Autotests

TEST Kia Sportage : De kloon in de aanval

Na een succesvolle carrière van slechts 5 jaar, maakt de derde generatie van de Sportage alweer plaats voor een nieuwkomer. Een kwestie van zich niet te laten losrijden door zijn gereputeerde neef, de Hyundai Tucson…

Stéphane Lémeret Stéphane Lémeret | Gepubliceerd op 24 feb. 2016 | Leestijd: 12 min

Schrijven dat de Sportage een cruciale rol speelt voor Kia, is natuurlijk een stevig eufemisme. Deze SUV, die door de generaties heen steeds stijlvoller werd, is duidelijk de speerpunt van Kia in Europa. Op zijn eentje neemt hij meer dan een kwart (27%) van de totale verkoop van het Koreaanse merk op het Oude Continent voor zijn rekening. Dit model bestaat reeds sinds 1993, maar het waren vooral de 2de (2004) en 3e generaties (2010) die steeds meer klanten  wisten te overtuigen. Om zijn koppositie in dit segment te behouden, en de Tucson niet alleen te laten profiteren van de jongste innovaties van de Hyundai-Kia Groep, werd de Sportage grondig bijgeschaafd.

Dominante look

Advertentie – lees hieronder verder

Ook al wordt in de officiële communicatie van Kia met geen woord over de Tucson gerept, toch is de Sportage gebaseerd op hetzelfde platform, dat aanzienlijk stijver werd dan het vorige. Met deze operatie wint de Sportage ook 4 centimeter aan lengte, waarvan er 3 de wielbasis ten goede komen. Met 4,48 meter tussen de bumpers (exact dezelfde afmeting als de Tucson) behoort de Kia Sportage tot de grootsten van zijn segment. En ook al blijven de proporties vergelijkbaar met de voorganger (zelfde hoogte en breedte), toch komt het model nu veel stoerder voor de dag. Met als opvallendste trek de hooggeplaatste koplampen op de flanken, een beetje in de stijl van de Porsche Macan.

Om zijn voorkomen nog beter uit te spelen, is de Sportage voor het eerst verkrijgbaar in een sportieve «GT Line» uitvoering. Naast specifieke 19 duimsvelgen, krijgt deze versie ook specifieke bumpers, een dubbele uitlaat en een sportievere uitgedost interieur, met onder meer een zwarte hemel. Leuk. Toch dient opgemerkt te worden dat deze uitvoering enkel aan de krachtigste motorisaties blijft voorbehouden, wat uiteraard gepaard gaat met een navenant prijskaartje dat bij de top van het gamma past. Reken dus op minimum 36.590 euro voor de benzine en 39.390 euro voor de diesel…

Eén enkele optie…

De nieuwe Sportage geniet van de laatste nieuwe uitrustingssnufjes van de groep die reeds op de Hyundai Tucson opdoken, en haalt zo meteen de referenties in zijn segment bij. Op het lijstje vinden we onder andere een automatische noodremfunctie, actieve rijstrookbewaking, een camera met herkenning van snelheidslimieten, een actieve dodehoekverklikker, automatische ontsteking van de grootlichten, een automatische parkeerhulp en een oplaadpunt via inductie voor smartphones.

Om bij de besten van de klas te horen ontbreekt uiteindelijk enkel nog een adaptieve cruise control (maar die is in ontwikkeling en zal weldra beschikbaar zijn) en een 360° vision systeem (hier is enkel een camera achteraan mogelijk). Je krijgt er wel steeds een volledige batterij elektronische hulpmiddelen bij, waarvan het ene al nuttiger is dan het andere. De uitrusting varieert enkel naargelang het afwerkingsniveau. Buiten de metaallak, is het gigantische (en aangename) open, panoramische dak de enige overige optie, waarvoor 1.150 euro wordt aangerekend. Er bestaat tenslotte ook nog een lederpack voor 1.300 euro (verwarmde zetels voor- en achteraan, met elektrische regeling vooraan) voor het tweede uitrustingsniveau (standaard vanaf het derde).

Verzorgde afwerking en klassieke stijl

Het interieur van de Sportage is uiterst verzorgd, dat zal niemand betwisten. De plastics voelen aangenaam aan en de afwerkingskwaliteit is voortreffelijk. De stijl blijft daarentegen heel klassiek. In plaats van een tablet of een joystick te voorzien, houdt de Sportage het bij een resem klassieke toetsen. Daarmee verliest de vertikale stijl van het dashboard duidelijk wat van zijn puurheid. Wel moeten we toegeven dat de ergonomie in de praktijk erg goed meevalt. Moet de temperatuur van de airco wat hoger? Even van radiozender wisselen? Of de navigatiekaart bekijken? Dat lukt meteen, zonder dat je de hele menustructuur moet doorlopen. Neen, we zijn overtuigd door deze beproefde oplossing!

De Sportage zit prima vooraan, maar oogst nog meer lof voor de achterste zitplaatsen. De ruimte is riant en het comfort is nu ook voortreffelijk. De achterbank is wel niet in de lengte verschuifbaar, maar de helling van de rugleuning laat wel verstellen. En als je de koffervloer op het hoogste niveau plaatst, krijg je een vlakke laadvloer na het neerklappen van de rugleuning. Jammer genoeg lukt deze operatie niet vanuit de koffer door het ontbreken van “lusjes” die nochtans stevig ingeburgerd zijn in dit segment. Daarnaast is het ook onmogelijk de rugleuning van de passagiersstoel vooraan neer te klappen om lange voorwerpen te vervoeren. De koffer maakt dan weer een zeer goede indruk, want het volume neemt vergeleken met het vorige model nog met een kleine 40 liter toe tot 503 liter (491 met het noodreservewiel). De toegang is makkelijk en een nieuwtje is de automatische, elektrische opening van de achterklep met de handenvrije toegang. Een ander handig detail voor dagelijks gebruik: onder de dubbele koffervloer is een opbergvak voorzien voor de kofferafdekking.

