Autotests

AUTOTEST : Ferrari 488 Spider voor de ultieme uitstap

De Ferrari 488 lijkt op het eerste zicht op een facelift van de 458 Spider. Mechanisch gezien zijn de veranderingen een stuk grondiger. De nieuwe V8-motor heeft voortaan immers recht op drukvoeding! Dit is een duidelijk stijlbreuk maar het typische temperament van de Italiaan blijft bewaard.

Jean François Christiaens | Gepubliceerd op 11 dec. 2015 | Leestijd: 12 min

Ferrari en cabriolets met V8-motoren hebben een fraai verleden. Het verhaal startte in 1977 met de 308 GTS. Vanaf dan had de constructeur uit Maranello altijd een open model met V8-motor in het gamma met modellen als de 328, 348, 355, 360, 430, 458 en vandaag dus de 488. De coupéversie trekt resoluut de kaart van de prestaties, daar waar de Spider eerder wordt gepositioneerd voor “een romantisch uitstapje met je vriendin”. De klanten kunnen deze aanpak duidelijk smaken want dit model is vandaag goed voor ongeveer 50 % van het marktaandeel in dit segment. Kortom, dit model vervangen, is geen sinecure.

Minder luchtweerstand

Advertentie – lees hieronder verder

Als je de 488 bekijkt, lijkt hij meer op een gefacelifte versie van de 458 in plaats van op een gloednieuw ontwerp. Van de 458 wordt het harde wegklapdak overgenomen. Het mechanisme opent in 14 seconden en het dak zit opgeborgen achter de inzittenden. Het systeem kan je rijdend bedienen tot een snelheid van 45 km/u. Het hele dakmechanisme maakt de wagen amper vijftig kilo zwaarder dan de 488 GTB coupé. Van de bagageruimte blijft slechts honderd liter over. Je herkent de 488 Spider aan de hertekende bumpers en de ruim bemeten luchtinlaten vooraan. Hij krijgt ook een nieuw stel koplampen. Op het eerste zicht lijkt het allemaal weinig revolutionair…

Als je het geheel in detail gaat bekijken, merk je dat de ganse achterkant werd aangepast. De motorkap is vernieuwd en de luchtinlaten verhuisden naar de flanken om de luchtgeleiding te verbeteren. De 488 Spider heeft een aerodynamica die 58 % efficiënter is dan die van zijn voorganger!

Driver only

Het interieur past in de Ferrari-traditie en is een eerbetoon aan de autosport. Alles is rond de bestuurder opgebouwd en de passagiersplek is haast spartaans. Alles werd tot het strikte minimum herleid. In de centrale console vinden we de sturing van de airco  maar de bediening van de zijruiten en het dak zit tussen de stoelen van beide inzittenden. Alle andere bedieningselementen vind je op het stuur. Er is een startknop en ook de richtingaanwijzers schakel je via knoppen op de stuurvelg. De sequentiële F1-versnellingsbak bedien je met je wijs-en je middenvinger. Het is meteen ook de enige manier om te schakelen want er is geen versnellingspook meer. Op de centrale console vind je slechts drie knoppen: “vooruit”, “achteruit” en “launch”. Via het “manettino”, nog een knipoog naar de F1, kan je het gewenste rijprogramma inschakelen. “Wet” is voor moeilijke rijomstandigheden en als je “ESC off” kiest, gaan alle rijhulpmiddelen uit wat de ideale modus is voor wie op circuit wil rijden. We vinden het wel jammer dat je de handen van het stuur moet halen om het multimediasysteem of de boordcomputer te bedienen. In die laatste kan je ook de actuele turbodruk oproepen en er is zelfs een volwaardig telemetriesysteem voorzien. Je “vriendin” zit knus geïnstalleerd in haar kuipstoel en ze kan van het landschap genieten. Ze kan echter ook de rijdata in de gaten houden (motortoerental, snelheid, ingeschakelde versnelling). Een en ander kan ze op een schermpje aflezen dat voor haar in het dashboard werd geïntegreerd, tenminste als de wagen met dit accessoire werd besteld. Voor deze wagen moet je minstens 234.336 euro veil hebben. 

Kunstmatige beademing

Voor dat geld krijg je deze 488 Spider die over de gloednieuwe 3,9 liter grote V8 beschikt. Hij wordt beademd door een dubbele turbo. Deze motor vervangt de oude 4,5 liter grote V8 onder de motorkap achteraan. De nieuwe motor levert een slordige 670 pk en dat is 100 pk krachtiger dan zijn voorganger. Ook de koppelwaarden gaan er met rasse schreden op vooruit. De motor wint op dit vlak 40 % want de werkijver stijgt van 540 naar 760 Nm! De koppelband is ook een stuk breder want de trekkracht staat paraat tussen de 3.000 en de 6.800 opm. Dit zorgt ervoor dat de motor altijd beschikbaar is. Hij is in staat tot flitsende hernemingen en je hoeft niet eens terug te schakelen. Het maakt niet uit aan welke snelheid je rijdt, er is altijd reserve. De wagen gaat er als een speer vandoor wanneer je gas geeft bij het uitkomen van een bocht. Ongeacht in welke versnelling je rijdt, de minste streling van het gaspedaal zorgt voor een heftige en vooral onmiddellijke reactie. Je zou denken dat deze motor een zekere reactietijd nodig heeft omwille van de turbotechnologie maar niets is minder waar. De ingenieurs kozen voor een turbo met een dubbele inlaat zodat de reactietijd van het gaspedaal beperkt blijft tot 0,8 seconde! Wilt u nog meer cijfers? Een sprintje van 0 tot 100 km/u lukt in 3 seconden en de oefening tot 200 km/u duurt precies 8,7 tellen. De topsnelheid bedraagt 325 km/u!

Zinnenprikkelend

Spontaan! Dat is de beste manier om deze 488 Spider te omschrijven. Er zijn maar weinig andere wagens waar je je als bestuurder zo één voelt met de machine. Dat heeft de Ferrari te danken aan een uitermate precieze besturing en een bijzonder stijf geheel. Met het dak gemonteerd, is deze 488 haast even stijf als de coupéversie, hij moet slechts 5% aan rigiditeit inleveren. Heel wat elementen dragen bij tot het rijplezier dat je aan het stuur ervaart en de wagen boezemt zijn bestuurder onwaarschijnlijk veel vertrouwen in. Je wordt verleid om stevig, of liever, afschuwelijk hard te accelereren. Je kan de motor laten doorgaan tot de rode leds in de bovenkant van het stuur aangeven dat het in een volgende versnelling nog veel sneller kan. Je begrijpt meteen dat je enkel moet remmen voor een scherpe bocht en de wagen  blijkt bijzonder efficiënt want hij laat ongelooflijke bochtsnelheden toe omdat het koetswerk nooit gaat rollen. Je mag echter niet te brutaal zijn wanneer je van het gas gaat, want de achteras gedraagt zich eerder speels. Het ESP komt ook niet onnodig tussen zodat je voldoende ruimte krijgt om met de achteras te spelen voor de rijhulpmiddelen ingrijpen. Ferrari zocht voor deze testrit een bijzonder bochtig parcours uit. Voor deze 488 Spider bleek dit de gedroomde speeltuin omdat de haarspeldbochten en de chicanes elkaar erg snel opvolgden. Zo kan je perfect ervaren hoe de wagen zich gedraagt bij lastwissels. Feit is dat hij ongelooflijk efficiënt blijkt dankzij de F1 tractiecontrole en de Side Slip Angle Control (SSC) die altijd voor een uitstekende tractie zorgen. Het weggedrag van de wagen kent wat dat betreft zijn gelijke niet. Ondanks de bijzonder harde stoelen blijft de wagen onder alle omstandigheden bijzonder comfortabel. Er is ook een knop voorzien waarmee je de demping veel zachter kan maken zonder dat deze 488 inboet aan stuurprecisie of levendigheid! Deze stand is vooral interessant op ons Belgische wegennet. Enkel de klank van de uitlaat heeft ons een beetje teleurgesteld. Tijdens de persconferentie vroeg men ons om goed te letten op de volgens hen uitstekende motorsound. Het is niet dat het de motor aan klank ontbreekt, maar het geheel komt eerder artificieel over en mist charisma. Zo klink hij onvoldoende vol bij lage en middelhoge toerentallen. We moesten toch één puntje van kritiek vinden…

Besluit

Deze Ferrari 488 is duivels verleidelijk! Zijn geweldige turbomotor is de ideale match voor zijn uitgekiende onderstel. Dit is een van de best rijdende cabrio’s op de markt omwille van zijn ongelooflijke efficiëntie. Kortom, dit is het hebbeding bij uitstek! Schat, gaan we een ritje maken?

Ferrari 488 Spider in cijfers

Motor : V8 turbo benzine, 3.902 cc, 670 pk bij 8.000 opm, 760 Nm bij 3.000 opm.

Aandrijving: op de achteras.

Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen.

L/b/h (mm) : 4.568/1.952/1.211

Leeggewicht (kg) : 1.420

Kofferinhoud (l) : 230

Brandstoftank (l) : 78

0 tot 100km/u (s.) : 3

Positieve punten

Prestaties gaan er duidelijk op vooruit

Vermogen en trekkracht zijn altijd beschikbaar

Geen reactietijd van de turbo

Snelle en precieze stuurrespons

Verbluffend weggedrag

Negatieve punten

Weinig flatterende en artificiële motorsound

Prijs

Prijs : 234.336 € BTW incl.

Vermogen: 670 pk

Topsnelheid: 325 km/u

Gem. verbruik: 11,4 l/100km

CO2 : 260 g/km

 

 

 

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon