Ons grootste probleem met de RC 300h was dat zijn prestaties niet overeenstemmen met zijn uiterlijk. Deze agressief ogende coupé trekt niet bijzonder snel op – 8,6 seconden tot 100 km/u, nog een tel trager dan de al redelijk tamme Toyota GT86 – en door de integratie van de redelijk onsportieve CVT-versnellingsbak wordt je ook nooit uitgenodigd om aan de verkeerslichten de wildeman of -vrouw in jezelf boven te halen. Maar misschien was dat ook net de bedoeling.

Dit is een zéér scherp gelijnde coupé, op het randje van agressief, die een niet bijster krachtige 2.5-liter benzinemotor (181 pk) met een elektromotor combineert en zo maximaal 223 pk voorziet om meer dan 1,7 ton in beweging te brengen. Dat in beweging brengen, verloopt zoals hierboven aangehaald eerder moeizaam maar om in beweging te blijven, moet de RC 300h gelukkig minder moeite doen. Daarvoor bedanken we de hulp van die elektromotor, die zijn batterijen onderweg bijlaadt telkens je remt of manueel terugschakelt met de peddels achter het (verwarmde) stuur. De CVT voorziet immers wel 'virtuele' versnellingen.

Hernemen, verloopt dus vlotter dan vertrekken – zeg maar 'gezwind' – en bovendien opereert deze Lexus heel stil en soms (in volledig elektrische modus) geruisloos. Met andere woorden: de RC 300h is ondanks zijn zware gewicht en matige theoretische prestatiecijfers – de topsnelheid van 'maar' 190 km/u al aangehaald? – voldoende reactief, heeft een stijf chassis en kan je – weliswaar maar voor even – helemaal doen vergeten waarom een manuele bak zo leuk kan zijn. Dit is deels autorijden, deels in alle rust genieten van de uitstraling en dan nog het liefst met een aangenaam deuntje op de achtergrond. Laat als je overstag gaat die optionele Mark Levinson-geluidsinstallatie met 17 luidsprekers dus niet linksliggen: de klanken die daaruit ontsnappen, zijn loepzuiver, een klasse boven dan wat Harman Kardon in BMW's bereikt.  

Het verbruik dan? Reken toch op 8l/100km in plaats van de opgegeven 5l (114 g/km CO2). Daarnaast is er nog de aanschafprijs van € 51.900 (of € 56.420 voor de Privilege Line met bovenvermeld audiosysteem) en het feit dat de multimediabediening nog steeds 'apart' is, om het vriendelijk uit te drukken, en zowel de koffer als de zetels krap zijn. Maar onderweg bewijst deze Lexus dus wel een dienst aan zijn chauffeur en bijrijder, een die we vorige keer niet hadden opgemerkt. Of hadden willen opmerken omdat we hem in de verkeerde categorie hadden geplaatst. De RC 300h is geen sportwagen maar wekt wel die illusie op terwijl hij sociaal door iedereen in de armen wordt gesloten. In die zin is hij de tegenpool van de RC F die je hieronder ziet. 

Onze aangepaste visie op deze sportief uitziende coupé ten spijt, zal RC 300h de geschiedenis niet ingaan als een klassieker. De RC F heel misschien wel, maar dan alleen omdat die patser met zijn dikke V8-motor serieus buiten de lijntjes kleurt en een zeldzaamheid is en zal blijven. Hij kost dan ook bijna het dubbele. De 2l turbo, ook geen hybride dus, is in België niet verkrijgbaar.