VW Golf TGI ... De referentie geeft gas !

|

De referentie op de Belgische markt biedt bijna alle aandrijftypes aan: diesel, benzine, elektrisch, plug-in hybride en zelfs CNG ! Tijd om na te gaan wat de Golf op aardgas waard is.

Als ik het stuur van een VW Golf neem, moet ik steeds denken aan de opmerking van een collega over de modellen van dit merk: “De referentiebakens staan weer op nul”. Samengevat: de Golf is objectief bekeken een goede auto! Nu hoor ik de eeuwige criticasters al zeggen: maar de diesel stoot partikels uit die slecht zijn voor de gezondheid. En de CO2 van de benzineversie vernietigt onze atmosfeer. Als je elektrisch rijdt, kan je niet met de auto op vakantie gaan. En een hybride kost stukken van mensen… We formuleren de oplossing in één woord: aardgas! Het verschil in aankoopprijs tegenover een vergelijkbare benzineversie is gering, net als de prijs aan de pomp. Wel is het rijbereik grandioos, aangezien het in dit geval tot zo’n 1.300  km kan oplopen. En tenslotte is de CO2-uitstoot ook veel beperkter dan bij de traditionele brandstoffen en komt er bijna geen fijnstof vrij!

Golf levert het bewijs

Vergeleken met een 1.4 TSI met 125 pk, kost een TGI-model ongeveer 2.500 euro meer en levert 15 pk in. Voor het verlies aan vermogen is dat niet zo erg omdat de DSG-automaat met 7 verhoudingen uitstekend werk levert. Het verschil is aankoopprijs is een ander verhaal… Maar als u maximaal op gas rijdt, met een rijbereik van 300 à 400 km voor een reservoir van 15 kg, zal u uw investering snel terugverdiend hebben. Zeker in januari en februari, wanneer u nog een premie van 1.000 euro kan incasseren bij de aankoop van een CNG-wagen!

Wat de praktische kant betreft, is het een troef dat het reservoir geen koffervolume inneemt, enkel het reservewiel moest plaats ruimen… En de autonomie? VW had het goede idee om de benzinetank van 50 liter ongeroerd te laten om zo het comfort te behouden makkelijk 800 km te kunnen rijden om een CNG-pomp te bereiken! Nog twijfels?

Hoe rijdt hij?

Net zoals alle voertuigen die op aardgas kunnen rijden, gebeurt de start op benzine. Maar daarnaast neemt het gas het onmiddellijk over tot de laatste gram in de tank! Het is trouwens onmogelijk om manueel naar de benzinestand over te schakelen. Wat ook helemaal niet nodig is. Maar waarom voorzag VW geen grotere gastank en minder ruimte voor benzine? Eenvoudig, omdat anders de ontwikkeling van dit voertuig te omslachtig én te duur zou uitvallen… Maar 350 km gemiddeld op gas is al niet slecht. Op het dashboard kan men de autonomie perfect in het oog te houden, want het rijbereik van beide brandstoffen is steeds afleesbaar met een specifieke aanduiding: kg/100km of l/100km. Ideaal om onaangename verrassingen te vermijden!

Op gas, onder 3.000 tr/min, is de stilte indrukwekkend. Maar daarnaast zijn er geen verschillen te bespeuren met een traditionele benzinemotor en met 110 pk blijft het rijplezier gegarandeerd. Zeker met de DSG-bak… Een extra troef: met het bijkomende gewicht achterin lijkt deze Golf nog beter in evenwicht en aan de weg te kleven!


BESLUIT

De eeuwige criticasters zullen het moeilijk hebben om deze Golf TGI op een fout te betrappen!



De Golf TGI in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine ; 1.395 cc ; 110 pk tussen 4.800 et 6.000 tr/min ; 200 Nm tussen 1.500 en 3.500 tr/min 

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak : Automaat DSG 7verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.255/1.790/1450

Leeggewicht (kg) : 1.395

Kofferinhoud(l) : 380

Tank (l) : 50 + 15 kg CNG

0-100 km/u (sec.) : 10,6




Positieve punten

Totaal rijbereik

Aangename en polyvalente motor

Evenwicht rijgedrag

Koffer intact

Negatieve punt

Rijbereik op gas




Prijs : 26.630,01 € BTWi 

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid:  194 km/u

Gem. verbruik (CNG) : 5,3l/100km (3,4kg/100km)

CO2 (CNG) :  124 (92) g/km