Autotests

TEST Renault Scénic: automobiel Darwinisme

Aan de evolutieleer valt niet te ontkomen en ook auto’s ontsnappen niet aan deze wetmatigheden. Als een koetswerkstijl voorbijgestreefd is, moet je evolueren of sterven. Renault koos bij de Scénic duidelijk voor evolutie, net zoals dat eerder gebeurde bij de Espace.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 27 okt. 2016 | Leestijd: 13 min

Er wordt gezegd dat de monovolume van papa met uitsterven is bedreigd. In het beschermende reservaat zullen slechts enkele modellen met een VW-, Seat-, of Ford-badge overleven. Maar hoeveel tijd rest hen nog voor ook zij slachtoffer worden van de onverbiddelijke wetmatigheden van de markt? De koning van de autosector uit de jaren ’90 (de MPV) wordt van zijn troon gestoten door SUV- en cross-over modellen. Vooral de Franse constructeurs hebben deze boodschap goed begrepen. Peugeot heeft zopas het dna van haar 5008 gemanipuleerd zodat hij werd omgevormd tot een “3008 XL”, een cross-over. En ook Renault, dat zoveel te danken heeft aan monovolumewagens, doet hetzelfde, maar op een meer verfijnde manier.

Wel sexy maar minder ruimte 

Advertentie – lees hieronder verder

De Scénic heeft niet langer de hoekige koetswerkvormen die MPV’s lange tijd typeerden ten voordele van de interieurruimte. Toegegeven, hij wordt 2 cm breder dan zijn voorganger maar dat is beneden gemeten. Ter hoogte van de gordellijn en langs het glasoppervlak werd het een stuk krapper. Hij wordt ook ongeveer 2 cm hoger maar dat is vooral omwille van de grote 20-duimsvelgen. Het koetswerk oogt slanker want de Scénic is langer geworden. Maar omdat de voorruit naadloos aansluit op de motorkap (zonder een hoek te vormen) wordt het interieur naar achter geschoven. Kortom, de Scénic krijgt de vormtaal van een crossover. Hij oogt atletischer en is duidelijk een stuk sexyer dan het model dat hij vervangt maar boet duidelijk in aan interieurruimte. Daarmee bedoelen we niet dat hij klein is geworden maar het verschil is er.

Achteraan zien we niet langer de drie individuele zitplaatsen. Het centrale zitje is smaller dan de buitenste zitjes en ook in de knieruimte werd gesnoeid. Een grote volwassene die achter een grote bestuurder wordt gezet, zit krap. Dit maar om te zeggen dat er een prijs moet betaald worden voor de nieuwe vormtaal maar voor het gros van de gezinnen zal de nieuwe Scénic voldoende ruim blijven. Voor wie meer ruimte wil, is er de Grand Scénic die 23 cm langer is. Die lost meteen het probleem van de knieruimte op want hij biedt daar 4 cm extra en dat is riant. Er is niet alleen “slecht” nieuws. Hoewel de kofferopening krapper werd, is het koffervolume danig gestegen. De Scénic slikt 572 liter en in de Grand Scénic raak je 596 liter kwijt. Via een eenvoudige druk op de knop in de koffer, kan je de achterbank makkelijk neerklappen en je kan zelfs stoelen demonteren zodat er tal van configuraties mogelijk zijn. Er zijn ook voldoende en vooral ruime opbergvakken. Het centrale opbergvak op de middentunnel kan je verschuiven en het is voldoende groot voor de handtas van mevrouw. Grotere kids achterin kunnen onderweg ook hun tablet bijladen, ook dat is evolutie. Kortom, de Scénic is een stuk aantrekkelijker geworden, hij is ook een beetje kleiner maar hij is zeker niet minder praktisch.

Geek 

De Scénic volgt uiteraard ook de evoluties van de homo elektronicus aan de hand van uitrusting die we ook al in andere Renault-modellen zagen. Er is een arsenaal rijhulpmiddelen met inbegrip van automatische noodremhulp, dodehoek assistent en actieve rijstrookassistent. Hij komt ook met automatische ontsteking van de lichten, vermoeidheidsassistent, verkeersbordherkenning, enz… Renault monteert ook het R-Link 2 infotainmentsysteem met een verticaal aanraakscherm.

Tijdens onze testrit deden we moeite om eraan te wennen maar echt gebruiksvriendelijk is het niet geworden. Het geeft wel een stijlvolle touch aan het dashboard. Wanneer je instapt ervaar je meteen een aangename omgeving om in te reizen. Maar wat het infotainment betreft, zou Renault beter voor een eenvoudiger bediening kiezen.

Weinig op aan te merken 

Anderzijds moet je Renault niet vertellen hoe je een motor of een onderstel moet ontwikkelen. Renault levert de Scénic met twee benzinemotoren (110 en 130 pk) en zes dieselmotoren (tussen 95 en 160 pk) waarvan eentje hybride assistentie krijgt. Wij startten onze testrit met de 130 pk sterke benzineversie. Die beschikt over een 1.2 liter viercilinder turbomotor die de 1.428 kg zware Scénic probleemloos aandrijft. De Grand Scénic met zeven zitjes weegt 1.495kg. Om de 130 pk te kunnen aanspreken, kan je best de Sport-modus inschakelen. Het onderstel laat zich zeker niet uit zijn lood slaan door een vlotte bocht maar voor echt rijplezier kan je maar beter voor de Ford C-Max gaan. Los daarvan is het onderstel van de Scénic meer dan verdienstelijk.

Kleine bedenking

In de rand willen we toch nog iets zeggen over de rijmodi. We tellen er vijf: Sport, Comfort, Neutraal, Eco en Gepersonaliseerd. Het systeem verandert de parameters van de besturing, de gaspedaalrespons en indien aanwezig de schakelmomenten van de automatische transmissie. Op de Scénic wordt geen gestuurde demping aangeboden. Als je de rijmodus verandert, wordt ook de kleur van het dashboard aangepast. Feit is dat we hier net iets teveel keuzemogelijkheden hebben. We zitten immers niet in een Mercedes-AMG. Sport om de motor tot leven te wekken, Eco om het verbruik te drukken (en ja, dit werkt) en neutraal voor de rest; dat moet volstaan. Want het systeem doet nog meer. Waarom moet bijvoorbeeld in de comfortmodus automatisch de zetelmassage worden geactiveerd. Wie dit niet leuk vindt, moet vervolgens door de schermen van het R-Link systeem worstelen om het uit te schakelen en dat blijkt geen sinecure. Tot daar deze kleine kanttekening.

Zeer comfortabel

We gaven het al aan, er zijn dynamischer auto’s te koop dan deze Scénic maar je moet ver zoeken naar een exemplaar dat meer comfort biedt. De geluidsisolatie is erg verzorgd en de demping is uitstekend…ondanks de gigantische 20-duimsvelgen die vanaf de basisversie standaard worden gemonteerd. We gingen er van uit dat ze afbreuk zouden doen aan het rijcomfort en dat ze een aderlating zouden veroorzaken bij een bandenwissel. Over het comfort zijn we gerust gesteld. Wat de prijs van de banden betreft, geeft Renault aan dat ze afspraken hebben gemaakt met vier belangrijke bandenproducenten. Die leveren deze 20 duim grote banden die niet breed zijn en geen laag profiel hebben. In de praktijk zullen deze banden niet duurder zijn dan de 17 duim grote exemplaren van de vorige Scénic. Ze staan de Renault echter als gegoten en designer Laurens van den Acker stond erop dat de grote velgen behouden bleven. De onderstelingenieurs en de commerciële dienst moesten hun huiswerk opnieuw maken. Mooi zo! 

Hybrid

Hoe werkt de 1.5 diesel 110 pk Hybrid Assist? Met de kleine elektromotor kan je niet 100 % elektrisch rijden. Er wordt ook geen vermogen toegevoegd aan de 110 pk van de klassieke dCi. Er is wel 20 Nm extra trekkracht wat het totaal op 260 Nm brengt. Vooral het verbruik daalt van 3,9 naar 3,5 l/100 km en ook de CO2-afgifte neemt af van 102 naar 92 g/km. Dat maakt deze versie meteen tot de lieveling van de leasingrijder. Maar het voordeel is niet alleen van fiscale aard. De kleine elektromotor levert zijn maximale trekkracht vanaf de eerste omwenteling en dat maakt de wagen veel soepeler bij lage toerentallen. Vooral bij het vertrekken merk je het verschil omdat de dieselmotor dan zijn trekkracht nog moet opbouwen. Dit is prima technologie voor wie vaak in de stad of in druk verkeer rijdt. Deze versie wordt pas binnen enkele maanden verwacht.

Besluit

Liefhebbers van de Scénic kunnen gerust zijn. Wat je verliest aan binnenruimte wordt gecompenseerd door een fraai design, comfort en een aangenaam interieur. Renault koos bij deze Scénic voor een oordeelkundige evolutie in plaats van de radicale stijlbreuk die we eerder bij de Espace en de Twingo te zien kregen!

+

De Scénic wordt eindelijk sexy

Bovengemiddeld comfortabel

Eenvoudige maar overtuigende hybride oplossing

Recordvolume koffer

Krapper interieur

R-Link2 heeft nood aan eenvoudiger bediening

Enkele overdreven elektronische gadgets

 

De Scénic TCe 130 in cijfers

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.198cc; 130pk bij 5.000tr/min; 205Nm bij 2.000tr/min

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak

L/l/h (mm) : 4.406/1.866/1.653

Leeggewicht (kg): 1.430

Koffervolume (l): 572 – 1.830

Tankinhoud (l): 52

0 – 100 km/u (sec.): 11,4

 

Prijs: 25.300 € BTWi

Vermogen: 130 pk

Topsnelheid: 190 km/u

Gem. verbruik: 5,8 l/100km

CO2: 129 g/km

 

Andere motorisaties

1.2 TCe: 115pk; 5,8l/100km; 185km/u, 21.500€ BTWi

1.5 dCi: 95pk; 3,9l/100km; 175km/u; 23.000€ BTWi (niet beschikbaar voor Grand Scénic)

1.5 dCi: 110pk; 3,9l/100km; 183km/u; 24.350€ BTWi

1.6 dCi: 130pk; 4,5l/100km; 190km/u; 28.800€ BTWi

1.6 dCi: 160pk; 4,5l/100km; 200km/u; 32.650€ BTWi

 

Grand Scénic: 65 € per cm!

Met een gelijke afwerking en een dito motorisatie betaal je de Grand Scénic, die in België enkel met zeven zitplaatsen bestaat, 1.500 euro meer dan zijn kleine broer.

Renault levert deze Grand Scénic niet met de Life basisuitrusting en ook niet met de dCi 95 pk. De goedkoopste versie (TCe 115 pk) is hier de Zen (keyless kaart, bizone airco, automatische lichten, regensensor, cruise control, verkeersbordherkenning…) en die betaal je 24.600 euro.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon