Ontdek alles over dit merk

Audi Q7

Dankzij het beroemde Quattro-systeem is Audi een pionier op het gebied van vierwielaandrijving. Het is ook een voorloper wat betreft stads- en avontuurlijke voertuigen, zoals blijkt uit het allroad-assortiment dat in de jaren 2000 werd gelanceerd met de A6 allroad. Audi zal echter pas in 2005 het SUV-segment betreden, wanneer de markt in slechts één jaar tijd al met 13% groeit. De Q7 is de eerste SUV van de Duitse autoconstructeur met de vier ringen.

De Q7: een kolos onder de compacte exemplaren.

Bij de lancering in 2005 is de Q7 in ieder geval niet onopgemerkt gebleven. Hij was namelijk 2 meter breed en bijna 5,10 meter lang, 35 cm langer dan de VW Touareg. De Q7 mikt voornamelijk op high-end klanten en op de Noord-Amerikaanse markt, wat zijn grootse afmetingen enigszins verklaart.

Wat het ontwerp betreft, koos Audi voor het winnende recept dat reeds voor enkele andere voertuigen werd gebruikt. Het resultaat is een massieve Q7, met gespierde schilden, grote wielkasten en een indrukwekkende Single Frame-grille. Anderzijds is het gevaarte elegant en dragen de V-vormige kap en het hoogwaardige profiel van de break bij aan een lichter uiterlijk.

Onder de motorkap was de Q7 uitgerust met een V8, leverbaar in 4.2 FSI-benzine- of 3.0 TDI-dieselversies. In combinatie met een Tiptronic-versnellingsbak kan de Q7 216 km/u halen en in 9,1 seconden versnellen van 0 naar 100 km/u. Dit is meer dan correct voor deze 2200 kg grote kolos, die het zo beter doet dan de nochtans lichtere en compactere VW Touareg.

In 2006 kon Audi de verleiding niet weerstaan om de krachtigste SUV ooit gebouwd te maken en installeerde een enorme 500 pk V12 TDI in zijn Q7.

De tweede generatie van de Q7: een kolos op dieet.

Na 500.000 verkochte exemplaren in 10 jaar tijd heeft Audi eindelijk besloten om haar Q7 te vernieuwen. Op het programma staan, zoals gewoonlijk, een lager brandstofverbruik en betere prestaties. En om dat te laten gebeuren, moet de Q7 lichter worden. Zo verliest de SUV 325 kg, met name dankzij het gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium en de integratie van een nieuw platform.

Het gemengd verbruik varieert tussen 5,4 en 14,18 L/100 km, vergeleken met een minimumverbruik van 9,1 L/100 km ten tijde van de eerste Q7.

De Q7 verliest qua afmetingen slechts 3,5 cm, maar de lijnen zijn nu wel veel aerodynamischer. Ze geven een meer beschaafd uiterlijk aan de kolos van weleer. Aan boord is de technologische kloof tussen de twee versies natuurlijk enorm groot. De Q7 is nu uitgerust met de nieuwste stuurbekrachtiging en wisselt wijzers en knoppen in voor aanraak- en digitale schermen.

Op het vlak van de motor zijn er geen extravagante nieuwe functies. Er zijn V8 benzine- en dieselmotoren, evenals V6 3.0 FSI 333 pk en V6 3.0 272 pk. Maar met honderden kilo’s minder, een Quattro-transmissie en een nieuwe Tiptronic 8-versnellingsbak is de Q7 wel sportiever en dynamischer, en gaat hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u.

Onze partners