Beter, maar…

Om het rijgedrag overeen te laten stemmen met het nieuwe sportieve “imago” van de Sportage, nam Kia de ophanging nog eens onder handen. In grote lijnen werden hiervoor de ontwikkelingen van de jongste generatie van de Hyundai Tucson overgenomen met onder meer de gewijzigde ophangingsgeometrie en de montage van de stuurbekrachtiging direct op de tandheugel (en niet meer op de stuurkolom). Deze aanpassingen zouden samen met het stijvere koetswerk een efficiënter en aangenamer dynamisch rijgedrag moeten opleveren. Deze doelstelling werd … gedeeltelijk bereikt. De Sportage rijdt zonder twijfel beter dan voorheen, maar bereikt toch nog niet het niveau van een Renault Kadjar of een Ford Kuga bij een strakkere rijstijl. Vooral het stuurgevoel blijft wat kunstmatig, al is de feedback vrij lineair. Gelukkig haalt de Sportage zijn score op met een hoog comfortniveau. Zo filtert de demping merkelijk beter dan voorheen (een beetje minder met de 19-duimers van de GT Line uitvoering) en maakt vooral de geluidsisolatie een grote sprong voorwaarts. Dat is uiteraard goed nieuws voor langere verplaatsingen. 

Oude ketels

Op mechanisch recycleert de Sportage de meeste krachtbronnen van zijn voorganger, die wel lichtjes werden verbeterd (meer koppel en een geringere CO2-uistoot). Meteen maakt de atmosferische 2 liter benzine plaats voor een nieuwe 1.6 turbo met 177 pk. Die motor overtuigt vooral met zijn souplesse, dankzij een maximumkoppel van 260 Nm dat reeds vanaf 1.500 tr/min. beschikbaar is. Hij functioneert ook uitstekend met de nieuwe transmissie met dubbele koppeling (7 versnellingen) van de Hyundai-Kia Groep. Deze 1.6 T-GDI kan ook sportief uit de hoek komen, maar dan loopt het verbruik spectaculair op! Het benzinegamma bestaat verder uit een atmosferische 1.6 met directe injectie die vooral interessant is voor zijn schappelijke prijs.

Bij diesels trekt in de eerste plaats de 1.7 CRDi met 115 pk de aandacht. Dit is natuurlijk een oude bekende, die echter wel stevig aan pit wint dankzij het toegenomen koppel (280 Nm vanaf 1.250 tr/min). Hiermee kachelt de Sportage al lekker. Wie meer verwacht, kan nog steeds terecht bij de 2.0 diesel met naar keuze 136 of 185 pk. Hierbij geniet je dan meteen van de vierwielaandrijving en is een automaat optioneel verkrijgbaar. Beide zijn trouwens niet combineerbaar met de 1.7 CRDi. Tegen het einde van het jaar kan deze zelfontbrander wel gekoppeld worden aan de DCT 7-trapsautomaat van de 1.6 T-GDI.

 

Besluit

De Sportage boekt ontegensprekelijk vooruitgang op alle vlak. Hij ziet er nog fraaier uit, kreeg een betere afwerking en pakt uit met een zeer complete uitrusting. Onderweg weet hij zeker de bestuurder te overtuigen die op zoek is naar een SUV die geschikt is voor alle werk en vrij comfortabel uitvalt. Zijn hogere positionering en zijn rijkelijkere uitrustig beïnvloeden uiteraard het prijskaartje dat wat de hoogte in gaat, maar over de hele lijn toch met 2% daalt voor een vergelijkbare uitrusting. Daarbij blijft natuurlijk de 7 jaar garantie een sterke troef om de kopers finaal over de streep te trekken!

De Sportage 1.7 CRDi in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder-in-lijn, turbodiesel directe injectie, 1.685cc; 115pk bij 4.000tr/min; 280 Nm van 1.250 tot 2.750 tr/min.

Aandrijving : Op de voorwielen.

 Versnellingsbak : manueel met 6 versnellingen of 7 versnellingen met dubbele koppeling op het einde van het jaar   

L/l/h (mm) : 4.480/1.855/1.635

Leeggewicht (kg) : 1.425

Koffervolume (l) : 503

Tank (l) : 62

0-100km/u (sec.) : 11,5

 

Positieve punten

Verzorgd interieur/exterieur

Ruim interieur

Achterste rugleuningen verstelbaar

Koffervolume

Geluidsisolatie

Negatieve punten

Beperkte uitrustingspolitiek

Geen 4×4 en (nog) geen automaat op 1.7 CRDi

De positieve detail

Dankzij de 3 cm langere wielbasis biedt de Sportage een zee aan ruimte voor de achterste passagiers. Bovendien werd de zitbank beduidend comfortabeler. 

De negatieve detail

Ondanks de directe inplanting van de bekrachtigingsmotor op de tandheugel, blijft de feedback van de bekrachtiging te kunstmatig. Jammer.

Prijs : 25.390€ (BTW inbegrepen)

Vermogen : 115 pk

V-max : 176 km/u

Gem. verbruik : 4,6 l/100km

CO2 : 119 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon