Autotests

TEST Nissan Qashqai 1.6 dCi 130: hetzelfde maar (veel) beter!

Nissan hield het niet bij enkele summiere uiterlijke aanpassingen om zijn Qashqai te moderniseren. De ophanging en de geluidsisolatie maakten eveneens een flinke sprong voorwaarts. Om nog maar te zwijgen van de uitrusting die weldra ook een systeem voor semi-autonoom rijden zal omvatten.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 2 nov. 2017 | Leestijd: 5 min

Ook al blijft hij de populairste compacte SUV op tal van Europese markten, waaronder België, toch ziet de Qashqai de meute concurrenten die hem van de troon willen stoten gestaag aangroeien. Sommige modellen wenden daarvoor een hogere positionering als voornaamste troef aan. Zo verplichten bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan en de Peugeot 3008 Nissan om zijn kip met gouden eieren meer dan enkel een opfrissing van de voor- en achterpartij te geven.

Daarom wordt nu een nieuwe Tekna + uitvoering aan het gamma toegevoegd die de Qashqai moet toelaten stand te houden op vlak van uitrusting. Die onderscheidt zich vooral met zijn nieuwe lederen stoelen met een 3D-effect zoals bij horlogebandjes. Meteen krijgt de Qashqai ook een Bose high-end audio-installatie met 8 luidsprekers (maar hij behoudt wel zijn oude infotainmentsysteem dat wat gedateerd raakt …) en een nieuw stuurwiel. Dat is onderaan afgevlakt, het is ook dikker en bekleed met hoogwaardiger leder dan voorheen. Maar de upgrade van de Qashqai is vooral merkbaar aan de vooruitgang die op vlak van geluidsisolatie werd geboekt. Dankzij de montage van meer isolatiemateriaal en dikkere ruiten achteraan biedt de nieuwe Qashqai nu een geluidscomfort van premium niveau.

Advertentie – lees hieronder verder

Dynamischer

We werden nog meer verrast tijdens deze test, terwijl we dachten dat we enkel nieuwe koplampen zouden ontdekken! De ingenieurs bogen zich eveneens over de ophanging en de stuurinrichting van de Qashqai om hem dynamischer te maken. Goed, het niveau van rijdynamiek van de referentie in de klasse – de Peugeot 3008 – wordt hier niet bereikt, maar de Qashqai rijdt zo wel veel aangenamer dan voorheen. Vooral dankzij de nieuwe stuurinrichting die natuurlijker aanvoelt met het Active Return Control systeem dat het stuurwiel helpt sneller naar zijn rechtuitstand terug te keren.

Tenslotte noteren we nog dat deze gemoderniseerde Qashqai het semi-autonome rijhulpsysteem van Nissan vanaf volgende lente boven de doopvont mag houden. Dit werd ProPilot gedoopt en het biedt een gelijkaardige rijassistentie als de « Traffic Jam Assist » systemen van de premiummerken. De wagen zal dus zelf kunnen draaien, versnellen en remmen in de files of in het snelwegverkeer, maar de bestuurder moet omwille van legale beperkingen nog wel minstens één hand op het stuur houden.

Besluit

Met zijn nieuwe troeven heeft de Qashqai alle kaarten in handen om zijn rol van massaverleidingswapen verder te spelen die hij nu al bijna tien jaar vervult!


+

Prima geluidsisolatie

Betere afwerking (Tekna +)

Efficiënt dynamisch rijgedrag

Verhouding interieur/koffer/omvang

Compleet motorenaanbod

Geen 4X4 benzine

Elektronische hulpmiddelen soms opdringerig

Wat gedateerd interieur

Connectiviteit loopt achter (geen Apple Carplay of Android Auto)

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 technische fiche

Motor : 4-cilinder-in-lijn, turbodiesel, common-rail, 1.598cc ; 130pk bij 4.000tr/min ; 320Nm bij 1.750tr/min

Aandrijving : voor- of vierwielaandrijving

Versnellingsbak : manuele 6-bak of CVT

L/b/h (mm) : 4.380/1.806/1.590

Leeggewicht (kg): 1.419

Koffervolume (l) : 430

Tankinhoud (l) : 55

0-100 km/u (sec.) : 9,9

Prijs : 28.690 € BTWi

Vermogen : 130 pk

Topsnelheid : 190 km/u

Gem. verbruik : 4,4 l/100km

CO2 : 116 g/km


Nissan X-Trail: een gelijkaardige behandeling

In het zog van de Nissan Qashqai ondergaat ook de grote broer X-Trail weldra een facelift. Tegen het eind van het jaar krijgt de grote SUV van Nissan, die verkrijgbaar is met 5 of 7 plaatsen, op zijn beurt de modernere styling van de Qashqai en zijn nieuw afgevlakt stuurwiel. Hij geniet eveneens van de nieuwe Bose audio-installatie die voor de Qashqai werd ontwikkeld, naast een uitgebreide veiligheidsuitrusting (met onder meer voetgangersherkenning gekoppeld aan het automatische noodremhulpsysteem) en de mogelijkheid het ProPilot systeem voor semi-autonoom rijden te bestellen. De X-Trail heeft daarentegen geen recht op de doorgedreven geluidsisolatie of de aanpassingen aan de ophanging die voor de Qashqai werden ontwikkeld.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon