Autotests

TEST Nissan GT-R: de ultieme versie!

De Nissan GT-R ondergaat elk jaar kleine aanpassingen. Naar aanleiding van modeljaar 2017 voorziet het merk echter de laatste evolutie van de huidige versie want er zit een echte generatiewissel aan te komen. Deze Nissan GT-R coupé werd in 2007 in Japan voorgesteld en hij is dus bijna 10 jaar. Toch is hij niet verouderd want elk jaar – of toch bijna elk jaar – komen er subtiele verbeteringen. Voor modeljaar 2017 krijgt de GT-R zijn laatste evolutie. Vanaf dan is het wachten op het nieuwe model dat niet voor 2018 wordt verwacht. De facelift heeft heel wat om het lijf en je herkent het vernieuwde model aan het V-vormige radiatorrooster in mat chroom. Het werd ook breder om de motorkoeling te verbeteren. De constructeur geeft ook aan dat de zijschorten, de bumpers en de voorspoiler werden aangepast om de downforce te vergroten. Een en ander heeft geen negatieve invloed op de luchtweerstandscoëfficiënt die 0,26 blijft. De ingenieurs hebben ook de motorkap stijver gemaakt (+33%), net als de raamstijlen en de kofferstructuur. Eleganter Binnenin koos men voor fraaiere kunststoffen dan voorheen en de GT-R heeft ook recht op een nieuw aanraakscherm van 8 inch. Zo kon men ook het aantal knopjes op het dashboard reduceren van 27 naar 11. Ook het stuur werd aangepast en je kan voortaan schakelen via vaste schakellepels. Onder de aluminium motorkap werd het vermogen van de – met de hand gemonteerde – 3.8 liter grote bi-turbo V6-motor opgetrokken van 550 naar 570 pk. De Nismo-versie is nog steeds goed voor 600 pk. Het ontstekingstijdstip voor elke cilinder wordt nauwkeuriger bepaald en ook de turbodruk is verhoogd. De motor stuurt zijn uitlaatgassen door een titanium uitlaat met actieve kleppen. Tot zover de theorie, over naar de praktijk… Rijden Voor deze test reden we een exemplaar van Düsseldorf naar Spa. Wat meteen opvalt, is de vrij hoge zithouding voor een supersportieveling. Je zit dus minder dicht bij het asfalt maar krijgt wel een beter overzicht. Je kan verder kijken en dat is meegenomen wanneer je tegen 300 km/u over de Autobahn scheurt. We zijn binnen de kortste keren op onze bestemming en het valt op hoe stabiel de GT-R aanvoelt bij deze snelheden. Hij schuwt ook geen bochtige baantjes in de Ardennen, zelfs niet wanneer het pijpenstelen regent. Je kan het vermogen onder alle omstandigheden beheersen dankzij het uitstekend afgestelde onderstel en de gestuurde vierwielaandrijving. Die stuurt in normale omstandigheden nagenoeg het volledige vermogen naar de achteras. Wanneer die gaat doorspinnen, gaat tot 50% van het motorkoppel naar de voorwielen. Door de jaren heen is de demping van de GT-R voelbaar comfortabeler geworden. De ingenieurs hebben er ook voor gezorgd dat de gangwissels van de transmissie in de “Comfort”–modus zachter zijn. De harde “klak”-geluiden bij het aangrijpen (vooral in eerste en tweede versnelling) zijn verbeterd. Circuitgebruik Eens aangekomen in Spa, sturen we de GT-R met een het circuit van Francorchamps op. Het is niet de bedoeling om chrono’s te rijden want op die manier zijn de verbeteringen nauwelijks merkbaar omdat ook de vorige versie al duivels efficiënt was. We hebben echter de indruk dat de GT-R nog stabieler aanvoelt in snelle bochten. Deze grote Nissan verteert de Radillon met één gedecideerde stuurbeweging en accepteert kleine stuurcorrecties zonder verpinken. De GT-R blijft dus een ongelooflijke sportieveling en is altijd even efficiënt. Hij geeft bijzonder veel vertrouwen en iedereen kan hier zonder moeite een verdienstelijke tijd mee neerzetten. Jammer genoeg zorgt de nieuwe titanium uitlaat nog steeds niet voor een aanstekelijk motortimbre. De V6-motor blijft vrij monotoon klinken. Het is ook jammer dat Nissan het remgevoel niet heeft verfijnd. Men monteert zwevende stalen schijven en geen carbon-ceramische exemplaren. Deze bolide heeft heel veel remkracht maar je kan ze bij een sportieve rijstijl moeilijker doseren. Globaal gezien kunnen we de ingenieurs slechts bijtreden want ze hebben de beste GT-R aller tijden ontwikkeld… Nissan heeft duidelijk de tijd genomen om de GT-R te laten rijpen. Deze keer zijn ze meer dan ooit in hun opzet geslaagd. Men is erin gelukt om “Godzilla” te civiliseren zonder afbreuk te doen aan zijn sportieve competenties. En hoewel de prijs met 5.000 euro is gestegen, blijft 100.000 € een prikje binnen het segment van bolides die 600 pk leveren en bovendien efficiënt en beheersbaar blijven.

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 11 aug. 2016 | Leestijd: 1 min

De GT-R in enkele cijfers

Motor : 6-cilinder in V, biturbo, benzine, 3.799cc, 570pk bij 6.800tr/min, 637Nm tussen 3.300 en 5.800tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Advertentie – lees hieronder verder

Versnellingsbak : gerotiseerde 6-bak met dubbele koppeling

L/l/h (mm) : 4.710/1.895/1.370

Leeggewicht (kg) : 1.752

Koffervolume (l) : 315

Tankinhoud (l) : 74

0 – 100 km/u (sec) : niet meegedeeld (circa 2,7)

 

+

Fantastische prestaties

Efficiënt en gemakkelijk te besturen

Competitieve prijs

Mist remgevoel

Verwaarloosbare achterbank

Niet echt het motortimbre van een supersportwagen

 

Prijs : 99.900 € BTWi

Vermogen : 570 pk

Topsnelheid : 314 km/u

Gem. verbruik : 11,8 l/100km

CO2: 275 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon