TEST Range Rover Evoque Cabrio: weerstand bieden heeft geen zin

In 2012 toonde Land Rover een concept die twee ogenschijnlijke tegenstijdigheden met elkaar combineerde: een SUV die als cabrio door het leven gaat. Vandaag is deze Range Evoque Cabrio een feit en het idee is duidelijk uitgerijpt…

Het idee van een open 4x4 is helemaal niet nieuw want eind jaren ’40 bouwde Willys al een open versie. Deze Jeepster richtte zich op rijkere klanten dan de goedkopere gesloten Jeep. Door de jaren heen zagen we tal van offroaders met “soft-top” zoals de Suzuki Samouraï of Vitara, Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler of Renegade, Mercedes G-Klasse en dan hebben we het nog niet gehad over de Land Rover Defender of de Freelander. Het zijn er dus een hele boel.

Moderne cabrio

Met uitzondering van de Jeepster waren al die open 4x4’s voorzien van een centrale beugel. Dat was nodig om de wagen de nodige koetswerkstijfheid te geven met het oog op offroad gebruik en een behoorlijke wegligging. Ander gemeenschappelijk punt was de complexe procedure om de kap te openen. Vaak moest je drukknoppen losmaken en vervolgens het dak oprollen. Bij een moderne cabrio gaat dat helemaal elektrisch en eens open zie je niet langer de storende centrale beugel. Dat was in 2012 wel nieuw maar, het idee kwam niet van Land Rover. Nissan werkte het idee vroeger uit bij de Murano CrossCabriolet. Die laatste werd echter (met reden) door de pers afgebroken.

Na een carrière van 3 jaar en na amper 5.000 exemplaren te hebben gebouwd, gooide Nissan de handdoek in de ring.  Kortom, het idee van een cabrio-SUV had ogenschijnlijk weinig kans op slagen. Maar, de Evoque cabrio heeft alvast één belangrijke troef die de Murano niet had en dat is zijn look. De Evoque oogt sexy, het is een commerciële hit en heeft zijn sporen al verdiend. Dat verandert de zaak!

Stijf koetswerk

Het design mag er zijn en dat is een belangrijkste eerste stap om van deze Evoque Convertible een commercieel succes te maken. Blijft de vraag of de technische kant van het verhaal ook klopt? In hoeverre zal de Evoque inboeten aan koetswerkstijfheid? Precies daar lag destijds het grootste probleem voor de Murano. Het slappe koetswerk zorgde er niet alleen voor dat hij oncomfortabel was om te rijden. Een journalist schreef destijds dat hij zich elk moment verwachtte aan een voorruit die uit haar frame zou springen.

De Land Rover ingenieurs hebben de cabriotransformatie bijzonder ernstig genomen en zorgden voor heel wat structurele verstevigingen. Die aanpassingen in combinatie met het dakmechanisme maken de wagen 200 kg zwaarder waardoor hij haast 2 ton op de weegschaal zet. De rigiditeit gaat er duidelijk op vooruit want volgens ons heb je precisiemeetgerief nodig om het verschil vast te stellen. Aan het stuur merk je niet het minste verschil. Meer nog, zoals u op een van de beelden kan vaststellen, geeft hij ook geen krimp met één wiel in de lucht. Tijdens deze oefening kan je zelfs nog deuren of de koffer openen. Desgewenst kan je zo ook de kap openen en sluiten . Dat is wat Land Rover bedoeld met koetswerkstijfheid!

Sportief

Eens op pad weet deze Evoque Convertible eveneens te overtuigen. Wanneer je “met het mes tussen de tanden” rijdt, krijg je meteen zin om nog een beetje verder te gaan. Een merkwaardig gevoel in een SUV want het rijgedrag van dit type wagens is meestal alles behalve dynamisch. Toegegeven, tijdens de acceleraties merk je duidelijk het extra gewicht maar dat is niet meteen een afknapper. De 2.0 dieselmotor (150 of 180 pk) heeft geen moeite met de extra massa. Ook de versnellingsbak kwijt zich uitstekend van zijn taak. Deze negentrapsautomaat twijfelt niet langer tussen de versnellingen. Ik ga voor drie, of nee, toch maar vierde. Of moet ik dan toch naar tweede om vervolgens weer naar 3 op te schakelen. Bij de Convertible ervaren we dit niet langer. Ofwel is er aan de afstelling gewerkt ofwel werkt de versnellingsbak beter met een zwaardere auto. Feit is dat de automaat zijn werk uitstekend doet. We hebben deze Evoque gedurende 200 km over Alpenkronkels gejaagd en de open Range volgde slaafs de stuurinput. Het is precies voor dit soort geïnspireerde ritten dat je autojournalist wordt…

