TEST Audi A5: technologische verleiding

|

De meest Italiaanse Duitser, de Audi A5, ruimt plaats voor een geheel nieuwe generatie. Die opvolger is nog steeds sexy, maar speelt dit keer vooral zijn technische snufjes uit om te verleiden. Toptechnologie in een sensuele verpakking, dat moet een winnende combinatie worden.

Het is moeilijk een model te hertekenen dat alom voor zijn lijnenspel werd geroemd. Met de wetenschap in het achterhoofd dat Audi zeker niet vies is van wat “copy-paste” op de tekenplank wanneer een nieuwe generatie wordt ontworpen, hadden we verwacht dat de nieuwe A5 een amper gemoderniseerde kopie van het oude model zou zijn. Net zoals de nieuwe Audi’s A4, R8 of TT. Het werd toch een verrassing, want Audi koos voor de «Q7»-oplossing door het verwachte design van zijn sculpturale coupé toch merkelijk te wijzigen. De belangrijkste evolutie situeert zich aan de voorzijde, waar de Single Frame grille beduidend vlakker, breder en aflopender werd. Op de motorkap prijkt ook een bult, die intern met de nodige trots de “powerdome” wordt genoemd.

De nieuwe generatie van de A5 karakteriseert zich bovendien door een strakker en gespierder lijnenspel, vooral op de flanken. Het algemene voorkomen verliest misschien wat van zijn subtiele elegantie met deze ingreep, maar wint tegelijk aan aerodynamische verfijning. Met een Cx van 0,25 wordt de A5 trouwens de meest gestroomlijnde coupé in zijn segment. Zelfs de recente Mercedes C Klasse coupé, die gemaakt lijkt om door de wind te klieven, doet niet beter met 0,26 (tegen 0,28 voor de BMW 4 Reeks).

Grand Tourisme

De nieuwe proporties van de Audi A5 laten hem eveneens toe een interieur aan te bieden dat vooral neigt naar het «Grand Tourisme» universum en minder wegheeft van een egoïstische coupé. Zeker vooraan heb je een minder beklemmend gevoel. Het nieuwe dashboard, onderbroken door een groot, horizontaal ventilatierooster, geeft ook een veel ruimere impressie ter hoogte van de schouders. De kwaliteitsindruk blijft van topniveau met voortreffelijke materialen en een millimeterprecieze assemblage. We vinden hier uiteraard ook het stokpaardje van Audi terug: de virtuele cockpit die de traditionele tellers vervangt door een 12,3” TFT-scherm.

De leuke verrassingen blijven komen als je achteraan plaats neemt. De twee zitplaatsen werden er eveneens beduidend ruimer, zowel ter hoogte van de benen als voor het hoofd. Goed, de dubbele meters zitten er nog steeds krap, maar de geboden ruimte achterin lijkt zeker groter dan in de Mercedes C coupé, of de BMW 4 Reeks. En dit ondanks het feit dat de wielbasis van de Audi, ook al groeide die tegenover de vorige generatie, geringer blijft dan die van zijn directe concurrenten: 2,76 meter voor de A5 tegen 2,81 meter voor de 4 Reeks, en 2,84 meter voor de C Coupé.

Wat de koffer betreft, is er geen twijfel mogelijk: de nieuwe Audi A5 droogt iedereen af! Door nog 10 liter bij elkaar te schrapen, slikt hij voortaan 465 liter. Dat is respectievelijk 25 en 65 liter beter dan de coupés van BMW en Mercedes.

MLB

Technisch is de Audi A5 volledig nieuw. Dit is het derde model met een logo met vier ringen dat gebruik maakt van het nieuwe platform voor overlangs geplaatste motoren, na de Q7 en de A4. Dit liet de coupé toe wat af te slanken, zo’n 60 kg, verder aan stijfheid te winnen en vooral toegang te krijgen tot een resem elektronische uitrusting. Zo hebben we tijdens de laatste kilometers van onze testrit mooi kunnen genieten van de half-autonome besturing in de files… We konden de tijd wat doden door de verschillende functies van het Audi Connect systeem te doorlopen. Een uur om 5 kilometer af te leggen, zonder zich te hoeven bekommeren over het rijden, dat maakt inderdaad tijd vrij om het nieuws te beluisteren of het weerbericht en de resultaten van de Euro 2016 te bekijken… Zonder zorgen, want in de optie Audi Connect zijn alle data gedurende drie jaar in Europa inbegrepen zonder roamingkosten.

Veel dynamischer

Gelukkig konden we de dag ervoor al volop genieten van de dynamische kwaliteiten van de A5 op veel aangenamere bergwegen! Dankzij zijn nieuw platform toont de coupé zich nog veel assertiever dan voorheen. Het stuurgevoel, het enige zwarte punt van de vorige A5, werd veel natuurlijker. Alle testwagens die we konden proberen waren uitgerust met de optionele dempersturing en het Quattro Sport differentieel. Dient het nog gezegd dat de A5 zowel comfortabel en soepel als explosief en scherp uitvalt in functie van de gekozen modus van de Drive Select?

Wat de motoren betreft, charmeert de V6 3.0 TDI (met 218 en 258 pk) met zijn gezapige kracht en ingetogen sound, maar toch verkozen we de kleine 2.0 TFSI. In zijn versie met 252 pk (er bestaat ook een instapmodel met 190 pk), verzekert hij ruimschoots voldoende prestaties, met een leuk geluid dat weinige viercilinderturbo’s kunnen evenaren. En vooral maakt hij door zijn lager gewicht de voortrein nog scherper. Veelrijders kunnen eveneens lonken naar de 2.0 TDI met 190 pk (een 150 pk-versie komt er later aan).

En dan mochten we als kers op de taart ook aan boord van de S5 klauteren. Met zijn geheel nieuwe motor (de V6 3.0 TFSI voorzien van een turbo en geen compressor zoals voorheen) die 354 pk produceert tovert dit tuig moeiteloos een brede glimlach op het gelaat van zijn bestuurder. Is de kloof met de Porsche 911 hiermee finaal gedicht?

 

Besluit

De kwaliteiten van de A5 reiken voortaan veel verder dan enkel zijn sensuele lijnen. Met toptechnologie aan boord wint hij ook duidelijk aan rijplezier en dynamiek. En bovendien zorgt zijn techniek voor een fraaie mix van prestaties en karakter. Het is dan ook moeilijk om deze A5 op fouten te betrappen … behalve misschien als het gaat over de prijsverhoging tegenover de vorige generatie? Meer nieuws daarover tegen het einde van de zomer.

 

+

Sculpturale lijn

Onberispelijke afwerking

Rijgedrag à la carte

Moderne, prestatiegerichte en charismatische mechaniek

Tractie met Quattro

 

Prijsverhoging?

Wellicht gepeperde optietarieven

 

L’A5 2.0 TFSI quattro S-Tronic 252 in enkele cijfers

Motor : 4 cilinders in lijn, turbobenzine met directe injectie, 1.984 cc; 252 pk van 5.000 tot 6.000tr/min; 370 Nm van 1.600 tot 4.500 tr/min.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling 

L/l/h : 4.673/1.846/1.371 mm

Leeggewicht (kg): 1.575

Koffervolume (l) : 465

Tankinhoud (l) : 58

0 - 100 km/u (sec.) : 5,8

 

Prijs : NM

Vermogen : 252 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 5,9 l/100km

CO2 : 136 g/km