Autotests

TEST Mercedes SL : Californian dreams

Het archetype van de klassieke roadster, de SL, kreeg een facelift die we mochten ontdekken onder de Californische zon. Stap maar in!

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 16 mrt. 2016 | Leestijd: 10 min

De SL had altijd al een Amerikaanse tintje… In het begin van de jaren 1950 zette Max Hoffman, de Amerikaanse Mercedes-invoerder, het merk met de ster ertoe aan de eerste wegversie van de SL 300 te produceren. Die werd voorgesteld in 1954 en is vooral beroemd geworden door zijn “vlinderdeuren”. Het was ook Hoffman die het hoofdkwartier in Stuttgart later aanspoorde om een open versie van deze SL uit te brengen, want in Californië rijdt men nu eenmaal graag met de haren wapperend in de wind. Zo zag de eerste SL roadster het levenslicht in 1957.

Vandaag is dit model toe aan zijn zesde generatie. De huidige SL werd in 2012 gelanceerd en onderscheidt zich door zijn luchtig kleedje: hij is namelijk volledig uit aluminium opgetrokken, van het chassis tot het plaatwerk. En na 4 jaar heeft dit model recht op een facelift. Toch ging de constructeur voorzichtig tewerk om de originele lijn niet naar de vaantjes te helpen. Vooral de voorkant werd onder handen genomen. De roadster komt ook stoerder voor de dag, nu standaard het AMG-koetswerkpack werd aangemeten.

Advertentie – lees hieronder verder

Onder de zon

We nemen de sleutels van deze nieuwe SL in ontvangst onder het zonnetje in Newport Beach. Aan boord lijkt er niet veel veranderd. Men baadt in de grote luxe, gezeten in kwaliteitsmeubilair. Voor de afdekking is er nog steeds keuze tussen een ondoorzichtig paneel, een klassiek glazen dak of de fameuze Magic Sky Control. Daarmee wordt het glazen dak lichter of duister met een simpele knopdruk, volgens het fysicaprincipe van polarisatie: wanneer een elektrische stroom door het glas wordt gestuurd, ordenen de deeltjes zich op een bepaalde manier om het licht door te laten. Bij afwezigheid van een elektrische impuls wordt het licht bijna volledig geblokkeerd. Dat klikt mooi, maar het is eerder een gadget, omdat het dak nooit volledig transparant of ondoorzichtig is. Veel maakt het niet, want vandaag gooien we het dak open!

Sesam, open u !

Een druk op de juiste knop en het dak verdwijnt in de koffer in 20 seconden. Deze operatie moet steeds stilstaand ingezet worden, maar kan al rijdend voltooid worden, tot een snelheid van 40 km/u. Een ander nieuwtje: de kofferafdekking (die voorheen manueel in de lage stand geplaatst moest worden om de klep te openen) neemt nu automatisch de goede hoogte aan. En om de belading makkelijker te maken als het dak geopend is (en dus in de koffer zit), licht dit zich automatisch 25° op, waardoor een makkelijkere toegang tot de bagageruimte ontstaat.

De SL is praktischer, maar blijft nog steeds even chique. Met een greep uit de optielijst kan deze coupé-cabriolet uitgerust worden met tal van geraffineerde accessoires die er een echte grot van Ali Baba van maken. Maar toch had Mercedes deze opfrisbeurt kunnen aangrijpen om het multimediasysteem te verfijnen, want een aanraakscherm of functies om de inhoud van een smartphone op het boordscherm weer te geven ontbreken nog steeds.

Zacht als een limousine

We vatten onze testrit aan bij de Stille Oceaan, waar we rustig langs de stranden «cruisen». Ondertussen genieten we van de rugmassage van de stoelen, terwijl onze SL de oneffenheden in de wegen subtiel absorbeert, dankzij zijn Active Body Control ophanging (optie), die gebruik maakt van actieve hydraulische veren om de bewegingen van elk wiel op te vangen. De lichte stuurinrichting en de zacht lopende V8 zetten aan tot een gezapige rijstijl. Wanneer het wat kouder wordt, blaast het zachte, warme briesje uit de hoofdsteunen (Airscarf) aangenaam in onze hals. Kortom, de SL lijkt gemaakt om schaars gekleed door het leven te gaan. En zijn groot comfort maakt hem ook erg aangenaam in het dagelijks gebruik, ongeacht het wegtype.

V6, V8 of V12

Onder de lange motorkap zitten de bekende krachtbronnen. We vinden de versies SL 400 (de 3.0 V6 biturbo klimt van 333 naar 367 pk) en SL 500 (4.7 V8 biturbo 455 pk) terug, waarvan de automaat er twee verhoudingen (9 i.p.v. 7) bijkreeg. Voor de sportievelingen staan er twee AMG-versies op het programma: SL 63 (5.5 V8 biturbo 585pk/900Nm) en SL 65 (6.0 V12 biturbo 630pk/1.000Nm), gekoppeld aan een zevenbak. De SL 400 (107.085 euro) gaat er al stevig van door (0-100 km/u in 4,9 seconden) en zijn V6 klinkt heerlijk, maar hij heeft niet de ingetogen kracht van de V8. Die duwt met een enorme gretigheid maar zonder forceren, begeleid door een nobele sound, die evolueert van een zacht gespin tot een rauw gegrom naarmate het rechterpedaal dieper wordt ingetrapt.

Liggend in de bocht

Na de stranden, zoeken we het binnenland op tussen de sinaasappelbomen, alvorens de omliggende bergen in te duiken. In de snelle bochten toont deze SL zich verbazend efficiënt en vrij makkelijk te mennen. Ondanks het overvloedige koppel blijven de drifts progressief. Zelfs uitgeschakeld, treedt het ESP terug in werking vanaf een bepaalde sliphoek. In de sportstand wordt de ophanging harder, maar toch vertoont de wagen nog wat koetswerkbewegingen bij zware belasting. Bij een strakke rijstijl valt de besturing ook wat licht uit, alhoewel ze precies en direct is (met de variabele verhouding in functie van de stuurhoek). De 9-trapsautomaat blinkt dan weer eerder uit met zijn zachte werking, eerder dan door extreme assertiviteit. Kortom, de SL heeft niet de scherpte van een supersportwagen. Maar als goede GT biedt hij wel een verbazend subtiel compromis tussen comfort en rijdynamiek!

En dan krijgt met de facelift de optionele ABC-ophanging ook de nieuwe «Curve»-functie (behalve op de AMG) aangemeten. Dit snufje maakte zijn opwachting op de S Klasse Coupé en laat de wagen in de bocht overhellen om de laterale versnelling op de inzittenden te beperken, om zo hun rijcomfort te verzekeren. De helling is gering (een maximale hoek van 2,65°), maar het systeem werkt zeer efficiënt: de passagiers worden minder heen en weer geschut als de weg begint te draaien. Tenslotte kreeg de SL nu ook een automatische noodremfunctie en een assistent die even “het stuur kan overnemen” om de wegmarkeringen te volgen.

 

Besluit

Deze facelift valt bescheiden uit, maar dat is omdat het origineel reeds bijna perfect was. Buiten de prijs, is het inderdaad moeilijk om de coupé-cabriolet op echte fouten te betrappen…

De SL 500 in enkele cijfers

Motor : V8, benzine biturbo, 4.663cc, 455pk bij 5.250tr/min, 700Nm van 1.800 tot 3.500tr/min.

Aandrijving : op de achterwielen.

Versnellingsbak : automaat 9 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.631/1.877/1.315

Leeggewicht (kg): 1.795

Koffervolume (l) : 485 (345 open)

Tankinhoud (l) : 65

0-100 km/u (sec.) : 4,3

 

Positieve punten

Loopcultuur en prestaties van de V8

Opmerkelijk Comfort (vooral met de gestuurde ABC-ophanging)

Evenwicht en efficiëntie van het chassis

Afwerking en kwaliteit in het algemeen

Makkelijkere toegang tot koffer dan voorheen

Negatieve punten

Gedateerd multimediasysteem, geen aanraakscherm

Openen en sluiten van het dak moet stilstaand gebeuren

Een beetje zwaar bij een sportieve rijstijl

Prijs even exclusief als de prestaties!

 

Prijs : 127.050 € BTWi

Vermogen : 455 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem.verbruik : 9,0l/100km

CO2: 205g/km

 

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon