Vergeleken met de vorige, is de nieuwe Mini Cabrio 10 cm langer en 4,4 cm breder. Hij beschikt nog steeds over een stoffen dak, maar wel een dat je ook met een afstandsbediening kan bedienen én waarmee je ook enkel een 'open dak' (een opening van 40 cm) kan simuleren. De kap openen en sluiten duurt 18 tellen en kan tot een zeer matige 30 km/u. Je kan ze voortaan overigens ook bestellen met een in de stof geborduurde Union Jack. Leuk, maar het kost je wel honderden euro’s extra.

Iets meer kofferruimte

De koffer slikt iets meer dan vroeger (+ 25l) maar met een totaal van 160 liter (dak open) tot 215 liter (dak gesloten) kan je nog steeds niet van een verhuiswonder spreken. Om de toegang tot de opbergruimte toch wat makkelijker te maken, kan het achterste deel van de vouwkap enkele centimeters worden opgelicht via telescopische armen.

De rugleuning van de achterbank kan ook nog steeds in twee delen worden neergeklapt. Die is een tikkeltje ruimer dan voorheen maar ze valt nog steeds te krap uit om van volwaardig zitmeubilair te kunnen spreken. Vooraan daarentegen is er ruimte in overvloed in de nieuwe Mini Cabrio.

Hoogstaander interieur

Met de afwerking zit het goed en de materiaalkeuze is beter dan ooit, al was dat nu ook geen grote opgave als je zijn voorgangers bekijkt. In zijn prijsklasse scoort de Mini gemiddeld op dat gebied. Hetzelfde verhaal krijgen we als we het ergonomische aspect analyseren. Beter dan vroeger, maar nog niet perfect.

Onderweg

De Mini Cooper S is een opzwepend baasje. Zijn geblazen tweeliter viercilindermotor klinkt rauw en dropt met 192 pk en 280 Nm voldoende vermogen en koppel op de vooras om van een scheurijzer te kunnen spreken. Want knallen kan hij: 0 naar 100 km/u duurt 7,2 seconden (7,1 met de optionele 6-trapsautomaat met schakelpeddels) en de top ligt op 230 km/u. Wie dat laatste probeert, laat de kap wel best dicht…

Conclusie

De Mini Cooper S is al lang niet meer dat schattige autootje van weleer en dat heeft meer met afmetingen dan properties te maken. Zijn prijs is ook niet erg ‘mini’ (vanaf € 29.930) maar BMW is er wel in geslaagd om alweer een fijn rijdende machine te produceren – eentje met een leuke soundtrack bovendien.

+

Snel én plezierig
Merkbaar beter aangekleed dan vroeger
Trendy imago


Zijn looks gaan er niet op vooruit
Niet bepaald goedkoop
Krappe achterbank