Voor alle seizoenen

Vandaag krijgen we bij elke cabriopresentatie te horen dat de constructeur een kap monteert die uit verschillende lagen bestaat en zo een uitstekende thermische en akoestische isolatie biedt. Zo kan je de cabrio in alle seizoenen gebruiken. Soms komt zo’n auto ook met vierwielaandrijving want handig is bij winterse omstandigheden. Audi biedt bijvoorbeeld op alle modellen een Quattro-aandrijving aan. De Evoque Cabrio komt standaard met vierwielaandrijving en het is niet makkelijk om dit systeem te kloppen qua efficiëntie. Wij mochten een en ander uitproberen in Courchevel, Courch voor de vrienden. In dit Saint Tropez van de bergen voelde de Evoque zich thuis want in dit mondaine skioord is de concentratie Range Rovers per vierkante kilometer uitermate hoog. We merken meteen dat deze cabrio niet de minste moeite heeft met winterse omstandigheden en hij moet hier duidelijk meer doen dan van een besneeuwde oprit rijden.

De Range komt standaard met het Terrain Response systeem en de 180 pk versies op diesel en benzine worden optioneel geleverd met All-Terrain Progress Control. Dankzij de elektronica – en een stel goede winterbanden – konden we een besneeuwde skipiste oprijden met een vers laagje poedersneeuw. Dit is een heuse prestatie, al is het niets wat het gros van de Evoques dagelijks zullen moeten doen. Meer nog, de meeste exemplaren zullen zelden het asfalt verlaten. Land Rover  geeft het begrip “all season cabrio” ook een eigen invulling. Deze “all season cabrio” wil je niet alleen 365 dagen per jaar met deze auto laten rijden. Hij zorgt er ook voor dat je open kan rijden wanneer de zon door het wolkendek priemt, zelfs als het vriest. Sommige concurrenten bieden hun inzittenden een warm windje in de hals, leuk maar niet altijd efficiënt. In de Evoque Cabrio schuif je de ramen omhoog en monteer je de winddeflector, zo heb je een uitstekende aerodynamische bescherming. Vervolgens zet je de verwarming op 25° waardoor het in de bergen bij -5° of op de snelweg bij 10° niet koud aanvoelt!

Besluit

Op de keper beschouwd, is een cabrio SUV geen gek idee op voorwaarde dat het concept degelijk werd uitgewerkt. De Evoque biedt de zin voor detail die bij de Murano ontbrak en door die aanpak weet hij zelfs de meest sceptische automobilist te overtuigen! 


Evoque Cabrio TD4 150 in cijfers

Motor : 4 cilinder turbodiesel, 1.998 cc; 150 pk bij 4.000 opm; 380 Nm bij 1.750 opm.

Aandrijving : op de vier wielen.

Versnellingsbak : 9-trapsautomaat.

L/b/h (mm) : 4.990/1.980/1.609

Leeggewicht (kg): 1.967

Kofferinhoud (l) : 251

Brandstoftank (l) : 54

0 tot 100 km/u (s.) : 12


Positieve punten

Uniek design

Koetswerkstijfheid blijft behouden

Prima weggedrag

Nauwelijks rolneiging

Uitstekende terreincapaciteiten


Negatieve punten

Aanzienlijk gewicht (hoewel dit geen handicap is)

Erg prijzig

Beperkte koffer


Overige motoraties

TD4 180 : 180 pk, 5,7 l/100km, 195 km/uh, 55.400 € BTW incl.

Si4 : 240 pk, 8,6 l/100km, 209 km/u, 56.400 € BTW incl.


Prijs : 52.500 € BTW incl.

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 180 km/u

Gem. verbruik : 5,7 l/100km

CO2 : 149 g/km