TEST Ford Edge : Nieuw vlaggenschip

|

De voorbije jaren zien we steeds meer niet-premiummerken die niet langer actief zijn in het segment van de grote reisberlines. Kijk maar naar Peugeot, Citroën of Renault. Of vraag het even na bij Ford, die evenmin een opvolger hebben ontwikkeld voor hun laatste generatie Scorpio.

Heel wat constructeurs bieden een ander soort wagen aan als alternatief voor het topsegment van deze grote middenklassers. Ook Ford volgt deze piste met de nieuwe Edge. Wij kregen de kans om even mee te rijden met deze wagen en de eerste indruk is goed. Er is echter ook een maar...

Afmetingen

De buitenafmetingen zijn zonder meer riant want Ford plaatst de Edge duidelijk helemaal bovenaan het gamma. De wagen meet 4,78 meter, is 2,18 meter breed en 1,74 m hoog. Om u een idee te geven, deze proporties zijn vergelijkbaar met die van de VW Touareg. Met 2.849 mm is de wielbasis eerder krap maar op die manier kon men extra plaats genereren voor de inzittenden achteraan. Precies dat comfort is een van de belangrijkste eigenschappen van deze Ford. 

Comfort primeert

We mochten al eerder kennismaken met de Ford Edge op een evenement dat de constructeur had georganiseerd om ons haar nieuwe vierwielaandrijving te leren kennen. Tijdens deze sessie was ook aandacht voor veiligheidsaspecten, dynamisme, offroad capaciteiten en zelfs de ultra-sportieve capaciteiten in de vorm van de Focus RS. De Edge toonde zich niet meteen van zijn meest sportieve kant want we reden hem op een terrein met slijk en putten. Het belangrijkste wat we van de wagen hebben onthouden, zijn ook niet zijn terreincapaciteiten. Het weer zat niet mee en de piste lag er erg drassig bij. Ondanks dat, trok de uit de kluiten gewassen Ford Edge zich behoorlijk uit de slag. De voornaamste eigenschap van de wagen die opviel tijdens ons korte ritje door het bos, was de zachte demping. Een en ander voelt erg beloftevol aan en we hebben het volste vertrouwen in Ford. De constructeur weet als geen ander hoe een onderstel moet worden afgesteld om ook voldoende dynamisch te zijn. Zo kan je het potentieel van de 180 pk en de 400 Nm (of 210 pk en 450 Nm, afhankelijk van de versie) ten volle benutten. 

Stilte !

Los van de comfortabele demping zorgt Ford ook voor een bijzonder verzorgde geluidsdemping. De Edge wordt aangedreven door een 2.0 TDCi dieselmotor, die als een van de stilste diesels op de markt geldt. Zelfs wanneer we het gaspedaal flink moesten intrappen om op een of andere gladde helling te klimmen, hoorden we de diesel nauwelijks. Onze testwagen was wel uitgerust met“Active Noise Control. Dit systeem countert motor- en rolgeluiden door frequenties door de luisprekers te sturen die het geluid neutraliseren. We kunnen bevestigen dat het systeem uitstekend werkt. Het geluidscomfort staat op eenzame hoogte. 

De "maar"

Toegegeven, de test was van korte duur maar we kregen desondanks een beeld van de beloftevolle kwaliteiten van deze Ford. Anderzijds waren enkele seconden ook voldoende om een pijnpunt bloot te leggen en dan hebben we het over het interieurdesign. De beelden die u hier ziet, stroken niet met het interieur waar wij hebben ingezeten. We hebben geen kritiek op de afwerkingskwaliteit en ook de gebruikte materialen zijn prima. We zagen nergens harde plastics en het geheel zat degelijk in mekaar. Het probleem is dat het interieur niet meteen luxe uitstraalt of flatterend oogt. We durven zelfs stellen dat de laatste Mondeo die we hebben getest, meer premium aanvoelde dan dit. Het ging dan zelfs niet om een Vignale-versie, het nieuwe top afwerkingsniveau met diverse personaliseringsmogelijkheden.  Laat ons veronderstellen dat de testwagen die we reden een basis-basis versie is die zijn dagen slijt op het testcircuit van Lommel. We wachten dus gespannen op de productieversie om te oordelen. De wagen die we op het salon zullen zien, zal deze vraag hopelijk beantwoorden. Maar, hoewel we erg onder de indruk waren van de technische kwaliteiten van de Ford Edge, vinden we het interieur niet aantrekkelijker dan dat van pakweg een VW Touareg of en Hyundai Santa Fe. Hopelijk leest Ford dit ook...

Besluit

Met deze SUV schuift Ford duidelijk op richting premiumspelers. Ford zorgt niet voor een revolutie maar maakt een oordeelkundige keuze door ruimte en comfort te laten primeren. Enkel het interieurdesign is nog en vraagteken en we zijn ook benieuwd naar de tarieven..

Ford Edge in cijfers

Motor : 4 cilinder turbo diesel, 1.997 cc; 180 pk bij 3.600 opm; 400 Nm bij 1.750 opm.

Aandrijving : intelligente vierwielaandrijving.

Versnellingsbak : manuele zesbak.

L/b/h (mm) : 4.779/2.179/1.742

Topsnelheid : 200 km/u

Gem. verbruik : 5,8 l/100km (te bevestigen)

CO2 : 149 g/km (te bevestigen)

Prijs : nog niet bekend



Positieve punten

Uitstekende geluidsisolatie

Ruimteaanbod

Algemeen comfort

Negatieve punt

Interieurdesign oogt erg standaard ?