TEST Mazda MX-5 RF: oude liefde roest niet

Toen de Mazda MX-5 in 1989 voor het eerst in de showroom stond, in een tijd waarin vooral 2+2 coupés en snelle hatchbacks de plak zwaaiden, boorde hij eigenhandig het roadstersegment weer aan. Het was de start van een waar succesverhaal. De MX-5 werd vooral geloofd voor zijn uitzonderlijk speelse rij-eigenschappen maar zou ook al snel en onterecht het imago van kappers- of vrouwenauto opgestempeld krijgen. Tijd om die reputatie voor eens en altijd te ontkrachten...

Akkoord, de MX-5 ziet er in zijn vierde generatie nog steeds een beetje schattig uit en dat helpt hem niet bepaald om mannelijk over te komen. Maar anno 2017 beschikt hij tenminste over een scherp en lichtjes agressief lijnenspel, iets wat we niet van deze kleine Japanner gewoon zijn. Kies je bovendien voor de MX-5 RF, de allereerste "targaversie", heb je helemaal het stoerste model te pakken.

Van coupé naar cabrio en omgekeerd

De RF is in eerste instantie een coupé die zijn dakpaneel in de koffer kan laten verdwijnen. Die actie duurt iets langer dan het manueel uitkleden van de MX-5 met stoffen dakje, maar qua look klopt het plaatje zeker. Zo'n transformatie kan weliswaar enkel met maximaal 10 km/u op de teller en je moet de knop ingeduwd houden voor veiligheidsredenen. Details...

De cabine van de MX-5 voelt erg vertrouwd aan, maar ook in die zin dat het er nog steeds erg krap toeven is en dat je het stuur niet in de diepte kan verstellen. In ieder geval ben je best wat kleiner dan gemiddeld om van een comfortabele zitpositie te genieten. En er zijn nog minpunten, zoals de afwerking die hier en daar wat beter kan en de véél te grote antenne die in het koetswerk van onze testwagen was gedraaid, maar je vergeeft ze hem allemaal. Dit bakje heeft gewoon te veel karakter.

Hij leeft!

De basismotor is een uiterst karaktervol klinkende 1.5 liter benzine met 131 pk en 150 Nm koppel die deze kleine Mazda als gegoten zit. Klim ermee tot 7.500 toeren en je vraagt je af waarom het merk nog een dikkere tweeliter aanbiedt... Het atmosferische blokje, gekoppeld aan een vanafprijs van € 26.090, is uitermate gewillig en volstaat daardoor gewoon écht. Op papier zijn zijn prestaties niet indrukwekkend - naar 100 in 8,6 seconden en een top van 203 km/u - maar geloof me, sneller hoeft deze auto toch niet te gaan.

De perfecte gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt, het feit dat hij zo licht is... Een MX-5 dient lang niet alleen om van A naar B te rijden. Bekijk deze auto in de juiste context en het is een van de enige sportwagens op de markt waar je in het Belgische verkeer echt wat mee bent. Omdat hij je bij elk aspect van de rit betrekt, hoef je nu eenmaal helemaal niet zo snel te gaan om er lol mee te trappen. Maar... een sportieve rijstel indachtig moet je wel bij de pinken blijven en zeker met de tractiecontrole uitgeschakeld. Niks "kappersauto" dus... Een differentieel met beperkte slip, voor de échte liefhebbers, kan wel in deze Mazda maar enkel als je voor de tweeliterversie kiest. Dat was vroeger anders...

Conclusie

Rijden met de nieuwe MX-5 is een nostalgische trip en uitermate plezierig, meer nog dan met menig andere sportwagen die makkelijk het driedubbele kost. Dit bakje rijdt zoals het model uit de jaren '90, maar dan nog beter, scherper en met (veiligheids)snufjes aan boord die toen nog niet bestonden. Alsof je met een moderne oldtimer rijdt, maar wel een hele goeie. Net zoals vroeger is het rijgedrag heerlijk, werkt de korte versnellingsbak verslavend, voel je de wielen in je stuur en biedt het draaien eraan meer bevrediging dan je je kan inbeelden. Misschien niet als enige auto, maar ja, ik wil er één... en liefst een coole RF, ondanks het slechtere zicht naar achter en de extra 45 kg die die uitvoering met zich meedraagt ten opzichte van de roadster.

Pluspunten

Esthetisch geslaagd

MX-5-gevoel bleef behouden

Iets comfortabeler dan de roadster

Minpunten

Geluidsisolatie

Limited slip enkel voor tweeliterversie

Zicht schuin naar achter

De Mazda MX-5 RF 1.5 in cijfers

Motor : 4-cilinder benzine, 1.496cc; 131pk bij 7.000tr/min; 150Nm bij 4.800tr/min

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : manuele zesbak

L/b/h (mm) : 3.915/1.735/1.230

Leeggewicht (kg) : 1.015

Koffervolume (l) : 127

Tankinhoud (l) : 45

0 - 100 km/u (sec.) : 8,6

Prijs : 26.090 € BTWi

Vermogen : 131 pk

Topsnelheid : 203 km/u

Gem. verbruik : 6,1 l/100 km

CO2 : 142 g/km