Autotests

TEST Citroën C4 Cactus: minder excentriek, meer geraffineerd

De Citroën C4 Cactus was een soort UFO op de wegen, onder meer door zijn opvallende Airbumps op de deuren. Met zijn mid-career facelift wordt de Citroën weer wat bescheidener: de excentrieke kantjes verdwenen en er wordt nu vooral ingezet op comfort… Is dit de winnende combinatie?

| Gepubliceerd op 16 mrt. 2018 | Leestijd: 7 min

De C4 Cactus werd in 2014 gelanceerd en onderscheidde zich door zijn Airbumps: op de flanken bevestigde luchtkussens die bij een impact bescherming moeten bieden. Voor de facelift van het modeljaar 2018 gomde de constructeur dit stijlelement gedeeltelijk weg en maakte de C4 Cactus meer mainstream. Daardoor onderscheidt dit model zich nog amper van een klassieke compacte wagen van het genre C4 berline.

De Cactus gaat die laatste trouwens vervangen, wanneer hij binnenkort uit de catalogus verdwijnt. De C4 berline komt ten vroegste opnieuw tevoorschijn in … 2021! Dat betekent dus dat het nieuwe model heel wat meer mensen moet kunnen bekoren. Daarvoor moesten de te “provocerende” elementen verdwijnen, waaronder de Airbumps, maar ook de dakrails (die optioneel zijn) of de opvallende plastic elementen, onder meer op de achterklep. Hier merken we meteen op dat het mooie ontwerp van de led-verlichting de wagen meer karakter bezorgt en hem ook breder doet lijken. Ook vooraan zullen de nieuwe grille en led-koplampen de kopers kunnen verleiden die een originele, doch niet te excentrieke wagen wensen.

Advertentie – lees hieronder verder

In het interieur zien we een origineel dashboard en een multimediasysteem dat voortaan compatibel is met Android Auto en AppleCarPlay (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau). Het model krijgt er ook nieuwe rijhulpsystemen bij met onder meer een automatische noodremhulp, rijstrookbewaking, vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder, enz. En zoals steeds heeft een nieuw model enkele actiepunten. Hier zijn dat de stoelen en de ophanging.

Nog steeds klapramen

De stoelen werden dus hertekend. Hiermee verdween de ‘nepbank’ vooraan om plaats te maken voor twee zacht zittende stoelen die door de handrem van elkaar gescheiden zijn. Ze zijn nu gevuld met een memory foam dat je zitvorm ‘onthoudt’, net zoals in sommige matrassen. Dat is zichtbaar en voelbaar. De vulling is niet te hard en niet te zacht. Eigenlijk net goed, behalve in scherpe bochten, waar de stoelen wat te weinig zijdelingse steun bieden.

De achterbank lijkt perfect geschikt voor drie personen, maar je moet wel rekening houden met de beperkte schouderbreedte. Met zijn tweeën zit je er daarentegen voortreffelijk! Een ander minpunt: net als op de oude versie, bleven de klapraampjes achteraan behouden, die echter niet praktisch of aangenaam zijn voor de passagiers. En de koffer? Die heeft een correct laadvolume (348 liter) zonder meer, rekening houdend met het feit dat deze auto slechts 4,16 meter lang is.

Een vliegend tapijt?

We verklapten al dat de andere belangrijke vernieuwing op deze Cactus van de tweede generatie de ophanging was. Of beter gezegd: de nieuwe dempers met ‘progressieve hydraulische aanslagpunten’ (zowel bij het in- als uitveren). Deze elementen worden op de uiteinden van de dempers gemonteerd en vangen de oneffenheden in het wegdek op. Citroën spreekt van een effect als een ‘vliegend tapijt’. Zover willen we niet gaan, maar het resultaat is zeker overtuigend. Vooral bij lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad. De vooruitgang tegenover de oude versie is aanzienlijk. Als je er echter bij hoge snelheid de pees oplegt, worden de veerbewegingen nadrukkelijker en minder goed in toom gehouden, maar toch blijft de balans voor het rijgedrag positief. Aan het stuur (dat eindelijk in de diepte regelbaar is) vindt de bestuurder zeker een goede rijhouding.

Een andere merkbare vooruitgang: de verbeterde geluidisolatie, ongeacht de rijsnelheid. Tijdens onze eerste test was er nog geen dieselversie te bespeuren, omdat de zelfontbranders (1.6 BlueHDi 100 en 120 pk) er pas binnen enkele maanden aan komen. Enkel de twee ‘Pure Tech’ benzinekrachtbronnen met drie cilinders waren beschikbaar. Tussen de handgeschakelde 130 pk-versie en de 110 pk met zestrapautomaat, overtuigde deze laatste het meest. Met slechts 1.100 kg op de weegschaal volstaat deze motorisatie, die hier een goede hulp van de prima gekalibreerde automaat krijgt.

Besluit

Opdracht geslaagd, zeker op vlak van ophanging en geluidisolatie. Vergeet echter wel de karig uitgeruste basisversie (82 pk). Het hogere aanbod is aantrekkelijker en vergeleken met de concurrentie blijven de prijzen redelijk, ook al gingen ze lichtjes de hoogte in.

+
Algemeen comfort
Geluidsisolatie
Minder excentriek, nog steeds origineel
Opbergruimte


Rolbewegingen koetswerk bij dynamisch rijden
Klapramen achteraan
Zicht naar achter
Hoger tarief

Citroën C4 Cactus Pure Tech 110 technische fiche

Motor : 3-clinders, turbobenzine, 1.197cc, 110pk bij 5.500tr/min ; 205Nm bij 1.500tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manueel, 5 versnellingen (EAT-automaat als optie )
L/b/h (mm) : 4.157/1.946/1.480
Leeggewicht (kg) : 1.105
Koffervolume (l) : 348 – 1.170
Tankinhoud (l) : 50
0 – 100 km/u (sec.) : 10,3

Prijs : € 20.200 BTWi
Vermogen : 110 pk
Topsnelheid : 188 km/u
Opg. gem. verbruik : 4,5 l/100km
CO2 : 104 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon