De jongste Mini werd twee jaar geleden gelanceerd en gooit nu eindelijk het dak open. Vergeleken met de oude cabrio, is het nieuwe model 10 cm langer en wint ook 4,4 cm aan schouderbreedte. De Mini Cabrio werd dus een maatje groter, maar de proporties en de typische stijl bleven wel behouden.

Topkap?

Deze Mini Cabrio heeft dus nog steeds de look van zijn voorgangers. En zijn afgerond koetswerk is opnieuw getooid met een stoffen kap die zich volledig automatisch opent en sluit, in 18 seconden. Dat nummertje kan ook buiten het voertuig worden ingezet met de afstandsbediening. Of al rijdend, maar dan niet te snel, tot 30 km/u. Deze kap heeft nog steeds de originele “open dak” functie, die toelaat enkel het voorste deel (over 40 cm) te openen, voor een lichte verfrissing aan boord.

Een andere originaliteit: de kap kan voortaan verfraaid worden in de kleuren van de Union Jack, de Britse vlag. Bedenk wel dat het ruim 600 euro kost om van uw dak een kunstwerkje te maken. Gelukkig verdwijnt deze tekening niet na de eerste wasbeurt, want het motief wordt in de stof geborduurd!

Praktischer

Je koopt geen Mini Cabrio om er een verhuis mee te doen, maar je kan wel zin hebben om ermee op vakantie te gaan. In dat geval is de grotere koffer zeker een troef. Het volume nam met ongeveer 25 liter toe vergeleken met de cabrio van de vorige generatie. Toch blijft de laadcapaciteit nog steeds beperkt tot 215 liter als het dak gesloten is, en 160 liter in open toestand. Om de toegang tot de opbergruimte makkelijker te maken, kan het achterste deel van de vouwkap wel enkele centimeters opgelicht worden via telescopische armen. Noteer ook dat de rugleuning van de achterbank nog steeds in twee delen neergeklapt kan worden.

Aan boord werden de zitplaatsen achterin ruimer, maar ze vallen toch nog steeds krap uit. Eigenlijk zijn ze slechts geschikt om twee volwassenen voor een korte verplaatsing te depanneren. Vooraan is er daarentegen ruimte in overvloed en apprecieerden we het originele dashboard, dat getooid is met kantelschakelaars in retrostijl. En de recentste generatie van de Mini is ook beter afwerkt dan zijn voorgangers, al zijn sommige plastics van gemiddelde kwaliteit voor dit prijsniveau. Met de kap dicht hoorden we ook wat gekraak in het dak, maar niets alarmerend.

Zwaarder

De nieuwe Mini Cabrio is verkrijgbaar in de versies One (1.2 turbo 3-cilinder 102 pk), Cooper (1.5 turbo 3-cilinder 136 pk), Cooper S (2.0 turbo 4-cilinder 192 pk), John Cooper Works (2.0 turbo 231 pk), Cooper D (1.5 turbodiesel 3-cilinder 116 pk) en Cooper SD (2.0 turbodiesel 4-cilinder 170 pk).

We starten onze testrit aan het stuur van de Cooper. De driecilinder houdt duidelijk niet van hoge toeren, maar toont zich wel koppelrijk. En ook al zet de Mini Cabrio 115 kg meer op de weegschaal dan zijn broer met een hard dak, toch blijven de prestaties correct. Bovendien beschutten de rechte voorruit en het windscherm ons goed tegen de rijwind. Uit de opties kunnen we zeker de zacht en vlot schakelende automatische versnellingsbak aanraden. En ook de achteruitrijcamera, want de bult van de opgevouwde kap beperkt het zicht naar achter.

Steeds fun

In de Cooper S verandert het ritme meteen: de motor klinkt rauwer en het landschap flitst veel sneller voorbij (0-100 km/u in 7,2 seconden). Ook al is de stijfheid niet optimaal (trillingen zijn regelmatig merkbaar in de stuurinrichting en de voorruit), toch duikt dit model met veel enthousiasme de bochten in. Het stuurgevoel is daarbij direct en precies. En het rijgedrag blijft ook op een slechter wegdek efficiënt, dankzij een iets vergevingsgezindere ophanging dan voorheen. De Mini is niet meer zo massief als vroeger, wat zeker een troef is voor deze cabrioletversie, die nog meer op cruisen is gericht. Daarnaast heeft de wagen ook de nodige burgerzin met een automatisch noodremsysteem dat voetgangers opmerkt. En als een aanrijding echt niet meer te vermijden is, richt de actieve motorkap zich op om de klap voor de zwakke weggebruiker wat te verzachten.

Besluit

De nieuwe Mini is rijper geworden, ook in de cabrioversie. Het model behoudt zijn gewaardeerde stijl, maar wordt praktischer en absorbeert een slecht wegdek veel beter. De Mini Cabrio is daarmee aangenamer dan ooit tevoren, maar valt ook zeer duur uit…

 

De Cooper Cabrio in enkele cijfers

Motor : driecilinder-in-lijn, benzine, 1.496cc, 136pk bij 4.400tr/min, 220Nm bij 1.250tr/min.

Aandrijving : op de voorwielen

Versnellingsbak : 6 verhoudingen, manueel of automatisch.

L/l/h (mm) : 3.821/1.727/1.415

Leeggewicht (kg) : 1.280

Kofferinhoud (l) : 160-215

Tank (l) : 40

0-100 km/h (sec) : 8,8

Positieve punten

Nog steeds een fraaie stijl

Personalisatiemogelijkheden

Functionelere koffer

Comfortabeler dan voorheen

Negatieve punten

Hoge prijs, talrijke opties

Beperkt zicht naar achter

Stijfheid slechts gemiddeld

Plaatsen achterin nog steeds voor kinderen

Prijs : 24.480€ BTWi

Vermogen : 136 pk

Topsnelheid : 208 km/u

Gem. verbruik : 4,9 l/100km

CO2 : 114 g/km