TEST Audi Q5: terug aan de top

|

Kijk goed. Kijk eens heel goed! Ja, ja, dit is inderdaad de gloednieuwe Audi Q5… Meteen begrijpt u dat de innovaties niet in het uiterlijk schuilen, maar vooral in het interieur en onderhuids te vinden zijn. En daar zette de Q5 wel een flinke stap voorwaarts!

Naast het design, behoudt de nieuwe Q5 ook de proporties van zijn voorganger. Hij werd amper 34 millimeter langer, waarvan 12 mm tussen de assen sloop. Daarvan profiteren direct de achterste passagiers, die voortaan ook over een verschuifbare achterbak met verstelbare rugleuning beschikken, waardoor deze zitplaatsen comfortabeler worden. Ook de licht toegenomen hoofdruimte draagt daartoe een steentje bij. Jammer genoeg is de vooruitgang bescheiden en blijft de ruimte slechts gemiddeld in zijn klasse. Met de 10 liter grotere koffer gaat het daarentegen wel de goede richting uit. Naargelang de positie van de achterbank (60-40) varieert de inhoud van 550 tot 610 liter, zelfs tot 1.550 liter als de rugleuning is neergeklapt.

Virtual cockpit

Terwijl het koetswerk slechts op enkele details wijzigde, waarbij vooral de grille en de lichtblokken in “Q7-stijl”in het oog springen, onderging het interieur wel degelijk een metamorfose. Het dashboard evolueert zichtbaar met de plaatsing van een high definition 8,3” scherm bovenop de middenconsole. De bekende « Virtual Cockpit » van Audi (waarbij de traditionele schermpjes achter het stuur vervangen worden door een groot 12,3”scherm) is uiteraard eveneens van de partij. En ook een head-up display duikt op, dat alle nodige informatie op de voorruit projecteert, in het gezichtsveld van de bestuurder.

Personal assistant

De Q5 werd eveneens verrijkt met de laatste snufjes op vlak van veiligheid die je mag verwachten in een wagen van dit kaliber. Noodremhulp, autonoom filerijden en rijstrookbewaking zijn enkele van de beschikbare opties. Sommige maken echter deel uit van een pack (Tour of City) en kunnen jammer genoeg niet afzonderlijk besteld worden.

Maar de SUV gaat nog verder met de Predictive Efficiency Assistant. Die verscheen reeds in de A4 en Q7 en combineert de cruise control met het navigatiesysteem om de snelheid automatisch en preventief aan te passen aan de verkeersdrukte, de topgrafie van het traject, te verwachten snelheidsbeperkingen of de aanwezigheid van andere weggebruikers.

Ook al is de GPS niet actief, toch kan het systeem de bestuurder op de hoogte brengen van wat er voor hem gebeurt, om hem zo tot anticiperen aan te zetten. Volgens Audi laat dit systeem toe 10% brandstof op de autosnelweg te besparen. In dezelfde geest kan de Personnal Route Assist de wagen de meest gebruikte trajecten “aanleren”in functie van de plaats en het moment van de dag. Het systeem kan zo de bestemming “raden” en de bestuurder eventueel een alternatieve, interessantere route aanbevelen.

Uiteraard met Quattro

Buiten de 2.0 TDI 136/150 pk waarvoor het een optie blijft, worden alle motorisaties van de Q5 meteen met een Quattro-vierwielaandrijving geleverd. Toch zijn er enkele technische verschillen naargelang de versie. De V6 3.0 TDI met 252 pk blijft trouw aan het permanente systeem, terwijl de kern van het gamma - de 2.0 TDI 163/190 pk en de 2.0 TFSI 211 pk – uitpakt met een nieuwe oplossing met elektronische inschakeling. Daarmee functioneert de wagen meestal zoals een voortrekker en worden de achterwielen slechts geactiveerd als het nodig is, in 10 milliseconden. Voor de permanente oplossing is er tevens een bijkomend sportdifferentieel met koppelverdeling beschikbaar om hogere snelheden en meer dynamiek in de bochten te bekomen.

Luchtvering

Audi twijfelt niet over de efficiëntie van deze systemen en aarzelde dan ook niet om ons met zijn jongste telg de“brousse”in te sturen. Het terrein was niet meteen slopend, maar voor een banale voortrekker hadden de zandpistes wel voor een verrassing kunnen zorgen. De Q5 trok zich overal moeiteloos door, daarbij geholpen door de 45 mm grotere bodemvrijheid in de offroad-stand van de nieuwe luchtvering. Die wordt aangeboden naast de klassieke en gestuurde ophangingen, en onderscheidt zich door de automatische hoogte-instelling van het koetswerk in functie van de rijomstandigheden: vanaf 120 km/u daalt de rijhoogte automatisch met 15 mm om de stabiliteit en de stroomlijn te bevorderen. Daarnaast laat een knop in de koffer toe de achterkant van de wagen met 55 mm te laten zakken, als hij stilstaat, om het laden te vereenvoudigen.

Deze oplossing is uiteraard het meest aangewezen voor wie vooral op zoek is naar comfort, met een absoluut sublieme vering op de weg. Het verschil tussen onze V6 TDI die ermee was uitgerust en de 2.0 TDI 163, zonder, was duidelijk voelbaar. In beide gevallen worden de koetswerkbewegingen perfect onder controle gehouden in bochtencombinaties, waarmee duidelijk is dat de Q5 zijn neutraal en evenwichtig rijgedrag van de vorige generatie wist de behouden. De pittigste diesel is ook de enige versie die met een de Tiptronic-automaat met acht verhoudingen kan worden uitgerust, want de andere uitvoeringen moeten het stellen met een S-Tronic met zeven verhoudingen. Enkel de kleine TDI is met een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar.

Stevig prijskaartje

De nieuwe Q5 is reeds op de markt met de TSI-motoren en de TDI met 163 en 190 pk tegen een navenant basistarief: 47.950 € ! Een verhoging van meer dan 3.000 € tegenover het model dat vervangen werd, maar waarmee nog steeds geen mouw werd gepast aan enkele uitrustingshiaten. De 2.0 TDI 136/150 pk en de 3.0 TDI komen er in januari aan.

Besluit

Van de trekken van deze nieuwe Q5 zal niemand opkijken, maar de technische vooruitgang tegenover de voorganger is wel indrukwekkend. De SUV van Audi komt zo weer op bijna elk vlak op het voorplan om de strijd te kunnen aanbinden tegen een concurrentie die de laatste jaren steeds sterker werd.

+

Geweldige kwaliteit en afwerking

Sterkere offroad-kwaliteiten

Uitgebreide technologie

Comfort (luchtvering)

-

Gemiddelde interieurruimte

Weinig en krappe opbergruimte

Enkele uitrustingshiaten

Nog stevigere tarieven

De Q5 2.0 TDI 163 in cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1.968cc; 163pk tussen 3.000 en 4.200tr/min; 400Nm tussen 1.750 en 3.000tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.447/1.906/1.624

Leeggewicht (kg) : 1.845

Koffervolume (l) : 550 tot 1.550

Tankinhoud (l) : 65

0-100 km/u (sec.) : 8,9

Prijs : 47.950 € BTWi

Vermogen : 163 pk

Topsnelheid : 211 km/u

Gem. verbruik : 4,9 l/100 km

CO2 : 129 g/km