Autotests

TEST Hyundai Ioniq PHEV: gaat de Toyota Prius pijn doen

Met de Ioniq toont Hyundai DE auto van de toekomst want hij kan geleverd worden met een elektrische, een hybride en sinds kort ook een plug-in hybride aandrijving. En dat alles aan een prijs die bijzonder competitief is.

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 25 sep. 2017 | Leestijd: 3 min

Ongeveer een jaar na de lancering van de elektrische en de hybride versies – die al bijzonder overtuigend waren – levert Hyundai vandaag ook een Ioniq die niet alleen een verbrandingsmotor onder de kap heeft maar ook is voorzien van een stekker. De technologie is erg vergelijkbaar met die van de hybride versie. Onder de motorkap zit een 1.6 liter benzinemotor, goed voor 105 pk en de batterij zit onder de achterbank en de koffervloer.

Het spreekt voor zich dat de batterijcapaciteit een stuk groter is dan die van de traditionele hybrid want ze levert 8,9 kWh in plaats van 1,56 kWh. Met die batterijcapaciteit komt de Ioniq op papier 63 km ver in de volledig elektrische rijmodus. U hebt het goed begrepen, precies even ver als de Toyota Prius plug-in hybride ! In de praktijk zijn we erin geslaagd om ongeveer 50 km volledig elektrisch te rijden zonder dat we daar gekke dingen voor hoefden te doen.

Advertentie – lees hieronder verder

Erg betaalbaar !

Laat ons vergelijken wat te vergelijken valt. De Koreaan heeft twee grote voordelen ten opzichte van zijn Japanse concurrent. Om te beginnen is hij met een prijskaartje van € 33.999 een stuk goedkoper en bovendien heeft hij recht op een uitstekende versnellingsbak met een dubbele koppeling. Die is veel aangenamer dan de continu variabele transmissie van de Toyota die vaak hoge, monotone motorregimes aanhoudt. Deze technische keuze biedt meer rijplezier al moet je wel flink doorduwen om 120 km/u op de snelweg aan te houden. Dit vertaalt zich in een iets hoger verbruik en daarom stoot de Hyundai ook iets meer CO 2 uit (26 tegenover 22 g/km) dan de Prius. Wanneer de batterij volledig leeg is, moet je 2 uur en 15 minuten voorzien om ze weer op te laden via een klassiek stopcontact.

Besluit

Hoewel Toyota zowel op technisch vlak als qua verbruik nog een streepje voor heeft, is deze Ioniq plug-in hybrid met stip de beste koop in het segment van de oplaadbare hybride modellen !


+

Prijs
Rijplezier, rijcomfort en werkingsstilte
Opbergruimte

Uitrusting past niet helemaal bij dit ecologische model (verwarmde en geventileerde zetels)
Vraagt een rustige rijstijl

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon