Auto-industrie

Article image

Dit is “de meest winstgevende auto ter wereld”

Bloomberg heeft zopas een lijst samengesteld van de meest winstgevende auto’s ter wereld. Die rangschikking wordt gedomineerd door een regelrecht icoon: de Porsche 911.

Article image

Komt de Chinese elektrische stadsauto nog naar België?

Bijna een jaar geleden onthulde de Chinese fabrikant Thunder Power de Chloé, een elektrische stadswagen die op de voormalige site van Caterpillar in Gosselies zou worden geproduceerd. Sindsdien is het redelijk stil gebleven rond dit dossier. Tot nu…

Article image

Wiesmann keert terug! Moet Porsche zich zorgen maken?

Wiesmann verdween in 2014 uit autoland, al staat de kleine Duitse autobouwer op het punt om terug te keren. De fabrikant heeft niet alleen zijn website gereactiveerd, er staat een nieuwe wagen op de planning…

Article image

TOP 10 automerken die het meest verkopen aan Belgische bedrijven

De Belgische fleetmarkt doet het nog steeds goed. Dit zijn vandaag de 10 neest verkochte automerken op de bedrijfswagenmarkt.

Article image

Tesla domineert in Europa. Voorlopig toch…

Tesla domineert de verkoop van elektrische auto’s in Europa, wat op zich niet verwonderlijk is. Bij deze een overzicht!

Article image

VW-fabriek voor e-mobiliteit wordt “milieuvriendelijkste ooit”

De fabriek van Volkswagen in Zwickau in Saksen profiteert momenteel van een grondige make-over. “Zwickau wordt de grootste, efficiëntste en milieuvriendelijkste Europese fabriek waar elektrische auto’s worden gebouwd”, aldus de fabrikant.

Article image

Overproductie lithium: Prijsdaling voor elektrische auto’s op komst?

De productie van lithium is zodanig toegenomen dat het aanbod de vraag overstijgt. Als gevolg daarvan nemen de voorraden toe en dalen de prijzen. Mogen we hopen op een prijsdaling van elektrische auto’s?

Article image

Deze kleine Ford wordt (nu al!) uit het gamma geschrapt

De nieuwe CO2-normen die door Europa worden opgelegd, beginnen zich te laten voelen: na een carrière van amper 3 jaar zal de Ford Ka+ uit de Belgische catalogus verdwijnen…

Article image

Koude douche bij Nissan: 12.500 jobs bedreigd en snoeien in het aanbod

De storm rond gewezen topman Carlos Ghosn mag dan wel gaan liggen zijn, van rust kunnen we binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi nog niet spreken. Vooral bij Nissan wordt hard gezweet: dat Japanse merk zal 12.500 werknemers laten afvloeien en de productie met 10% verminderen.

Article image

Tesla: Is het vet van de soep?

Tesla heeft dit jaar al stevig wat geld verloren. Aandelen van de Amerikaanse autofabrikant zijn dan ook 10% in waarde gedaald. Toch bouwde het merk nog nooit zoveel auto’s op zo’n korte tijd…

Article image

Belgische automarkt: Tesla overspoelt concurrentie, 1 op 3 koopt diesel

Tijdens de eerste helft van dit jaar werden er in België drie keer zo veel elektrische wagens verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. Deze forse toename heeft alles te maken met de introductie van een nieuwe Tesla.

Article image

Lancia verkoopt meer auto’s dan Alfa Romeo: Hoezo?

Hoewel je alleen nog in Italië een nieuwe Lancia kan kopen (een Ypsilon en niets anders!), heeft dat in de rest van het continent verguisde merk dit jaar een pak meer nieuwe auto’s verkocht dan Alfa Romeo in alle Europese landen samen. Vreemd, al zit daar ook een verklaring achter.

Article image

Volvo Gent staakt productie V40

In de fabriek van Volvo Car Gent rolt donderdag de laatste Volvo V40 van de band, een auto die er sinds 2012 gebouwd wordt. De voorbije jaren zijn er 667.530 Volvo V40’s gebouwd in de vestiging.

Article image

Verkoop nieuwe auto’s daalt in Europa maar niet in Duitsland

De cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) zijn klaar en duidelijk: de verkoop van nieuwe auto’s is de afgelopen twee maanden opvallend gedaald in Europa. De vraag is waarom.

Article image

“Tesla’s gaan aanzienlijk duurder worden”

Dat zeggen niet wij maar Elon Musk, de CEO van de Californische autofabrikant, en er zit ook een uitleg achter. Tesla’s zullen in de toekomst namelijk geld moeten opbrengen voor zijn eigenaar en ook weer meer voor de bouwer, die harde dollars nodig heeft om andere, nog grotere plannen te kunnen realiseren.