TEST Volkswagen Tiguan : Schuss !

|

Wij gingen de nieuwe Tiguan testen in de buurt van de poolcirkel bij -20°C. Op deze plek werden 18 maanden geleden ook de eerste prototypes aan wintertesten onderworpen.

Arvidsjaur. Een naam die niet makkelijk te schrijven is en nog minder vlot over de tong rolt. Dit kleine stadje in het noorden van Zweden, op een steenworp van de poolcirkel, is het mekka van ijsrijden. Tijdens de daling van ons vliegtuig naar de besneeuwde landingsbaan, zien we duidelijk de aangelegde pistes op de bevroren meren liggen. In aankomsthall van de luchthaven maken dan ook niet toevallig heel wat rijscholen promotie voor hun activiteiten. Het is duidelijk dat de schaarse toeristen vooral naar hier komen om te driften!

De zwaarste beproevingen

Verscheidene autoconstructeurs hebben hier een permanente basis. Dat is ook het geval voor Volkswagen, wiens rijvaardigheidsschool op ijs liefhebbers uit de hele wereld ontvangt. Maar de instructeurs zijn niet de enigen die hier de winter doorbrengen. Een heel team van Volkswagen Development and Quality Assurance stelt hier prototypes op de proef voor hun lancering. Gedurende maanden haspelen de voertuigen vele kilometers af in de sneeuw en op het ijs, bij temperaturen die soms onder – 40°C dalen.

Ook de nieuwe Tiguna passeerde hier de revue. Gedurende 18 maanden onderging hij de zwaarste beproevingen om klaar te zijn voor het Salon van Genève. Heel uitzonderlijk mochten wij ook het stuur nemen in deze extreme condities.

Langer, lager, breder

Deze nieuwe Tiguan is de eerste SUV van de Volkswagen-groep die rust op het nieuwe modulaire MQB-platform. Dit is een platform dat toelaat lichtere, ruimere, veiligere voertuigen mét een verbeterd rijgedrag te ontwikkelen. De nieuwe Tiguan is niet alleen langer, lager en breder dan zijn voorganger, hij heeft eveneens een sportiever voorkomen. Weet ook dat hij meteen werd ontworpen in twee varianten met verschillende wielbasis. Een lange versie met 7 plaatsen zal in de Verenigde Staten en China op de markt komen, voor Europa twijfelt Volkswagen nog …

Achterpassagiers verwend

De nieuwe Tiguan werd 50 kg lichter, 6 cm langer, 3 cm breder en zag zijn wielbasis met 7,7 cm groeien. Tegelijk is hij 3,3 cm lager dan zijn voorganger. De iets genereuzere afmetingen komen de passagiers direct ten goede, vooral achteraan. De koffer wint eveneens 145 liter, om nu 615 liter aan laadcapaciteit onder de afdekking te bieden. Vooraan herbergt de middenconsole een groot scherm dat duidelijk op de bestuurder is georiënteerd. Verder duikt ook de headup display, die reeds op de Passat te zien was, hier op.

Ook de veiligheidssystemen zijn overvloedig aanwezig, zelfs op de basisversies. Maar wat ons vooral interesseerde toen we ons op het parcours op het bevroren meer waagden, was de 4MOTION-vierwielaandrijving.

Vier rijprofielen

Zoals alle Tiguans met een integrale aandrijving, staat ook ons testexemplaar hoger op zijn poten dan zijn voorwielaangedreven soortgenoten. De bodemvrijheid neemt daarmee toe van 189 tot 200 mm. Maar de echte vernieuwing schuilt in de kleine draaiknop naast de schakelpook die toelaat te kiezen tussen vier rijprofielen. Dit is de « 4MOTION Active Control ». Door naar links te draaien kan men kiezen tussen « Onroad » en « Snow ». Naar recht wordt dat « Offroad » en « Offroad Individual ».

Het is de eerste keer dat het Haldex-systeem, hier in de vijfde generatie, de bestuurder toelaat tussen verschillende modi te kiezen. En het minste wat we hierover kunnen schrijven is dat de Duitse ingenieurs prima werk hebben geleverd.

Korter remmen

De piste op het meer bestaat uit twee delen. De lus, die we in tegenwijzerzin nemen, vertoont verschillende eerder snelle bochten die toelaten de limieten van de Tiguan op te zoeken. Aan de binnenzijde is er ruimte voorzien voor noodstops. Want de « Snow »-stand staat de bestuurder niet alleen bij in bochten en bij acceleraties, hij reduceert ook de remafstand. Bij een tempo van 60 km/u remt de Tiguan in deze « Snow »-stand verscheidene meters korter dankzij een specifieke afstelling van het ABS!

