Autotests

TEST Honda Civic Diesel: nog niet dood?

Honda bracht een jaar geleden de nieuwe Civic op de markt en die moest het tot vandaag zonder dieselmotor stellen. Het merk lepelt vandaag onder de motorkap van deze compact een 1.6 i-DTEC en dat is meteen ook een nieuwe versie van de dieselmotor die we al kenden…

Gert Verhoeven | Gepubliceerd op 3 apr. 2018 | Leestijd: 4 min

Honda heeft deze motor grondig aangepast met het oog op een lager verbruik en een schonere emissie. De Japanse constructeur is daar duidelijk in gelukt, want de Civic diesel werd gehomologeerd met een normverbruik van 3,5 l/100 km en hij haalt een CO2-emissie van 93 g/km. De vorige generatie liet 3,6 l en 94 g optekenen. De Honda stoot vooral veel minder NOx uit, dankzij een nieuwe katalysator met NOx-filter. Die werkt zo efficiënt dat nabehandeling met AdBlue niet aan de orde is.

Advertentie – lees hieronder verder

Eens gelanceerd, gaat het vlot…

Deze nieuwe 1.6 i-DTEC levert – net als bij zijn voorganger – 120 pk en 300 Nm. Hij wordt momenteel aan een vernieuwde manuele zesversnellingsbak gekoppeld en in de loop van 2018 wordt eveneens een automatische versnellingsbak verwacht. Flitsende prestaties zijn aan deze zelfontbrander niet besteed. De Civic diesel is allerminst een sprinter, en het is ook een teken aan de wand dat het tijdperk van de pseudo-sportieve diesels achter ons ligt.

De kwaliteiten van deze motor zijn vooral van pragmatische aard. Om te beginnen draait de motor erg trillingsarm en over het algemeen blijft hij ook erg stil. Enkel wanneer je de motor vol belast bij hogere toerentallen, laat hij zich nadrukkelijk horen. Over het algemeen is dit één van de stilste diesels in zijn segment. Bij constante snelheden kan je hem nauwelijks horen en is hij bijzonder zuinig. Tijdens onze test op een afwisselend parcours – met ook flink wat stadsverkeer – maten we een gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 l/100 km en dat is zeer verdienstelijk voor een dergelijke ruime wagen. Hoewel deze motor misschien niet de meest verfijnde krachtbron in, kan je aan het stuur van de Civic ook nog steeds rekenen op een schitterend onderstel dat alert en dynamisch reageert. De Civic wordt bovendien bedacht met een erg nauwkeurige stuurinrichting zodat dit een echte drivers car is.

Besluit

De tijden dat we dieselversies konden kopen die de stenen uit de weg sleurden, liggen voorgoed achter ons. Diesels hebben voortaan één missie en dat is zuinig zijn, en deze Civic is daarvan een uitstekend voorbeeld. Als extraatje biedt deze compacte Honda ook nog een prima onderstel.

+

Werkingsstilte

Laag verbruik

Aangename bediening van de versnellingsbak

Onderstel, een Honda waardig

Dieselmotor is geen sprinter

Design wordt niet door iedereen gesmaakt

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon