Hoe groot is de invloed van een kleine automarkt zoals de Belgische op MINI wereldwijd?

Hier en daar zijn er kleine verschillen in het aanbod tussen de verschillende landen, maar dat is dan vooral wat aankleding en optiepakketten betreft. We rekenen vooral op feedback van de verschillende markten en die nemen we ook erg serieus, of die nu van de grootste of van de kleinste afnemer afkomstig is. Een markt als de Belgische is trouwens niet onbelangrijk voor ons merk. Vorig jaar verkochten we in België bijna 9.000 auto’s en daarmee halen jullie een stevige positie in onze ranglijst. Bovendien zeg ik altijd: een auto verkocht is een auto verkocht. Of dat nu in Gent, Los Angeles op Peking gebeurde, maakt geen verschil.”

Gaat MINI nog verder investeren in dieselwagens?

We hebben geluk dat we deel uitmaken van de BMW Group, wat toegang biedt tot een ruim aanbod aan vooruitstrevende technologieën, ook op gebied van dieselmotoren. Deze brandstof afzweren, doen we voorlopig dus niet, ook al daalt de vraag naar diesel op bepaalde markten.

Komt er terug een kleiner model in het gamma, kleiner dan het kleinste nu?

Op dit moment zijn hier geen plannen voor. Het klopt dat onze Mini driedeurs sinds 2001 een beetje gegroeid is (bijna 20 cm in de lengte, nvdr.) maar dat is nu eenmaal de gang van zaken. Enerzijds willen we zijn typerende vorm behouden, anderzijds moet het model aan bepaalde vereisten voldoen inzake binnenruimte, functionaliteit en veiligheid, zoals voetgangerveiligheid. Een ander tegenargument is dat een volledig nieuw model ontwikkelen een serieuze investering kost, terwijl klanten net een lagere instapprijs zullen verwachten voor een kleinere wagen. Het één past niet mooi bij het ander in de zakenwereld.