Autotests

TEST Skoda Octavia Combi RS : Spelen in de sneeuw

Of je je kan amuseren aan het stuur van een Skoda, en of je dat ook in alle veiligheid kan doen? Reken maar! We zetten koers richting Oostenrijk om er met de jongste Octavia Combi RS te rijden, meteen de eerste RS met vierwielaandrijving…

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 1 apr. 2016 | Leestijd: 7 min

Begin 2016 stond het weer op zijn kop. In de Verenigde Staten kregen ze pakken sneeuw en in Europa zagen we nauwelijks een vlokje. Ook tijdens onze reis naar Salzburg eind januari was dat niet anders. De temperatuur bedroeg er gemiddeld 5°C en dat lag perfect in lijn met het weer in België. Er werd ons gezegd dat het er een week eerder -14 ° C was… Gelukkig konden we ook onder die omstandigheden deze meest sportieve break uit het Skoda-gamma ontdekken. We stuurden de wagen over een van de weinige dichtgevroren meren om de voordelen van de vierwielaandrijving te ervaren.

Skoda met 4×4 zorgt voor vuurwerk!

Advertentie – lees hieronder verder

In 1999 monteert Skoda voor het eerst vierwielaandrijving in de Octavia Combi. Vandaag is het gamma vierwielaangedreven versies een stuk breder. De technologie is er met rasse schreden op vooruit gegaan en dat merk je ook aan de prestaties van de Fabia R5 in de rallysport. Zowel met onze landgenoot Freddy Loix als op internationaal niveau doet de wagen het goed. Hoewel Skoda pas in de Rally van Zweden aan het officiële seizoen begint, zette Esapekka Lappi al een uitstekende prestatie neer in de rally van Monte Carlo. Daar eindigde tweede in zijn categorie. Zijn ploegmaat Pontus Tidemand nam niet deel aan de eerste manche van het seizoen maar kwam ons wel even vervoegen aan het stuur van deze Octavia RS.

Dwars …

Door de ESC Sport modus kan je met deze Octavia Combi probleemloos aan ijsballet doen. Hij maakt gebruik van de vierwielaandrijving (Haldex koppeling van de vijfde generatie) die in de ganse VW-groep te vinden is. Het systeem kan van 0 tot 100 % van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras sturen naargelang de omstandigheden. Door deze technologie kan je ook op ijs gracieuze bochten nemen zonder ook maar een moment schrik te hebben. Zelfs bij vol gas wordt het gulle koppel van de 2.0 TDI perfect over de voor- en de achteras verdeeld. De motor produceert daarbij een vrij aangenaam timbre, al blijft het artificieel met dank aan het audiosysteem… Het verschil in verbruik is overigens te verwaarlozen. De vierwielaandrijver verbruikt op papier 5 l/100 km en de voorwielaandrijver komt toe met 4,8 l/100 km. Dat komt omdat de vierwielaandrijving intelligent wordt aangestuurd. Wanneer de omstandigheden het toelaten, wordt in hoofdzaak de vooras aangedreven. Op die manier kan men zoveel mogelijk brandstof sparen.

… maar gecontroleerd

We zijn er van overtuigd dat Skoda deze Octavia Combi RS 4×4 nog beter kan maken door de mogelijkheid te bieden om het ESC helemaal uit te schakelen zoals Volkswagen dat wel doet. De vierwielaandrijving biedt bijzonder veel potentieel en we geloven fel in deze technologie. Moeten we ons zorgen maken? Allerminst. Onze testpiloot liet zich even verrassen door de reacties van de elektronica omdat die verhinderden dat hij bepaalde stijlfiguren maakte. Veiligheid gaat duidelijk voor alles! Laat ons de gelegenheid te baat nemen om duidelijk te stellen dat je op sneeuw of ijs hoge snelheden of bruuske bewegingen moet mijden, ongeacht of je wagen vierwielaangedreven is of niet. De dieselversie van deze Octavia RS wordt enkel met vierwielaandrijving en een DSG 6 versnellingsbak geleverd en komt al in de lente op de markt.

Breed 4×4-gamma

Liefhebbers van vierwielaangedreven wagens hebben flink wat keuze binnen het Skoda-gamma. In de toekomst zal het aanbod nog ruimer worden.  Er is immers een SUV met zeven zitplaatsen in de maak want in Genève toonde de constructeur al de Vision S concept. De uiteindelijke versie wordt verwacht op het salon van Parijs in oktober. De geruchten gaan dat hij Kodiak zou heten maar de constructeur wil voorlopig niets bevestigen. Verder levert Skoda een vierwielaangedreven versie van de atypische Yeti waarvan ook een nieuwe versie wordt verwacht. Skoda heeft ook avontuurlijke varianten van de Ocatvia en de Superb in het aanbod die eveneens met vierwielaandrijving leverbaar zijn. Afhankelijk van het model betaal je tussen de 1.000 en de 2.500 euro extra voor een 4×4-systeem.  

 

Octavia Combi RS 2.0 TDI 4×4 in enkele cijfers :

Motor : viercilinder-in-lijn turbodiesel met rechtstreekse inspuiting ; 1.968 cc ; 184 pk van 3.500 tot 4.000 opm; 380 Nm tussen 1.750 en 3.000 opm.

Aandrijving : op de vier wielen

Versnellingsbak : zestrapsautomaat DSG 6

L/b/h (mm) : 4.685/1.814/1.449

Leeggewicht (kg) : 1.572

Kofferinhoud (l) : 590 (1.580 met neergeklapte achterbank)

Brandstoftank (l) : 55

0 tot 100 km/u (s.) : 7,7

Topsnelheid: 224 km/u

Gem. verbruik : 5 l/100 km

CO2 : 131 g/km

Prijs : N.B.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon