Om te achterhalen wie de laureaten waren, organiseerden we een kleine poll op onze redactie door onze redacteurs en journalisten te vragen wat hen is bijgebleven van deze editie. Hoewel er tal van supercars te zien waren in de Palexpo-hallen, levert de rondvraag toch enkele verrassingen op…

TOP

1. Peugeot 508

De Peugeot 508 was voor nagenoeg de voltallige redactie één van de favorieten. Het is een gewaagde berline met een achterklep die toch geen coupé wil zijn en die ook geen Duitse roots heeft. Dat volstaat voor deze vermelding en de 508 bevestigt bovendien dat de constructeur hogerop wil. Het interieur oogt zeer verzorgd en ook op technologisch vlak staat hij aan de top van zijn segment. Bravo Peugeot!

2. Ferrari 488 Pista

Deze nieuwe, radicale versie van de Ferrari 488 werd al uitgebreid bewierookt. De constructeur bevestigt echter andermaal dat het als geen ander in staat is om een radicale machine te bouwen, die ongelooflijke chrono’s neerzet en ook elegant blijft. Deze 488 Pista is een schoolvoorbeeld van deze discipline!

3. Citroën Berlingo / Peugeot Rifter

Het Franse duo ludospace-modellen (het Duitse neefje, de Opel Combo stond niet op het Zwitserse salon) heeft zijn een plaatsje op het erepodium verdiend. Deze sterk op elkaar gelijkende bestelwagentjes ogen duidelijk kwalitatiever en blijken ook nog ruimer en praktischer te zijn dan voorheen. Bovendien beloven ze om de nieuwste technologie op deze manier in het bereik van alle gezinnen te brengen. Een welverdiende plaats, als je het ons vraagt.


FLOP

4. McLaren Senna

Ook hier was de hele redactie het eens, maar dan in negatieve zin! Dit is niet het eerbetoon dat de vermaarde F1-legende en wereldkampioen verdient. We hebben het niet over het vermogen, en evenmin over de prestaties van de bolide, maar het gaat vooral over het teleurstellende design. Niet alleen het transparante gedeelte aan de onderkant van de zijdeuren wekt vragen op. Het volledige koetswerk staat in het teken van aerodynamica, maar daarbij ging alle zin voor elegantie en vloeiende vormgeving verloren. Tal van andere modellen hebben die fraaie vormen wel. We zullen echter niet nee zeggen om er mee te rijden…