AUTOTEST : Opel Astra ... De afschaffing van privileges

|

De afschaffing van privileges

Is de Opel Astra links georiënteerd? Je zou het haast geloven met alle snufjes waarmee hij uitpakt en die tot hiertoe aan de rijken waren voorbehouden. De manier waarop hij de riem aantrekt voor ieders plezier is een andere aanwijzing…

Deze democratisering van topuitrusting is niet enkel voorbehouden aan de Astra, maar geldt eigenlijk voor het hele Opel-gamma. Herinner bijvoorbeeld dat de Insignia de eerste niet-premium berline was die over een verkeersbordherkenningsfunctie beschikte. Of dat de Corsa in de reklamespot Claudia Schiffer met verbazing sloeg door zelfstandig te parkeren, wat nog steeds een uniek feature is in dit segment. Maar genoeg gelachen: een Opel is natuurlijk niet links of rechts, hij is slechts rood of blauw in functie van de gekozen koetswerkkleur…

Jeugdige snoet

Laten we bij het begin starten, bij één van de enige punten waarbij we bedenkingen hebben: het design. Uit de technische fiche maken we op dat de Astra korter, lager, stoerder en in het algemeen harmonieuzer werd vergeleken met zijn voorganger. Hij werd eveneens merkelijk gestroomlijnder, wat natuurlijk het verbruik ten goede komt. Maar om eerlijk te zijn moet je echt beide wagens naast elkaar zetten om het nieuwe model van het oude te kunnen onderscheiden. Dit ruikt naar het Audi-syndroom en u leest in het besluit waarom we dat betreuren.

In het interieur daarentegen is de vooruitgang enorm op elk vlak: de materialen zijn van veel betere kwaliteit, de ruimte – vooral achterin – is rianter en, vooral, lijkt de middenconsole niet meer op een pubersnoet vol pukkels. Opel kuiste alles netjes op en liet nog enkel de meest noodzakelijke bedieningsknoppen staan, de rest verloopt voortaan via de menu’s van het aanraakscherm. En ook dat draagt bij tot de algemene kwaliteitsindruk.

De Astra kan extreem goed uitgerust worden met alles wat de norm uitmaakt in de huidige auto. Maar laten we toch de focus leggen op de grote premières in dit segment die ons inspireerden voor de politiek getinte inleiding van dit artikel. Het gaat namelijk om premières die recht uit de premiumwereld komen…

Eerst en vooral is er de rijstrookbewaking die, zoals in de grote luxeberlines, automatisch de koers corrigeert en dus een eerste stap zet naar autonoom rijden. Vervolgens zijn er de IntelliLux-koplampen. Het automatisch ontsteken of doven van de dimlichten is reeds goed ingeburgerd. De mogelijkheid om steeds met de grote lichten te rijden, dankzij een regelbare lichtbundel om de tegenliggers niet te verblinden, blijft daarentegen een eigenaardigheid, zelfs bij sommige luxemerken. De Astra heeft dit snufje wel aan boord dankzij 16 leds (per koplamp) die individueel kunnen oplichten of uitdoven. We zagen dit systeem werken en het leek een beetje in elkaar “geknutseld” vergeleken met waarmee Mercedes of Audi uitpakken. Dit neemt niet weg dat het zijn werk doet en de prijs slechts 1.350 euro bedraagt, of vier keer minder dan bij de concurrentie. Als dat niet het einde van de privileges inluidt…

Goelagregime

U herinnert zich misschien nog dat we het verlies van 80 kg aan gewicht van de huidige Golf vergeleken met zijn voorganger opmerkelijk noemden. Wel dan heeft de Astra wellicht enkel maanden in Siberië doorgebracht, wat hij komt af met maar liefst 200 kg minder. En dat is echt enorm voor een wagen in deze klasse. Structuur, koetswerk, chassis, motoren, elektronica, stoelen… Niets werd gespaard voor deze afslankkuur en dat geeft op de weegschaal een gewicht tussen 1.250 en 1.350 kg, naargelang de motorisatie.

