Autotests

TEST Bentley Bentayga : Superlatieven

Wie zou vermoeden dat onder het koetswerk van deze meest luxueuze SUV ter wereld, het platform van de Audi Q7 schuilgaat? De Bentley-ingenieurs willen ons vooral omverblazen met hun visie op ultieme luxe. We trokken naar Californië om deze nieuweling te testen. Eenvoud siert…

Vincent Hayez | Gepubliceerd op 25 mrt. 2016 | Leestijd: 9 min

Laat ons beginnen met de vraag die ons het meest bezighoudt!  Wat komt Bentley doen in dit SUV-segment? Gaan ze de Porsche Cayenne achterna? Of wil men anticiperen op de Rolls-Royce en Lamborghini modellen die er aankomen? Wolfgang Dürheimer, de Duitse baas van Bentley (dat uiteraard deel uitmaakt van de VW Groep) licht een en ander toe… “De mensen die Bentley rijden, hebben meer dan één auto in hun garage, vaak zijn het er vijf of zes. Als het regent, komen ze niet buiten met hun cabrio. Maar, veel van die klanten rijden wel graag Bentley. 

Tot nu toe hadden we geen SUV in ons gamma en daarin komt verandering want we willen geen opportuniteiten missen. We geloven ook in dit product en de voorbestellingen geven ons gelijk want er is veel interesse voor dit ‘uniek’ product.” Als de verkoopdoelstellingen (wereldwijd) gerealiseerd worden, ziet de toekomst er voor Bentley niet slecht uit. Men wil jaarlijks 5.500 Bentayga’s verkopen. Dat is een belangrijk aantal voor een constructeur die over de modellen heen vandaag 10.000 voertuigen per jaar bouwt! Maar laat ons even focussen op het product. Het is uiteraard een grote SUV. Hij oogt luxueus, heeft vloeiende lijnen en is op zijn manier ook mooi, al moet u daar zelf over oordelen. Als we de wagen langs alle hoeken bekeken, vonden wij de lijnen te klassiek, te “passe-partout”. Maar, nogmaals, die beoordeling moet ieder voor zich maken!

Advertentie – lees hieronder verder

Elektrische demping

De Bentayga is niet de grootste Bentley. Met 5,14 meter is hij kleiner dan een Mulsanne en voor een SUV is hij ook niet erg hoog. De designers wilden dat de wagen dichter bij een berline staat dan bij een 4×4, genre Range Rover. Die laatste heeft een veel hogere daklijn. De Bentayga is ook niet de zwaarste wagen uit het gamma want er werd veel gebruik gemaakt van aluminium. Toch zet hij ongeveer 2,5 ton op de weegschaal! Qua aandrijving laat men niets aan het toeval over want onder de motorkap vinden we de 12-cilinder W-motor. Die levert 608 pk en een ongelooflijke 900 Nm! Het spreekt dat het vermogen ruim voldoende is voor dit grote vlaggenschip. Hij kan werkelijk alles aan: straatgebruik, circuit, offroad in het zand of zelfs een partijtje bochten pikken!

Onze testrit voerde ons ten zuiden van Los Angeles tot de grens met Mexico en op die route mochten we alle disciplines uitproberen. Op een circuit, midden in de woestijn, ervoeren we het geweldige weggedrag van de Bentayga. De wagen is uitgerust met een erg efficiënte pneumatische demping en hij kan verder ook rekenen op “Bentley Dynamic Ride”. Dit systeem werkt op 48 Volt en voorkomt op een actieve manier dat het koetswerk gaat overhellen. Precies door de hogere elektrische spanning kan men het koetswerk onder de meest extreme omstandigheden neutraal houden. Het systeem is dermate efficiënt dat de wagen waanzinnig hoge bochtsnelheden verteert (voor een SUV met deze proporties). Het zijn dan ook de banden die laten horen wanneer de grenzen van de fysica bereikt worden. We kunnen u bevestigen dat de limiet op asfalt ver ligt, erg ver!

Sky is the limit

Ook op zand- en gravelwegen in Californië gaf de wagen een bijzonder hoog veiligheidsgevoel. Er is voldoende bodemspeling in combinatie met de 20 of 22 inch grote velgen. Verder voorziet men een degelijke carterbescherming en komt de Bentayga altijd met vierwielaandrijving zodat hij zich ook offroad uitstekend uit de slag trekt. Een en ander gebeurt altijd met charme en elegantie, kwestie van de bijzondere lak van dit pareltje op wielen niet te beschadigen. Het spreekt dat je deze kar bij voorkeur leert kennen tijdens een lang snelwegtraject waarbij je je achterin installeert. Wat meteen opvalt, is het (relatief) kleine plaatsaanbod voor zo’n grote auto. Hetzelfde kan gezegd worden van de – overigens perfect afgewerkte – koffer die nauwelijks groter is dan die van een ‘doordeweekse’ VW Passat.

De klemtoon ligt duidelijk op de afwerking en de gebruikte materialen. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten leer in de meest uiteenlopende kleuren. Er zijn 12 à 13 koeien – die speciaal hiervoor werden gekweekt – nodig om het interieur van één Bentayga te bekleden! De basisuitrusting – zowel op vlak van comfort als qua veiligheid – is om u tegen te zeggen, maar er zijn nog tal van accessoires mogelijk. Er is keuze aan extra tabletcomputers, een champagnekoeler met bijhorende kristallen glazen tot een Breitling Tourbillon-klokje in massief goud om het ‘ordinaire’ exemplaar op de middenconsole te vervangen… Klein detail, los van het feit dat dit een supplementje is van een slordige 150.000 euro, is de leverancier slechts in staat om enkele exemplaren per jaar te vervaardigen. Voor dit jaar is de productie overigens al helemaal uitverkocht! 

De laatste testkilometers aan boord van onze Bentayga in “Azur purple” bevestigen slechts onze indruk dat deze fraaie Bentley onder alle omstandigheden kan overtuigen. We zouden ons druk kunnen maken in bepaalde afwerkingsdetails of enkele plastic knopjes die bij neefje Audi werden geleend, maar het geheel kan overtuigen en oogt stijlvol.

Besluit

Deze geweldige auto is werkelijk zinnenprikkelend. Hij biedt niet alleen een buitengewone luxe maar gedraagt zich bovendien uitermate comfortabel. Die troeven combineert hij een uitzonderlijk weggedrag dat je in één klap doet vergeten dat je op weg bent met een gigantische vierwieler. Bij de nadelen zou je het exorbitante verbruik, enkele afwerkingsdetails, de aankoopprijs of de schier eindeloze lijst met peperdure opties kunnen aanhalen. Maar al die zaken zijn van ondergeschikt belang voor de gefortuneerde potentiële Bentley-klant. Voor hem is het vooral belangrijk dat het om een échte Bentley, de naam waardig, gaat. En in dat opzet is de Bentayga met vlag en wimpel geslaagd!

Bentayga in cijfers

Motor : 12 cilinder in W, 6.000 cc; 608 pk bij 5.250 opm; 900 Nm tussen 1.250 en 4.500 opm.

Aandrijving : op de vier wielen.

Versnellingsbak : ZF achttrapsautomaat.

L/b/h (in mm) : 5.141/1.998/1.742

Leeggewicht (kg) : 2.422

Kofferinhoud (l) : 430

Brandstoftank (l) : 78

0 tot 100 km/u (s.) : 4,1

 

Positieve punten

Onder alle omstandigheden efficiënt

Verbluffende prestaties

Uitzonderlijk comfort

Afwerking interieur

Kwalitatieve materialen

Negatieve punten

Exorbitant verbruik

Plaatsaanbod achteraan en kofferinhoud

Enkele afwerkingsdetails

Prijs…

Prijs : 215.000 € BTW incl.

Vermogen : 608 pk              

Topsnelheid : 301 km/u

Gem. verbruik (l/100km) : 12,8

CO2 (g/km) : 292

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon