Ford Ranger : Toegankelijker … qua look

|

Ford heeft zopas enkele veranderingen aangebracht aan haar pick-up. De look wordt iets zachter maar de wagen boet allerminst in op vlak van degelijkheid of laadcapaciteit.

In het segment van de “maxi” pick-ups zwaaien de Amerikanen de plak met modellen als de

Dodge Ram, Chevrolet Silverado en uiteraard de Ford F-Series. De Japanse speler staan dan weer sterker bij de compactere modellen zoals die van Toyota, Mitsubishi of Nissan. Ondanks dat is de Ford Ranger ook in Europa een bestseller binnen zijn segment. Drie jaar na de lancering van de huidige versie is het tijd voor een kleine facelift. 

Technologie

De jongste jaren zien we steeds vaker pick-up klanten die dergelijke wagens kopen omdat ze die cool vinden en niet noodzakelijk omdat ze die nodig hebben. Uitgerekend deze klanten waarderen nog meer dan professionele gebruikers  dat deze Ranger wordt uitgerust met uitrusting die vergelijkbaar is met die van de Ford berlinemodellen. Hierbij denken we vooral aan het SYNC2 multimediasysteem met het 8 inch aanraakscherm en spraakbediening. Deze technologie is beschikbaar op het ganse gamma met uitzondering van de Fiesta en de Ka. Er zijn ook nog andere nieuwigheden zoals de actieve rijstrookassistent die ook stuurcorrecties kan maken. We noteren ook nog een actieve cruise control met radar, noodremhulp en parkeerhulp met sensoren vooraan en een camera achteraan. Het ESP tenslotte waakt niet enkel over de stabiliteit van de wagen maar ook over die van een aanhangwagen. 

Minder agressief

Net zoals bij andere pick-up modellen werd ook de Ford Ranger meer geciviliseerd zodat hij niet langer als een bestelwagen rijdt. Ook qua look ziet hij er beschaafder uit. Vooral op de Wild Track versie valt dit op. De vorige versie oogde erg agressief en deze nieuweling is veel minder “in your face”. De nieuwe koplampen in combinatie met het hertekende radiatorrooster oogt veel toegankelijker. Zelfs met de oranje koetswerkkleur en de diverse chroomelementen geeft de Ranger een meer homogene indruk. Je merkt meteen dat hij karakter heeft maar hij loopt er niet mee te koop. We haalden het eerder al aan, de wagen komt ook met het SYNC2-infotainment. Het dashboard en de centrale console kregen eveneens een grondige opfirsbeurt. Het geheel oogt veel harmonieuzer en geeft een kwalitatieve indruk. Toch is er nog een wereld van verschil met conventionele wagens. De look mag dan al aantrekkelijker zijn, men gebruikt hier nog steeds onaangename harde kunststoffen. 

17% zuiniger

Ook het technische aspect werd niet vergeten. Ford voorziet uiteraard enkel dieselmotoren en de basisversie is de 160 pk sterke 2.2 TDCi, die 10 pk krachtiger is dan de vorige versie. Ford geeft ook aan dat het verbruik met 17 % is gedaald. Het normverbruik bedraagt 6,5 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 171 g/km. Omdat het om een lichte vrachtwagen gaat, is er een erg gunstige fiscaliteit. In die zin is er maar weinig reden om niet voor de 3.2 liter grote vijfcilinder TDCi te kiezen. Die levert 200 pk en 470 Nm... De klant krijgt de keuze tussen een manuele of een automatische zesversnellingsbak. In ons land is de wagen enkel met vierwielaandrijving beschikbaar. Het gaat om een klassieke 4x4 die je slechts inschakelt als het nodig is. Er komt ook een transfertbak en een optionele sper voor het differentieel achteraan. De Ranger biedt een bodemspeling van 23 cm en beschikt over uitstekende hellingshoeken met het oog op fors terreinwerk. Hij komt echt overal door. 

Terreinmachine !

We konden deze nieuwe Ranger kort testrijden op een offroad parcours. Het is vandaag dus moeilijk om te oordelen of Ford er weldegelijk in geslaagd is om de wagen ook comfortabeler te maken voor dagelijks gebruik. Vooral de harde achtervering (inherent aan een pick-up die je onbeladen rijdt)  was een heikel punt. We kunnen wel bevestigen dat de terreincapaciteiten, zelfs onder moeilijke omstandigheden, meer dan correct zijn. Echte 4x4-adapten zullen waarderen dat er niet teveel elektronische rijhulpmiddelen zijn. Ford voorziet een vertrekhulp op een helling en er is de Hill Descent Assist, maar dan zijn we rond. Er is een keuzeknop waar je het terrein vooraf kan instellen zoals dat het geval is bij Land Rover of Jeep. Het is aan de bestuurder om het het gas te doseren en om de beste versnelling te kiezen voor een bepaalde hindernis. Hier wordt duidelijk nog wat van de bestuurder verwacht en dat kunnen we meer dan ooit waarderen. 


Besluit

Op mechanisch vlak zien we geen wereldschokkende evoluties, hoewel er best vooruitgang wordt geboekt. De term facelift is niet overdreven, zowel het koetswerk als het interieur kregen een grondige opfrisbeurt. De Ranger doet wat moet om ook in 2016 helemaal mee te zijn!



Ranger 2.2 TDCi 160 Wild Track in cijfers

Motor : 4 cilinder turbo diesel, 2.198 cc; 160 pk bij 3.700 opm; 375 Nm bij 1.500 opm.

Aandrijving : 4x4.

Versnellingsbak : manuele 6 bak.

L/b/h (mm) : 5.359/1.850/1.815

Leeggewicht (kg): 2.330

Brandstoftank (l) : 80

0 tot 100 km/u (s.) : 12




Positieve punten

Zachtere look maar nog steeds erg expressief

Nieuwe technologieën (huhulpsystemen, multimedia)

Verbruik naar omlaag

Uitstekende terreincapaciteiten

Negatieve punten

Groot en onhandig in de stad

Typisch pick-up “comfort”



Overige motorisatie 

3.2 TDCi : 200 pk, 9,7 l/100km, 175 km/u, 38.847 euro BTW incl.


Prijs : 37.395 € BTW incl.

Vermogen : 160 pk

Topsnelheid : 174 km/h

Gem. Verbr. : 6,5 l/100km

CO2 : 171 g/km