AUTOTEST : Renault Talisman 1.6 dCi 160 ... Geluksbrenger

|

Renault wil eindelijk doorbreken in het segment van de grote berlines met deze nieuwe geluksbrenger, de Talisman. In feite is het een afgeleide van de nieuwe Espace met een lagere daklijn. Die laatste Espace blijkt het inmiddels niet slecht te doen. Wat is de succesformule? 

Renault probeerde door de jaren heen door te breken in het topgamma met achtereenvolgens de klassieke Safrane berline, een originele monovolume-coupé Avantime, een aparte Vel Satis en zelfs met een omgedoopte berline van zustermerk Samsung, de Latitude. Vandaag probeert Renault het opnieuw met de Talisman. Renault is echt vastbesloten om door te breken in het topsegment want binnen enkele maanden hebben ze een compleet gamma met vier verschillende modellen die vooral terrein willen inpalmen van de Duitse premiumspelers. Naast de Espace MPV - die enkele maanden geleden op de markt kwam – is er de Talisman berline. Begin volgend jaar komt er ook een Grandtour (break) afgeleide. Renault werkt ook nog aan een grote SUV die hetzelfde platform zal delen. 

Charisma

De nieuwe Talisman moet zowel de grote Latitude uit het D-segment als de kleinere Renault Laguna vervangen. De laatste generatie Laguna stelde teleur qua verkoopcijfers vergeleken met de eerste twee generaties. De Talisman krijgt een groot koetswerk en meet 4,85 meter. Zo is hij ongeveer even groot als de nieuwe Ford Mondeo (4,87 m). De aanvoerder van dit segment, de Passat, is met 4,76 duidelijk compacter.  Deze nieuwe Renault-berline getuigt van een eigen identiteit. Het design is van de hand van de Nederlandse designer Laurens van de Acker. Deze man geeft de nieuwe Renault-modellen een fraaie vormtaal. De balans tussen staal en glasoppervlak bedraagt 2/3-1/3 en dat zorgt zelfs voor coupéallures. Binnenin biedt deze berline erg veel plaats en ook de koffer is met 600 liter ruim bemeten. Dat volstaat om bagage mee te nemen voor een vakantie van veertien dagen. Wie nog meer laadruimte van doen heeft, wacht beter tot begin volgend jaar om de nog grotere breakvariante (Grandtour) te bestellen. Die kost 1.500 euro meer maar omwille van de kofferklep is hij een stuk handiger in gebruik dan de berline met de kleinere toegang tot de bagageruimte.

4Control

Hoewel de wagen op het eerste zicht bijzonder groot lijkt, heb je onderweg zelden het gevoel om met een auto van deze proporties onderweg te zijn. Dat is vooral het geval bij de exemplaren die – zoals onze testwagen – uitgerust zijn met de vierwielsturing van Renault. In de stad en op bochtige trajecten, gaan de achterwielen in de tegengestelde richting sturen. Deze technologie maakt de Talisman erg wendbaar. In lange en snelle bochten gaan de achterwielen in dezelfde richting meesturen als de voorwielen en dit verhoogt de stabiliteit van de wagen aanzienlijk. Kortom, qua efficiëntie is deze Talisman de referentie in zijn klasse. Wij testten de wagen op een bochtig parcours rond Firenze en we waren onder de indruk van de stuurinrichting. Als we de sportmodus van het Multisense-systeem (dat van de Espace werd overgenomen) inschakelen,  rijgt deze Talisman snelle bochten met veel bravoure aan elkaar. Na enkele kilometers kiezen we voor de individuele modus  waarmee je de parameters zelf kan instellen. Het eerste wat we uitschakelen is het artificiële motorgeluid dat de dieselbrom wil opleuken...

Hoewel deze Talisman ongeveer 200 kg lichter is dan de Espace, heeft de (optionele) gestuurde demping het kennelijk moeilijk om de wieluitslag bij een hoger tempo in goede banen te leiden. Het onderstel slaagt er wel de oneffenheden te filteren, zelfs in combinatie met de grote 19 duim velgen van de Initiale Paris-versie. Ook de geluidsisolatie is uitstekend (tenminste met de met optionele isolerende beglazing van de zijruiten). Deze Talisman is een ideale reiswagen. Enige minpunt is de kleine brandstoftank. Omdat de vierwielsturing extra plaats inneemt, blijft de inhoud van de tank beperkt tot 52 liter. Voor een grote reisberline is dat eerder krap.

Wachten op“meer”

Renault wil met deze wagen heel wat professionele klanten over de streep trekken. De Talisman is leverbaar met een 1.5 DCi 110 pk motor die amper 95 gram CO2 uitstoot. De grotere 1.6 diesel is leverbaar met één turbo, goed voor 130 pk. De bi-turbo variante levert 160 pk. Precies met die laatste reden we in Italië. De wagen komt soepel en krachtig uit de hoek. Deze grote berline is meer dan vlot en de standaard gemonteerde gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het aanbod lijkt evenwel krap bemeten om ook Duitse klanten te overhalen want zij zijn gewend aan grotere motorisaties. Mocht er al een grotere motorisatie voor de Talisman volgen, zal dat zeker niet voor morgen zijn. Hoewel het gros van de klanten niet wakker ligt van een benzineversie levert Renault een 1.6 turbomotor met 150 pk (en manuele zesversnellingsbak) of zelf met 200 pk (in combinatie met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling). We gingen ook op pad met deze krachtigste variante. Deze komt erg enthousiast uit de hoek maar als het er snel aan toegaat, laat de versnellingsbak soms een steekje vallen. 

Op de goede weg

Met de Talisman wil Renault premiumklanten over de streep trekken en daarom werd extra aandacht besteed aan de vormgeving en de afwerking van de wagen. Het grote tabletscherm dat centraal op de console zit, trekt onmiddellijk de aandacht. Via dit aanraakscherm kan je nagenoeg alles regelen in de wagen (misschien zelfs iets te veel). Het kost ook flink wat tijd voor je de bediening ervan onder de knie hebt. De ergonomie had duidelijk beter gekund. Renault voorziet wel heel wat uitrusting wat de premium-roeping duidelijk maakt. Zo zien we geventileerde stoelen met massagefunctie, verwarmd stuur, ledverlichting, automatische remfunctie, adaptieve snelheidsregelaar... Op de keper beschouwd zijn de uitrustingsmogelijkheden een stuk beperkter dan pakweg die van een Volkswagen Passat, maar de Talisman kan zeker een keurige verhouding prijs/uitrusting naar voor schuiven. Prijzen starten bij 25.850 (1.5 dCi Life) en gaan door tot 38.850 euro (1.6 dCi 160 Initiale Paris).

Besluit

Het is niet makkelijk om een plaats onder de zon te verdienen in dit segment van grote berlines. Vooral omdat heel wat merken ook meer exotische koetswerkvormen aanbieden. Het spreekt dat deze Talisman meer mensen zal aanspreken dan de Latitude. Er zijn details die nog vatbaar zijn voor verbetering (afwerking, motorisatie, uitrusting, autonomie, gestuurde demping ...) maar de wagen heeft ook heel wat troeven (ruimte, verhouding uitrusting/prijs, dynamisme, geluidsisolatie) zodat hij voldoende potentieel heeft om door te breken!

Talisman 1.6 dCi 160 in cijfers

Motor : 4 cilinder in lijn, turbodiesel met common rail inspuiting, 1.598 cc; 160 pk bij 4.000 opm; 380 Nm bij 1.750 opm.

Aandrijving : op de voorwielen.

Versnellingsbak : gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling.

L/b/h (mm) : 4.848/1.869/1.463

Leeggewicht (kg): 1.593

Koffer (l) : 608

Brandstoftank (l) : 52

0 tot 100 km/u (s.) : 9,4


Positieve punten :

Efficiëntie met vierwielsturing

Ruimte/kofferinhoud

Geluidsisolatie

Verhouding prijs/uitrusting

Negatieve punten :

Kleine brandstoftank

Multimediatablet is weinig intuïtief

Enkele uitrustings- en afwerkingsdetails

Gestuurde demping mist verfijning

Prijs : 33.850 € BTW incl.

Vermogen : 160 pk

Topsnelheid : 215 km/u

Gemiddeld verbruik : 4,5 l/100km

CO2 : 115 g/km