te zwaar wordt aangepakt, present om ons geheugen op te frissen. Deze versie is geen kruisraket, maar heeft toch voldoende pit, een lichte en communicatieve voortrein en een gezonde achtertrein, die zelfs een beetje speels is (wat leidt tot een grotere dynamiek), zodat er met deze A toch wat fun te beleven valt. Maar meteen wordt ook duidelijk dat voor een A Klasse 150pk en 250Nm een minimum is. De A160 richt dus eerder op de (zeer) gezapige rijders.

AMG

Bij gebrek aan het basismodel konden we wel de top van het gamma testen: de geweldige A45 AMG, waarvan de 2 liter met zijn 360 pk reeds de krachtigste viercilinder op de markt was. Dat werden ondertussen zelfs 381 trappelende paardjes! En het mooie daarbij is dat ook de AMG een gestuurde ophanging kreeg, met een comfortstand die we erg konden appreciëren op de rustigere momenten. Deze optie is in onze ogen echt noodzakelijk in de A45 AMG, die met de keiharde passieve ophanging eigenlijk te vermoeiend is voor dagelijks gebruik! Daarnaast werd dit model nog efficiënter dankzij een herwerkte stroomlijn.

De A200 in enkele cijfers

Moteur : 4-cilinder turbo benzine, 1.595cc; 156pk bij 5.300tr/min; 250Nm van 1.250 tot 4.000tr/min.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel 6 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.299/1.780/1.433

Leeggewicht (kg): 1.370

Kofferinhoud (l) : 341 – 1.157

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 8,1

Positieve punten

Afwerkingskwaliteit licht verbeterd

Instapversie voor minder dan 25.000€

Nieuwe gestuurde ophanging

Rijplezier

AMG-versie nog beestiger … en zelfs vrij comfortabel

Negatieve punten

Basismotor een beetje krap?

Officieel verbruik wat optimistisch

Basisversie mist sexappeal

De andere motorisaties

A160 : 102pk, 5,4l/100km, 190km/u, 23.595 euro BTWi.

A180 : 122pk, 5,5l/100km, 202km/u, 25.410 euro BTWi.

A220 4Matic : 184pk, 6,3l/100km, 228km/u, 33.275 euro BTWi.

A250 : 211pk, 6,7l/100km, 240km/u, 32.186 euro BTWi.

A250 Sport : 218pk, 6,2l/100km, 240km/u, 35.574 euro BTWi.

A116d : 90pk, 3,7l/100km, 180km/u, 24.321 euro BTWi.

A180d : 109pk, 3,7l/100km, 190km/u, 25.894 euro BTWi.

A180d BlueEfficiency : 109pk, 3,5l/100km, 190km/u, 26.378 euro BTWi.

A200d : 136pk, 4,1l/100km, 210km/u, 27.951 euro BTWi.

A220d : 177pk, 4,0l/100km, 210km/u, 33.275 euro BTWi.

A 45 AMG : 381pk, 6,9l/100km, 250km/u, 49.973 euro BTWi.

Prijs : 28.677 € BTWi

Vermogen : 156 pk

Topsnelheid : 224 km/u

Gem. verbruik : 5,5 l/100km

CO2 : 128 g/km

 

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon