TEST Mini Countryman Cooper SD: de ideale metgezel?

De Mini Countryman is een typisch voorbeeld van you love it or you hate it. Maar wat de meeste haters misschien niet weten, is dat je die stoere telg uit het gamma niet mag onderschatten op gebied van rijvaardigheid, ook als je niet voor de ALL4-vierwielaandrijving kiest...

Anno 2018 oogt de Countryman virieler dan ooit en aangezien hij 20 cm groeide ten opzichte van zijn voorganger, hebben we hier ook met de langste Mini ooit te maken. Of met de langste en krachtigste als je voor een John Cooper Works kiest.



De extra lengte betekent alvast goed nieuws voor de passagiers. Die beschikken over een verschuifbare achterbank en zetelen meer dan gewoon prima in de aangename cockpit die minder 'prettig gestoord' is dan voorheen. Zo werd bijvoorbeeld de immense snelheidsmeter uit de middenconsole verbannen - het oogt nu allemaal wat volwassener - en ging de algemene ergonomie erop vooruit. Groter staat hier trouwens ook synoniem voor extra kofferruimte. Het beschikbare laadvolume ging met 100 liter in de plus, tot 450 liter, en met de achterbank neergeklapt komt 1.390 liter vrij.



De technologische uitrusting van de Countryman is helemaal up-to-date. We spotten automatische noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, ledverlichting, een head-up display en zelfs een gestuurde demping. De optielijst heeft een uitnodigend effect, maar weet ook wat dat betekent...

Hoeveel?

De Countryman Cooper SD, voorzien van een 2-liter turbodiesel uit de BMW-fabriek, levert 190 pk of 40 paarden meer dan de Cooper D met dezelfde motor. Daar tegenover staat een prijskaartje dat 6.410 euro hoger ligt dan dat van die Cooper D.

De basisprijs van een Cooper SD komt op 34.650 euro, een bedrag dat uiteraard ook weer oploopt als je zaken als navigatie, lederen bekleding, een leuk kleurtje of een Mini-logoprojectie naast de bestuurdersdeur wil bij het instappen...



Hoe rijdt dat, zo'n Countryman Cooper SD?

Goed! Zoals de titel van dit testverslag aangeeft, kunnen we deze Mini met de afmetingen van een middenklasseberline wel smaken. Bij het instappen is er van klimmen of dalen geen sprake en onderweg boezemt onze testwagen met voorwielaandrijving onmiddellijk vertrouwen in. Vierwielaandrijving kost voor de volledigheid 2.030 euro extra maar is dus geen must.

Rigide onderstel

Het chassis van de Countryman is veel stijver dan je zou verwachten, of toch als je zijn nog steeds wat geknutselde design bekijkt. Dat wil trouwens niet zeggen dat het met deze Duitse Brit niet comfortabel rijden is. Mini heeft hier een mooi compromis gevonden, zoveel is duidelijk. Verder zit het met de besturing goed, levert de automaat puik werk en heb je dankzij de hoge zitpositie een mooi overzicht van het verkeer. Aan boord van deze Mini lijkt het alsof je alles aankan, vreemd genoeg.



Beer van een motor

De 2-liter turbodieselmotor uit de Mini Countryman Cooper SD is de geknipte keuze voor wie soepel wil rijden en koppel op overschot wil, zonder zich blauw te betalen aan diesel. Je kan er zowel aangenaam rustig als buitengewoon vlot mee rijden (voor de liefhebbers, 0-100 km/u lukt in 7,7 seconden) en geluidsmatig vormt het blok zelfs een fantastisch huwelijk met de Countryman. Wie het allemaal wat te luid vindt, kan trouwens gewoon de Green-modus inschakelen. Dan wordt er, zoals de naam doet vermoeden, ook minder brandstof verspild.



Conclusie

De Mini Countryman Cooper SD de ideale metgezel? Daar hoeft eigenlijk zelfs geen vraagteken achter. Deze Mini is praktisch, groot maar niet té (als je het relatief bekijkt) en bovendien rijdt hij leuk en beheerst. Wie van zijn design houdt en er de centen voor wil neertellen, zal na een testrit zeker verkocht zijn. 

Klik hier voor de technische fiche van dit model