Meer grip

Maar het beste komt er nog aan. Na een verkenningsronde met een instructeur, zijn we klaar om de buitenbaan aan te snijden. In de stand « Normal » (Onroad) brengt onze Tiguan het er behoorlijk vanaf, maar de tussenkomst van de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) voorkomt wel elke slipneiging. Daarmee is de veiligheid verzekerd, maar dat geldt niet voor het rijplezier op de sneeuw. Dat is net de reden waarom Volkswagen ook absoluut een « Snow »-stand wou ontwikkelen.

Het eerste wat verandert is de gaspedaalrespons, die een betere dosering toelaat, op een gevoeligere, minder viriele manier. Vervolgens schakelt de DSG-transmissie sneller naar een hogere verhouding om het motorkoppel beter te benutten. Tenslotte kreeg ook de ASC tractiecontrole een aangepaste setting.

Verbazend efficiënt

Dat resulteert in een verbluffende efficiëntie. Niet alleen onderstuurt de wagen veel minder, het is ook mogelijk hem te laten pivoteren onder acceleratie. Daarmee waan je je na enkele rondjes meteen een Ken Block. Maar om echt alle mogelijkheden van deze nieuwe Tiguan te benutten, moet je hem in « Offroad »-stand zetten en lang op de ESC-knop drukken, de enige manier om de elektronische stabiliteitscontrole volledig uit te schakelen.

In deze omstandigheden, en mits de nodige stuurmanskunst, wordt de Tiguan een echte ballerina, die zich uiterst precies in de bocht laat plaatsen door de gewichtsoverdracht, en lange drifts toelaat die makkelijk te controleren blijven.

 

BESLUIT

De nieuwe Tiguan lijkt veelbelovend. In ieder geval besteedde Volkswagen veel aandacht aan het rijplezier. Iets wat ons zin geeft om deze nieuwkomer in iets normalere omstandigheden aan de tand te voelen!

 

40 jaar 4x4

De eerste ervaring van Volkswagen met de integrale aandrijving dateert van 1975. Toen werd een reeks prototypes van de Transporter T2 «Bulli» uitgerust met een koppelomvormer in combinatie met een 2 liter-boxermotor en een vierversnellingsbak.

Het was dan wachten tot 1978 op het eerste Volkswagen-model dat van huis uit met een 4x4-transmissie was uitgerust. Het ging hier om de Iltis, die zijn vermogen op de achterwielen bracht en daarnaast ook een manueel inschakelbare voortrein had. De eerste exemplaren waren militaire versies, later gevolgd door modellen bestemd voor de landbouwindustrie en de bosbouw.

Het eerste 4x4-model voor massaproductie van Volkswagen was de Passat Syncro in 1984. Een jaar later kreeg de Transporter T3 op zijn beurt een integrale aandrijving aangemeten.

De eerste Golf met vierwielaandrijving werd de Syncro uit 1986. In tegenstelling tot de Passat, die met zijn dwarse motorarchitectuur nood had aan een systeem vergelijkbaar met de Torsen bij Audi, maakte de dwarse motor van de Golf Syncro gebruik van een viscokoppeling.

In 1990 kreeg de Golf Country een SUV-look. Die was zijn tijd ver vooruit met zijn bij Steyr 12cm verhoogde ophanging. Sindsdien zijn alle generaties van de Golf, Passat en Transporter beschikbaar als 4x4. Eerst onder de benaming Syncro en vanaf de tweede helft van de jaren 1990 als 4MOTION.

Hoe werkt 4MOTION?

De nieuwe Tiguan is uitgerust met de 4MOTION-vierwielaandrijving, die gebruik maakt van een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Als de grip goed is, gaat vrijwel het totale motorkoppel naar de voorwielen, wat een duidelijk voordeel op vlak van verbruik oplevert. De achterwielen kunnen echter op elk moment bijspringen, en dat zelfs alvorens een wiel doorslipt. Naast deze « longitudinale vergrendeling »  verzekerd door de Haldex-koppeling, zorgt de EDS tractiecontrole, die in het elektronisch stabilisatieprogramma ESC geïntegreerd werd, voor een transversale vergrendeling tussen de voor- en achterwielen afzonderlijk.

 

Basisprijs : 33.810 BTWI ( zonder 4Motion)

Basisprijs : 35.710 BTWI (met 4Motion)