TEST Ford Ka+: kostendrukker!

|

Deze Ford Ka+ duikt nu pas bij ons op, maar hij is wel al twee jaar aanwezig op de Indische en Zuid-Amerikaanse markt, waar hij Figo heet. Een vertraging die Ford toeliet dit model te laten voldoen aan de Europese regels en verwachtingen. Wij gingen na of die aanpassing geslaagd is.

De Ka+ werd eigenlijk ontworpen voor markten waar vooral kleine autootjes met een gunstig prijskaartje populair zijn, ook al heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en de veiligheid. Maar als zuiver product van het programma One Ford, dat tot doel heeft één gamma van modellen voor de gehele aardbol te ontwikkelen, krijgt de Ka+ nu ook een Europese carrière, waardoor de ingenieurs de wagen vrij grondig moesten bijschaven. Bij ons wordt dit model in het B-segment gepositioneerd, waar het zowaar botst op merkgenoten B-Max, Ecosport en Fiesta. Dit is een belangrijk segment, want het levert 33% van de verkochte wagens in Europa en groeide met een derde sinds 2000.

100% rationeel

Met een lengte van 3,93 meter is de Ka+ is beduidend groter dan de oude Ka die hij vervangt. Door deze afmetingen komt hij zelfs gevaarlijk dicht bij de Fiesta. En bovenal krijgt deze nieuwe telg nu eindelijk vijf deuren, waardoor hij veel praktischer uitvalt. Om kannibalisatie binnen het gamma te vermijden, belooft Ford een toekomstige “emotionelere” Fiesta, zodat deze Ka+ een rationeler publiek kan aanspreken. Dat is wellicht de verklaring voor zijn “braaf” voorkomen, vergeleken met de jongste producten van het merk. Trouwens als er over concurrenten wordt gesproken, halen de Ford-verantwoordelijken de Hyundai i10, Opel Karl en Dacia Sandero aan. Allemaal wagens die zich vooral verkopen met hun uitstekende verhouding uitrusting/ruimte/prijs. Wat het gamma betreft, houdt Ford het ook eenvoudig. Er zijn slechts twee uitvoeringen voorzien: Essential met de kleine 70 pk sterke 1.2 motor, en Ultimate met dezelfde krachtbron opgevoerd tot 85 pk, met telkens een beperkte optielijst.

Houdt u van zwart?

In deze optiek kondigt Ford aan slechts geld te hebben gepompt in de punten die door de kopers van dit type wagen het belangrijkst worden geacht. Zo zouden de Europese klanten vooral verwarmde stoelen, een lederen stuurwiel, parkeersensoren achteraan en een airco verkiezen, aangezien dit ook de belangrijkste wijzigingen in de uitrusting zijn die onze Ka+ van zijn exotische neefjes onderscheidt. Zonder te vergeten het SYNC multimediasysteem, dat jammer genoeg niet te combineren is met een geïntegreerde navigatie.

Ford verzekerde ons dat de interieurplastics herwerkt werden om ze minder te laten glimmen om zo een betere kwaliteitsindruk te bekomen, en dat ook meer zorg aan de assemblage werd besteed. Gelukkig maar, want al ligt de stevigheid van de onderdelen niet onder de norm in dit segment, hetzelfde kan niet gezegd worden van de instellingen. En alles is zwart: van de zetelbekleding over de deurpanelen en het vloertapijt, tot het dashboard. Een beetje kleur had volstaan om dit saaie interieur op te vrolijken.

Wel kunnen die fouten deels vergeven worden als je naar de prijslijst kijkt, die begint bij 10.200€ en eindigt bij 14.500€ als je alle opties aanvinkt. Volgens de constructeur hecht het cliënteel weinig belang aan de aangehaalde minpunten. We onthouden vooral het ruime interieur, waarin vier volwassenen van 1,80 meter makkelijk kunnen reizen. Alleen wie nog groter is, riskeert achterin met zijn hoofd het plafond te raken. De koffer situeert zich dan weer in de middenmoot met een inhoud van 257 liter, die zich na het neerklappen van de achterbank (60-40) uitbreidt tot 849 liter.

Europese standaard

Maar Ford hield het niet bij die enkele aanpassingen aan de uitrusting. De constructeur herwerkte eveneens de structuur en de setup van de wagen na intensief afstelwerk in het testcentrum van Lommel. Zo werd het chassis 10 mm verlaagd en een 47% stijvere rolstang tegenover de Aziatische versies geplaatst om een dynamischer rijgedrag te bekomen. Verder werden ook lipjes op de zijspiegels geplaatst om de stroomlijn te verbeteren.

Ook het comfort kreeg de nodige aandacht, met de toevoeging van nieuwe ophangingsrubbers achteraan of een hydraulische motorsteun vergelijkbaar met die van de Fiesta, om een betere filtering van vibraties en schokken te bekomen. Tal van dwarsbalken en elementen die de stijfheid bepalen werden eveneens herbekeken, onder meer om aan de veiligheidsnormen en de Euro NCAP crashtests te voldoen. Dat alles, samen met de plaatsing van nieuwe afdichtingsrubbers, draagt bij tot een uitstekend geluidsniveau aan boord: 73 decibel bij 80 km/u, één van de beste waarde in zijn segment.

Zonder turbo

Dat is trouwens één van de positieve verrassingen van deze Ka+. Zelfs op de snelweg worden de wind- en rolgeluiden perfect onderdrukt. En de rechtuitstabiliteit is subliem, rekening houdend met het wagenconcept. Wel is het opletten geblazen bij invoegen! Want zelfs de topversie van beide krachtbronnen, de kleine 1.2 Ti-VCT met 85 pk en 112 Nm, is niet meteen een kruisraket. Zonder druklading, moet je telkens hoog in de toeren gaan om vlotte hernemingen te bekomen, wat bij moderne turbomotoren niet meer nodig is. Ford haalt financiële motieven aan waarom de uitstekende 1.0 Ecoboost niet onder de motorkap van de Ka+ werd geplaatst, omdat er bijkomende ontwikkelingskosten noodzakelijk waren, die een negatief effect op de gunstige prijsstelling gehad zouden hebben. 

Jammer

Goed, het is vooral in de stad dat de kleine 1.2 zich van zijn sterkste kant toont en de Ka+ toelaat zich vrij vlot in het verkeer te bewegen. Buiten de stadskernen zit je echter als snel aan de limieten van de motor. En zijn bescheiden prestaties (13,3 seconden van 0 tot 100 km/u) zetten natuurlijk niet meteen aan tot sportief rijden, want bij elk inhaalmanoeuvre moet je plankgas geven. Hierbij zijn de lange verhoudingen van de handgeschakelde vijfversnellingsbak natuurlijk geen goede hulp, of het zou moeten zijn om het aangekondigde gemiddelde verbruik van 5l/100km te bereiken. Met dat in het achterhoofd, wisten we zeker de goede afstelling van de stuurinrichting en de filtering van de ophanging te appreciëren, die zowel een comfortabel als een veilig gevoel verzekeren. Net wat het doelpubliek verwacht, niet?

Besluit

Deze Ford Ka+ is een puur rationeel en doet zijn job, punt. Toch hadden we een product met een duidelijkere Ford-touch verwacht. Nu riskeert deze nieuwe stadsauto in de anonimiteit te verdwijnen in het ultra-concurrentiële segment waarin hij zich waagt. 

 

+

Interieurruimte

Geluidsisolatie

Comfort

Verhouding prijs/uitrusting

-

Vrij krappe prestaties

Banaal interieurdesign

Kwaliteitsindruk