Autotests

TEST Smart fortwo Cabrio: zonneklopper voor de stad

De Smart is niet alleen een ultieme stadswagen maar ontpompt zich ook als een leuke cabrio die ons meteen doet dromen van de zachte zomermaanden.

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 15 apr. 2016 | Leestijd: 5 min

Deze Smart Fortwo kwam hartje winter op de markt want Smart wilde er zeker van zijn dat de klanten zouden kunnen genieten van de eerste zonnestralen. Het open dak werd ontwikkeld door toeleverancier Webasto. De canvas kap is beschikbaar in drie kleuren: jeansblauw, rood en zwart en komt altijd met een verwarmde glazen achterruit. Je kan het dak openen zoals een schuifdak of je kan het helemaal naar achter laten klappen. Als je wil, kun je zelfs de laterale dakbalken demonteren en opbergen in de koffer zodat je een echt cabriogevoel krijgt. Deze procedure om te openen of te sluiten lukt in amper 12 seconden en werkt niet alleen stilstaand maar ook al rijdend (zelfs aan topsnelheid). Het gaat zelfs via de afstandsbediening. 

Klank in open lucht

Advertentie – lees hieronder verder

De Fortwo cabrio is ook op snelweg perfect inzetbaar, vooral met de 900 cc grote driecilinder turbomotor van Renault-origine. De combinatie van wind en het canvas dak zorgt voor resonanties. Maar, je kan deze kleine Smart best smaken op kleine wegen met geopend dak. Dan geniet je meteen van de pittige uitlaatklank. De stad is en blijft de ultieme biotoop van deze compacte cabrio. Hij blijft zelfs in de smalste steegjes uitermate wendbaar en je kan de Smart keren op een zakdoek groot. Je hoeft ook de achterbanden niet op te roken om donuts te maken, hij draait haast vanzelf! De versnellingsbak met dubbele koppeling heeft niet langer het nukkige karakter van de gerobotiseerde bak van weleer. Ook de demping ging er op vooruit want op een dwarsnaad vallen de vullingen niet langer uit je tanden. Smart doet er alles aan om zoveel mogelijk rijplezier te bieden en daarom is de 1.0 basisversie met 61 pk (ook van Renault-makelij) niet beschikbaar.

De cabrio wordt altijd geleverd met de  gerobotiseerde transmissie. Deze mini-cabrio betaal je ongeveer 16.000 euro en voor de 0,9 liter turbomotor moet je op 1.000 euro extra rekenen. Op termijn komt er een handgeschakelde instapversie aan 14.500 euro. Met een vergelijkbare uitrusting betaal je de cabrioversie ongeveer 3.250 euro meer dan de coupé. Dat is de prijs om met de haren in de wind te rijden…

Besluit

Deze nieuwe Smart Fortwo is de beste versie die tot nu toe werd gebouwd en dat geldt met stip voor de cabriovariant. Enkel jammer dat hij zo duur is!

Fortwo Cabrio 1.0i Twinmatic in cijfers

• Motor : 3 cilinder in lijn, benzine, 999 cc, 71pk bij 6.000 opm, 91 Nm bij 2.850 opm.

• Aandrijving: op de achteras.

• Versnellingsbak: gerobotiseerde zesbak.

• L/b/h (mm) : 2.695/1.663/1.552

• Leeggewicht (kg) : 975

• Kofferinhoud (l) : de 260 à 340

• Brandstoftank(l) : 28

• 0 tot 100 km/u (s.) : 15,5

Positieve punten

Brengt zon in de stad

Uitzonderlijk wendbaar in de stad

Uitgekiende dakconstructie

Geslaagde gerobotiseerde transmissie

Bruisende 900cc turbo benzinemotor

verhouding lengte/binnenruimte

Negatieve punten

Erg prijzig vergeleken met de coupé

Geen basisversie

(Nog) geen manuele variant

Windgeluiden bij snelwegtempo

Snel onderstuurd buiten de stad


Prijs : 15.892 € BTW incl.

Vermogen: 71 pk

Topsnelheid: 151 km/u

Gem. verbruik: 4,3 l/100km

CO2: 99 g/km

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon