Autotests

TEST Ford Transit Custom: aan de top blijven

De Ford Transit Custom bestelwagen is het bestverkochte model in zijn segment. En die titel wil hij behouden, ondanks de steeds sterkere concurrentie. Zonder aan werkijver in te boeten, leunt de nieuwe Transit Custom weer dichter aan bij een personenwagen.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 27 mrt. 2018 | Leestijd: 6 min

Die wil om de werelden van bestelwagens en auto’s van Jan met de pet dichter bij elkaar te brengen, is al meteen duidelijk. De Transit Custom is namelijk getooid met de typische trapezoïdale grille van de Mondeo, Focus en Fiesta, terwijl de aanpassingen aan de lichten en de bumpers ook dezelfde richting uitgaan. Deze Transit gaat zelfs de frivole toer op met een Sport-uitvoering in het aanbod, die uitpakt met specifieke bumpers en drempels, tweekleurige 18” velgen en zelfs een dubbele striping op het koetswerk in navolging van de beroemde Mustang Shelby!

Nieuw interieur

Het interieur werd eveneens onder hadden genomen en heeft nu recht op de recentste snufjes van het merk die al in de personenwagens opdoken. Het gloednieuwe dashboard valt onmiddellijk op met een centraal scherm in tabletstijl dat al in de Fiesta te zien is. Hiermee kan het SYNC3 infotainmentsysteem bediend worden, dat één van de compleetste op de markt is. Het interieur heeft een modernere look en biedt vooral een betere afwerkingskwaliteit dan voorheen. De ingenieurs zorgden verder voor meer opbergruimten, die nu overal aan boord te vinden zijn. Ook op dit vlak is de Transit de koploper in zijn segment. Iets wat de gebruikers zeker zullen appreciëren!

Advertentie – lees hieronder verder

Hightech

Deze upgrade merk je ook achter het stuur, waardoor de bestuurder geniet van een scherm met een makkelijkere toegang tot de menu’s dan voorheen. En vooral kan hij rekenen op een indrukwekkende waaier aan de recentste rijhulpsystemen (optioneel): zowel een intelligente snelheidsbegrenzer (die zich automatisch aanpast aan de geldende maximumsnelheid dankzij het aflezen van de verkeersborden), een noodremfunctie met voetgangersherkenning, een adaptieve verlichting als een rijstrookbewaking zijn verkrijgbaar. Maar wellicht zullen de professionele gebruikers gevoeliger zijn voor de stabilisatiefunctie bij zijwind of de achteruitrijcamera met detectie van dwarsverkeer. Dat laatste is zeker handig bij het manoeuvreren van deze Transit waarvan de lengte tot 5,34 meter kan oplopen met de verlengde wielbasis, terwijl de hoogte maximaal 2,34 meter bedraagt.

Eén motor, drie vermogensniveaus

Onder de motorkap vond dan weer geen revolutie plaats, want de Transit Custom maakt al sinds 2016 gebruik van één enkel dieselblok: de 2.0l Ecoblue die wordt aangeboden in drie vermogensniveaus: 105, 130 of 170 pk. Daarbij is de fraaie Sport-uitvoering enkel combineerbaar met de krachtigste variant, die uiteraard ook het vinnigste reageert en zeker aan te raden is voor wie dagelijks zwaar beladen rijdt. Toch schuiven we de 130 pk als beste keuze naar voor omwille van zijn uitstekende ‘prestaties’ en vlotte hernemingen, naast zijn gunstig prijskaartje dat gemiddeld 2.000€ lager uitvalt. De zwakste motorisatie is enkel geschikt voor lichte klussen in en rond de stad. Zeker in de Econetic-versie waarvan de topsnelheid op 100 km/u werd beperkt en die als voornaamste bestaansredenen heeft de CO2-uitstoot tot 148 g/km te beperken.

Efficiënt en comfortabel

De grote troeven van deze Transit Custom blijven zijn rijgedrag en rijcomfort. Ook hier is de link met de personenwagens voelbaar. Zonder te spreken van een geweldige dynamiek, moeten we toegeven dat deze bestelwagen zich erg vlot voortbeweegt, dankzij een efficiënte stuurinrichting en een prima grip, die ons nooit in de steek liet op het bochtige en zeer natte testparcours. Ook de geluidsisolatie behoort tot de beste in deze klasse en de optionele zesversnellingsbak kwijt zich met brio en zeer soepel van zijn taak. De kilometervreters zullen ook van het algemene rijcomfort genieten, onder meer door de verbeterde stuurpositie dankzij het verticaler geplaatste stuurwiel, ook al blijft het lastig dat er nog steeds geen steun voor de linkervoet is voorzien. Uiteraard geniet ook de Tourneo Custom, de ‘burgerlijke’ versie van de Transit, van al deze aanpassingen.

Besluit

De nieuwe Transit Custom is comfortabeler, beter uitgerust en nog steeds even efficiënt, zodat hij alles in huis heeft om aan de behoeften van het veeleisende cliënteel te voldoen.



+

Opgefriste styling
Betere afwerking interieur
Beschikbare uitrusting
Vinnige motoren (130 en 170 pk)
Rijcomfort

Geen voetsteun
Enkele assemblagefouten
Econetic variant is nipt

Ford Transit Sport L1/H1 technische fiche

Motor : 4-cilinder turbodiesel ; 1.996cc ; 170pk bij 3.500tr/min ; 400Nm tussen 1.750 en 2.500tr/min

Versnellingsbak : manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 4.973/2.000/1.986

Leeggewicht (kg) : 2.036

Toegelaten sleepgewicht (kg) : 2.500

Laadvermogen (kg) : 808

Opg. gem. verbruik (l/100km) : 6,4l

CO2 (g/km): 165

Prijs zonder BTW : € 31.580

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon