TEST Audi Q2: trendy als nooit tevoren

|

Het Q-gamma van Audi blijft groeien. Dit keer wordt het aan de basis verbreed met de komst van een compacte SUV in dit sterk groeiende segment. Audi is immers niet de enige speler die surft op de SUV-golf maar het is ook niet de eerste de beste...

We zien dus weer een nieuwe telg in het SUV-segment! En het is zeker niet van de minste want het nieuwe model dat we hier voorrijden is er eentje van het nobele merk met de vier ringen. Hij wordt gebouwd op het MQB-platform van de VW groep. Dat merk je niet meteen want heel wat andere auto’s zoals de Tsjechische Skoda Rapid, De Spaanse Seat Leon, ja zelfs de VW Golf en de Audi A3 – hoewel die een beetje langer zijn - delen dezelfde basis. Ondanks het identieke dna heeft de Q2 een eigen persoonlijkheid. Hij krijgt een origineel design (jawel, het is een Audi!) zodat hij meer dan ooit opvalt in de massa. Deze nieuwe compacte SUV springt ook uit de band omwille van zijn technische specificaties. Hoewel hij amper 4,19 meter lang is, heeft hij een erg ruim interieur waarin achteraan drie volwassenen meer dan voldoende beenruimte krijgen. Ook de deuren gaan breed open, wat garant staat voor een makkelijke in- en uitstap. De hogere zithouding geeft je een perfect overzicht over de weg. Tot slot knaagt het riante plaatsaanbod niet aan de kofferruimte want die slikt minimum 405 liter.

Kranige 1.0

Zoals gebruikelijk vellen we geen oordeel over het designaspect in de zin dat we het mooi of lelijk vinden. Toch is het design erg interessant omdat de Q2 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 laat optekenen. Die stroomlijn staat garant voor een lager verbruik. Ook het gewicht blijft binnen de perken want deze Audi zet slechts 1.205 kg op de weegschaal. Ook dat maakt de auto zuiniger. Wat dat betreft, wist de compacte 1.0 TFSI driecilinder benzinemotor (116 pk) ons te verrassen. Op het moment dat we dit artikel schrijven, hebben we nog geen gedetailleerde technische fiche ontvangen maar we ervoeren deze versie als erg zuinig. Bovendien bleek deze Q2 opvallend dynamisch te rijden! De kleine motor deed zijn werk ook in stilte en genereerde nauwelijks trillingen. Dit is duidelijk de ideale motor voor wie vooral in de stad rijdt. We gingen ook met de 1.6 liter dieselversie op pad en die kon ook op een prima geluidsisolatie rekenen. Deze versie trok zich uitstekend uit de slag in de stad maar voelde zich minder in zijn sas als we het tempo verhoogden. Wie op zoek is naar een meer dynamische versie, kiest best voor de 1.4  op benzine of de tweeliter diesel die beide 150 pk leveren. Bij deze motoren is de uitstekende S-Tronic zeventrapsautomaat een ideale match. Het spreekt dat dit het budget de hoogte injaagt.

Tijdens onze eerste kennismaking kregen we slechts de  prijs van de 1.0 basisversie op benzine die pas vanaf november leverbaar is. Die zou 23.250 euro kosten en dat is geen prikje. Om u een idee te geven, de 1.6 diesel kost in Duitsland 26.000 euro en de topversies betaal je ongeveer 35.000 euro! Dat betekent dat je voor een goed uitgeruste Q2 met de 1.6 TDI ongeveer 30.000 euro kwijt bent. Dat is flink aan de prijs want voor een meer “populaire” 2008, Juke, Renegade, CX-3, Captur of 500X betaal je een stuk minder. In die optiek heeft de Audi maar één echte concurrent en dat is de Mini Countryman!

Thuiskomen

De Q2 is dus erg prijzig maar voor dat geld kan hij ook heel wat troeven naar voor schuiven, niet in het minst de schitterende afwerking die typerend is voor het merk met de vier ringen. De zin voor detail en de materiaalkeuze zien we normaal gesproken slechts in duurdere segmenten. Het weggedrag is dynamisch maar blijft comfortabel, al doet de A3 op dit vlak net iets beter. De Q2 is allerminst een offroader maar je kan wel een Quattro-versie bestellen (enkel in combinatie met de tweeliter motoren). De beperkte bodemspeling zorgt ervoor dat hij het asfalt niet kan verlaten.

Ook op vlak van uitrusting en connectiviteit is nagenoeg alles mogelijk. De topversies kan je bovendien bestellen met de erg fraaie virtuele cockpit met digitale tellerpartij. De Audi Q2 wordt geleverd met een MMI-scherm dat centraal bovenop de middenconsole wordt geplaatst. De grootste innovatie van de Q2 is dat hij zijn gebruiker een ongeëvenaarde connectiviteit kan bieden in dit segment. Voor Europese klanten is er het Audi Connect SIM systeem (met een permanente SIM-kaart) dat optioneel wordt geleverd. Het maakt van deze Q2 een mobiel communicatiecenter. Tot de mogelijkheden behoren onder meer toegang tot Google Earth en Google Street View maar je krijgt ook relevante reisinformatie, verkeersinfo en info over vrije parkeerplaatsen. Gebruikers krijgen ook toegang tot hun Twitter-account, hun email en de agenda op hun smartphone. Door de nieuwe SIM-kaart krijg je onbeperkt datavolume om deze services te gebruiken. De internettoegang krijg je bij de aankoop van de wagen. In combinatie met de MMI Navigation plus module is de internetverbinding gedurende drie jaar gratis. Met het MMI Navigation systeem is de internettoegang 3 maanden gratis en via een forfait kan je drie jaar lang van webtoegang genieten. Wie ook voor de Wifi hotspot kiest, kan alle passagiers ook internettoegang verschaffen zodat ze eenvoudigweg kunnen verder surfen, net alsof ze thuis zijn!

Besluit

Deze Q2 zorgt niet voor een revolutie binnen zijn segment maar zijn originele uiterlijk en het feit dat het een echte Audi is, maken hem zondermeer tot een gegeerd object. Het is een “urban trendy” auto (vergeet het offroad verhaal) die met zijn kleine 1.0 benzinemotor, zijn uitstekend rijcomfort en de schitterende afwerking zelfs de meest veeleisende automobilist kan overtuigen.

+

Uitstekende 1.0 TFSI motor

Beperkt gewicht

Verhouding buitenafmetingen / interieurruimte

Algemeen comfort

Prima afwerking en materiaalkeuze

-

Stevige prijzen

Quattro enkel met krachtigste motoren leverbaar

Minder dynamisch dan A3

De Q2 1.0 TFSI in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine; 999cc; 116pk; 200Nm

Aandrijving : voorwielen (4x4 als optie bij de 2-litermotoren)

Versnellingsbak : handgeschakeld, 6 versnellingen (7-trapsautomaat als optie)

L/l/h (mm) : 4.191/1.794/1.508

Leeggewicht (kg) : 1.205

Koffervolume (l) : 405-1.050

0 - 100 km/u (sec.) : 10,7

Prijs : 23.250 € BTWi

Vermogen : 116 pk

Topsnelheid : 190 km/u

Gem. verbruik : NM

CO2 : NM