De Astra zal beschikbaar zijn met vijf benzinemotoren en een diesel die in drie varianten komt. De 1.6 CDTi bestaat met 95, 110 en 163 pk, waarbij de EcoFLEX 110 versie slechts 90g CO2/km uitstoot. Op benzine ontvangt de Astra voor het eerst de uitstekende 1.0 turbo driecilinder met 105 pk, de 1.6 Turbo in zijn 200 pk versie (het topmodel in afwachting van de OPC) en brengt in primeur een geheel nieuw 1.4 blok, dat 100 pk levert zonder turbo, en 125 of 150 pk met druklading.

Om het effect van het gewichtsverlies werkelijk in te schatten en de vergelijking te maken met een concurrent met een vergelijkbare motorisatie (de Ford Focus 1.0 EcoBoost), hebben we de Astra 1.0 getest. De vergelijking was duidelijk. Terwijl in de Focus de driepitter met 125 pk een beetje krap bemeten lijkt, geeft de basismotor in de superlichte Astra helemaal geen basic gevoel! De 200 bespaarde kilo’s laten zich goed voelen! Of beter gezegd: je voelt ze niet meer. We gaan nu niet meteen beweren dat Astra op zijn sokken de Alpen opstormt met hele gezin inclusief bagage, maar toch. In het dagelijks verkeer, zelfs iets vinniger gereden, verloopt alles als een fluitje van een cent. De motor gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak laat zijn paardjes en de 170 Nm gretig los.

Tenslotte heeft ook het rijgedrag enorm baat bij het crashdieet, vooral wat de voortrein betreft, die volledig werd herwerkt. De voortrein was trouwens nooit het sterke punt van Opel. Gelukkig lijkt de nieuwe Astra komaf te maken met deze “traditie”. Ok, we moesten slechts een bescheiden cavalerie in toom houden, maar we weten natuurlijk wel hoe je een fout zelf kan uitlokken om de stuurinrichting, de tractie of de demping op de proef stellen, en daarbij leek alles zeer gezond. Beter nog: het was echt fun. We kijken al uit naar de test van de 1.4l 150pk !

BESLUIT

De nieuwe Astra zet een gigantische stap voorwaarts op alle punten. Net daarom, om dit extra in de kijker te stellen, verdiende hij een apartere look die hem op esthetisch vlak duidelijker onderscheidde!

 

De Opel Astra 1.0 Turbo in enkele cijfers

Motor : 3 cilinder turbobenzine, 999cc; 105pk bij 5.500tr/min; 170Nm van 1.800 tot 4.250tr/min.

Transmissie : op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel 5 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.370/2.042/1.485

Leeggewicht (kg): 1.263

Koffervolume (l) : 370 – 1.210

Tank (l) : 48

0 tot 100 km/u (sec.) : 11,2


Positieve punten

Kwaliteitsindruk sterk verbeterd

Indrukwekkend en merkbaar gewichtsverlies

Eindelijk een goede voortrein

Toegankelijke topuitrusting

Overtuigende motoren vanaf de basis

Negatieve punten

Te bescheiden esthetische vooruitgang

Geen zesversnellingsbak met de 1.0 Turbo

1.6 CDTi luider dan normaal

Prijs : 20.075 € BTWi

Vermogen : 105 pk

Topsnelheid : 200 km/u

Gem. verbruik : 3,9 l/100km

CO2 : 102 g/km

De andere motorisaties

1.4 : 100pk, 5,4l/100km, 185km/u, 17.975 euro BTWi.

1.4 Turbo : 125pk, 4,9l/100km, 205km/u, 21.175 euro BTWi.

1.4 Turbo : 150pk, 4,9l/100km, 215km/u, 22.275 euro BTWi.

1.6 Turbo : 200pk, 5,9l/100km, 235km/u, 32.186 euro BTWi.

1.6 CDTi : 95pk, 3,6l/100km, 185km/u, 20.475 euro BTWi.

1.6 CDTi : 110pk, 3,4l/100km, 195km/u, 22.225 euro BTWi.

1.6 CDTi : 136pk, 3,7l/100km, 205km/u, 22.975 euro BTWi.