Autotests

TEST Maserati Levante Diesel: het perfecte excuus

Zelfs een droomwagenmerk met een rijke sportieve geschiedenis moet al eens kiezen voor pragmatisme. Want dromen realiseren is leuk, maar wagens verkopen en overleven is nog veel belangrijker. Daarom is ook Maserati pragmatisch geworden!

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 20 feb. 2017 | Leestijd: 11 min

Dit is eigenlijk allemaal de fout van de Porsche Cayenne, want die is ermee begonnen. Toen men bij Porsche de afweging maakte tussen de niet zo rooskleurige financiële situatie en het geweldige succes van de BMW X5, VW Touareg en Audi Q7, besloot men in Stuttgart ook de gok te wagen om een SUV te produceren, en gelijk hadden ze. De kassa begon al snel te rinkelen en zoals we al vaak zegden heeft Porsche vandaag de middelen om de 911 verder te ontwikkelen dankzij het succes van de Cayenne.

Advertentie – lees hieronder verder

Een stuk van de taart

De Cayenne maakte hiermee een einde aan een taboe. Ja, een hoogstaand sportwagenmerk heeft ook het recht een SUV te produceren. Dat choqueert enkel nog wat extreme puristen, zoals bijvoorbeeld autojournalisten (maar niet allemaal, hoor!). Het publiek is er daarentegen gek van. Ineens zagen alle constructeurs het licht en haastten ze zich om hun stuk op te eisen van de taart die nog steeds groter wordt. Jaguar, Bentley en weldra ook Rolls-Royce en Lamborghini. Allemaal behalve Ferrari en McLaren. Maar hoelang zullen het steigerende paardje en het, euh … “omgekeerde Nike-logo” nog kunnen weerstaan? De drietand is nu reeds gezwicht. Om de simpele reden dat zijn toekomst ervan afhangt!

Verdubbeling verkoop

Want voor Maserati is het hoogdringend, nog meer dan Porsche in zijn tijd. De verkoopcijfers gingen de voorbije jaren wel stevig de hoogte in, maar ze volstaan nog steeds niet en de mooie boost van de Ghibli en de dieselversies is alweer voorbij. De oplossing voor een stabiliteit op lange termijn is een SUV. Stabiliteit én liefst groei. Met de Levante wil Maserati namelijk zijn verkoopcijfers verdubbelen tegen eind 2018.

In Europa, en vooral bij ons, moet de dieselversie de kar trekken met de V6 3.0 turbo die reeds de Ghibli en de Quattroporte berlines aandrijft. De Levante diesel heeft zeker het potentieel voor een commercieel succes. Wat men ook zegt, de naam Maserati heeft niets van zijn uitstraling verloren. En welk beter excuus dan een SUV met een CO2-uitstoot van 189 g/km kan men immers vinden om een Maserati bij de boekhouder en de fiscus te rechtvaardigen?

Sexy

Toegegeven, als je de Levante ziet, ga je meteen door de knieën. Wat een look! Zoals het hoort bij dit merk, is hij sportief en agressief met nog een vleugje glamour er bovenop. Volgens ons is Maserati het enige merk naast Jaguar dat er in slaagde een SUV met een overdosis sexappeal te creëren. Daarmee willen we niet zeggen dat alle andere lelijk zijn. Sommige, ja, maar niet allemaal. Sommige stralen klasse uit, andere prestige, nog andere hebben hun eigen interpretatie van sportiviteit. Maar hoeveel sexy SUV’s zijn er? Zoek maar niet verder. In afwachting van de Alfa Stelvio zijn het er slechts twee, waaronder deze.

Ook in de Levante is alles op en top Maserati. De vormen zijn sensueel, de materialen edel en mooi passend, zeker als je voor de befaamde Ermenegildo Zegna uitvoering kiest, die zijde en leder op goddelijke wijze combineert. Eigenlijk is Maserati het enige Italiaanse merk dat in een auto het gevoel voor Italiaanse mode echt weet over te brengen. Het is chique, mooi, met goede smaak, nooit overdadig of overdreven opzichtig. Gewoon klasse!

Als bonus gaat de kwaliteit er ook op vooruit. Nog niet helemaal op het niveau van Audi, maar laten we duidelijk zijn: als we over kwaliteit spreken, is het een kwestie van millimeterwerk, de integratie van de één of andere bediening en misschien een banaal stukje plastic als we beginnen vitten. Wees gerust, u zal zeker geen stukken van het dashboard op uw knieën krijgen.

Technologie

Met de Levante maakt Maserati iets van zijn achterstand goed op vlak van technologische uitrusting. Wat de multimedia betreft is het systeem compleet, ook al laat het niet toe evenveel apparaten via wifi aan te sluiten als bij anderen. Het is een detail. Een ander detail, dat echter volgens belangrijker is voor een klant in het topsegment, is de presentatie van dit systeem. Eerst en vooral is er de grafische kant waarvan we niet echt warm worden, zonder er een echte reden voor te vinden. En dan is er het formaat van het scherm, 4/3, of bijna vierkant. Wie maakt nu nog zulke schermen? Mercedes, BMW, Audi, Jaguar, Lexus : allemaal hebben ze ultra-brede schermen, voor de eenvoudige reden dat dit een symbool is van moderne technologie en luxe. Het is jammer, want wat er achter dit scherm steekt is wel up to date. Maar als je dit scherm ziet, denk je “Ohoh, welkom in 2005”. Een simpel detail, dat wel mogelijk de klanten uit dit marktsegment kan afschrikken, en dat niet echt weerspiegelt welke weg Maserati op enkele jaren tijd heeft afgelegd, zelfs met veel beperktere middelen dan zijn concurrenten. We wedden dat als de Levante het beoogde succes haalt, de vooruitgang nog sneller zal plaatsvinden.

Dan zijn er nog de rijhulpmiddelen, waarvan de onvermijdelijke aanwezig zijn, zoals de crashwaarschuwing, de dodehoekverklikker, de rijstrookbewaking, enz. Van rijbijstandsnufjes is dan weer geen spoor te bekennen. Geen actieve koerscorrectie, een file-assistent met Stop&Go functie of een aanzet tot autonoom rijden. Sorry, die zijn hier niet te vinden. Cynici wijten dit waarschijnlijk aan een gebrek aan middelen. Wij denken eerder aan een merk dat de input van de bestuurder nog steeds vooropstelt!

Waar is het rijgevoel gebleven?

Er blijft niet veel ruimte meer over om over de rijsensaties te spreken, maar helaas volstaat dat. Want op de weg zijn de gevoelens gemengd. Voornamelijk omwille van de mechaniek. Ondanks de uitstekende en gekende ZF 8-trapsautomaat, kan de op papier nochtans veelbelovende motor de vergelijking met de recente V6-diesels van Jaguar of Porsche niet aan. Je voelt de jaren even hard doorwegen als het gewicht op de voortrein. Hierbij verliest de besturing haar feeling en is het uitblijven van een intens rijgevoel de voornaamste tekortkoming aan de Levante. De oorzaak is dezelfde: het gewicht, waarschijnlijk te wijten aan het platform dat ook niet meer van de jongste is.

Deze informatie is altijd moeilijk te verkrijgen bij Maserati, maar het lijkt erop dat dit platform een zoveelste evolutie is van dat van de Chrysler 300C, die zelf voortsproot uit een oude E Klasse, uit de tijd van het huwelijk tussen Mercedes en Chrysler. Gelukkig zullen de volgende Maserati’s kunnen profiteren van het opmerkelijke en lichte Giorgio-platform dat reeds dienstdoet bij de Alfa Giulia. En daarmee zou alles moeten veranderen!

Dit gezegd zijnde toont de Levante zich efficiënt zonder te steriel te zijn als je hem de sporen geeft. Dit is de karaktervolle wagen die je verwacht bij het merk met de drietand in het logo. Het feit dat de vierwielaandrijving de focus vooral op de achtertrein legt, zit er natuurlijk ook voor iets tussen. Dat karakter komt eveneens tot uiting in het feit dat de gestuurde Skyhook-ophanging (optioneel) in de Comfort-stand niet veel zachter en gefilterd uitvalt dan in de Sport-stand, wat eerder een kwestie van verfijning in de afstelling is. Tegelijk verwacht je natuurlijk niet dat een Maserati even zompig is als een limousine!

Besluit

Bij gebrek een heftige sensaties, geeft het dieselexcuus toegang tot een sexy voertuig en een naam die tot de verbeelding spreekt. En één van de mooiste merken ter wereld er terug bovenop helpen, is ook een manier om je passie uit te de drukken!

+

Geweldige verleidingskracht

Stijlvol interieur

Degelijke prestaties

Efficiënt, maar niet steriel rijgedrag

Wat gedateerde motor

Licht gebrek aan sensaties

Presentatie multimediasysteem

De Levante diesel in cijfers

Motor : V6 turbodiesel, 2.987cc; 275pk bij 4.000tr/min; 600Nm tussen 2.000 en 2.600tr/min

Aandrijving : vier wielen

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 5.030/1.968/1.679

Leeggewicht (kg) : 2.130

Koffervolume (l) : 530

Tankinhoud (l) : 80

0-100 km/u (sec.) : 6,9
 

Prijs : 73.200 € BTWi

Vermogen : 275 pk

Topsnelheid : 230 km/u

Gem. verbruik : 7,2 l/100km

CO2 : 189 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon