TEST SsangYong Rexton: doorheen de steppe van Kazachstan

Voor de lancering van de nieuwe Rexton organiseerde SsangYong een reis van Seoul naar Frankfurt. We vervoegden de karavaan in Kazachstan voor een traject van 1.500 kilometer doorheen de steppe!

Dertig graden en een westerndecor. We wachten de wagens op in het nationale park van Charyn, in het oosten van Kazachstan, nabij de grens met China. Buiten het geluid van de vleugels van de valken die boven onze hoofden cirkelen heerst hier stilte. Pas wanneer de vijf SsangYong Rextons grommend in een stofwolk aan de horizon opduiken scheren ze zich weg.

Deze wagens zijn vijf dagen eerder in de Zuid-Koreaanse SsangYong-fabriek vertrokken. Ze hebben China doorkruist om tot bij ons te raken, waarna de tocht verdergaat tot Frankfurt, om daar tegen de opening van het autosalon aan te komen. Het is een reis van 13.000 kilometer waarbij journalisten uit de hele wereld elkaar aan het stuur zullen aflossen. Wij stappen in Kazachstan in de nieuwe Rexton, die reeds aan zijn vierde generatie toe is. Hij blijft met zijn lengte van 4,85 meter een imposante verschijning. Dit zijn de afmetingen van een Porsche Cayenne, maar dan met een ander prijskaartje en een ander concept… De grote Koreaanse 4x4 verkiest namelijk het terrein boven boulevards in de steden. Hij maakt daarvoor gebruik van een ladderchassis waarop het koetswerk is bevestigd. Een eerder rustieke architectuur, die hem wel toelaat zonder verpinken een last van 3 ton te trekken.

Echte 4x4

In tegenstelling tot de meeste moderne SUV’s, waaronder ook zijn landgenoten bij Hyundai (Sante Fe) en Kia (Sorento), is de Rexton geen « 4x4 on demand » die vooral de voorwielen aandrijft, maar een goede oude terreinwagen met een inschakelbare, en dus niet-permanente vierwielaandrijving. Dat betekent dat hij op een droog wegdek gebruik maakt van enkel de achterwielaandrijving. Door de afwezigheid van een middendifferentieel kan de voortrein namelijk enkel op glibberig terrein vergrendeld worden, omdat anders de banden en de transmissie beschadigd zouden raken. Op zwaar terrein of steile hellingen kan men ook rekenen op een gamma korte versnellingen, die tegenwoordig uiterst zeldzaam worden. In tegenstelling tot een Mitsubishi Pajero of een Toyota Land Cruiser, bijvoorbeeld, heeft de SsangYong Rexton echter geen recht op een blokkering van de achterbrug.

De Rexton is dan weer beter bedeeld op vlak van rijhulpmiddelen. Hij gaat mee met zijn tijd en beschikt onder meer over een rijstrookbewaking of een automatische noodremhulp. Een uitrusting die vooral nuttig kan zijn in de stadsjungle, maar minder in de canyons van Kazachstan… Aangezien we niet veel vertrouwen hebben in de rijstijl van de lokale bevolking, zijn we toch blij dat we aan boord beschermd worden door maar liefst negen airbags, waarvan een ter hoogte van de knieën van de bestuurder.

Ruimte in overvloed

Op de topversies is er geen sleutel nodig om de deuren te ontgrendelen of de motor te starten. We glippen dus handenvrij achter het stuur. Het dashboard is niet super origineel en bestaat uit vrij harde plastiek, maar de afwerking lijkt prima. Het interieur heeft trouwens geen enkele keer gekraakt ondanks de erbarmelijke staat van het plaatselijke wegennet.

Ook de complete uitrustingsmogelijkheden zijn een pluspunt. De Rexton kan namelijk ook voorzien worden van zetelventilatie vooraan en camera’s die een panoramisch zicht rondom het voertuig bieden om manoeuvreren in de stad en op het terrein eenvoudiger te maken. Ook de connectiviteit staat op punt: het multimediasysteem laat zich bedienen via een aanraakscherm en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, zodat de inhoud van uw smartphone ook op het boordscherm verschijnt. En tenslotte staat eveneens een interieurbekleding in Nappa-leder op de optielijst. Knap!

Achterin hebben de passagiers enorm veel beenruimte en is de rugleuning verstelbaar. Maar zoals vaak valt de middelste zitplaats krap uit. De Rexton is eveneens leverbaar met een derde bank, zodat 7 personen vervoerd kunnen worden. Verder is ook de koffer immens groot met een laadvolume van bijna 2m3 als de zetels zijn neergeklapt! En als kers op de taart is er nog een elektrische achterklep beschikbaar.

Onderweg

Onder de motorkap is de keuze beperkt tot de 2,2 liter viercilinder turbodiesel van het huis, die reeds dienst deed in de oude Rexton. Hij is gekoppeld aan een manuele zesbak of een automaat met 7 verhoudingen, die bij Mercedes werd aangekocht.

Let’s go! We verlaten de canyon en zetten koers naar het noorden, richting Astana, de hoofdstad van Kazachstan. Onderweg passeren we Almaty en het Balkhash meer. De eerste opdracht: een dieselpomp vinden om bij te tanken. Buiten de vrachtwagens, rijden hier de meeste voertuigen op benzine, die ongeveer 0,35 € per liter kost... Diesel is niet duurder, wel moeilijker te vinden, maar hij is gelukkig van goede kwaliteit.

Met een volle tank smijten we ons in de lokale fauna op wielen. Die bestaat voornamelijk uit oude Japanse wagens uit de jaren 80 en 90, die vaak rechtstreeks ingevoerd werden en dus het stuur aan de rechterkant hebben. We merken ook regelmatig Volkswagens (Golf, Passat) en Audi’s (80, 100) uit dezelfde periode op. Opmerkelijk is dat we in deze voormalige Sovjetrepubliek amper Russische wagens tegenkomen. En als we er een zien, staat hij met pech in de berm, met de motorkap geopend…

Langs de weg staan overal groente- en fruitkraampjes en dwalen dieren rond: paarden, varkens en schapen. Er lopen ook overal kippen rond. Hier zijn ze nog niet met Fipronil behandeld maar zijn ze 100% bio. Of misschien eerder ‘biobrandstof’ want de oude motoren pompen heel wat roet, lood en andere troep in de lucht!

In de steppe

Na de steden en de dorpjes duiken we de steppe in, die zich uitstrekt tot de horizon waar de bergen opduiken. De weg is hier kaarsrecht en omzoomd door graszoden en elektriciteitspalen, die de stroom van honderden kilometers verder gelegen centrales aanvoeren. De Rexton komt op snelheid. De afstelling van de Mercedes-transmissie mist duidelijk assertiviteit maar de verhoudingen worden wel zachtjes ingelegd, wat zeer aangenaam is bij een gezapige rijstijl. De motor functioneert vrij stil en de wind fluit niet te veel rond het koetswerk. De Rexton verorbert dus vlotjes de kilometers zonder zijn passagiers te vermoeien. De ophanging (met vier onafhankelijk wielen) is daarentegen eerder stug, maar ook heel stevig. De lokale wegen worden zonder morren verorberd, terwijl de staat ervan meestal verschrikkelijk is met diepe sporen van het vrachtwagenverkeer waardoor het stuur vaak plots naar links of rechts wordt getrokken. Desondanks blijft de achterwielaangedreven Rexton zeer stabiel. Zelfs tijdens onvoorziene uitwijkmanoeuvres voor lokale voertuigen op de dool!

In de steppe is het vooral uitkijken voor loslopende dieren. Naast paarden en schapen, komen we hier ook … kamelen tegen. Neen, het is geen luchtspiegeling! In de zomer begrijpen we de aanwezigheid van deze dieren, aangezien het dan 40°C is. Maar in de winter kan het kwik hier dalen tot … -40°C. Een echt hondenweer voor kamelen!

Schoorstenen en oliedollars

In het midden van de steppe stoten we op het Balkash meer. Het heeft een wateroppervlak ter grootte van België en strekt zich uit over een lengte van 600 kilometer. Langs de oevers liggen stranden naast elektriciteitscentrales. Er wordt eveneens kopererts gewonnen in deze streek. Iets verder in Karaganda, een stad gelegen aan een steenkoolbekken, spuwen de schoorstenen hun zwarte rook in de hemel. Een mistroostig decor dat niet zou misstaan in een Mad Max-film. Als we dan bedenken dat we ons in België zorgen maken over een gram CO2 meer… In deze context lijkt onze Rexton diesel in ieder geval superschoon. Rekening houdend met zijn formaat is hij eigenlijk niet te dorstig: onze versie met automaat stelt zich tijdens de rit tevreden met een kleine 10l/100km.


We verlaten Karaganda om koers te zetten naar Astana, sinds 1997 de hoofdstad van het land in de plaats van het oude Almaty. Deze stad werd met oliedollars gebouwd, aangezien het land rijk is aan dat zwarte goud en gas. Het is dan ook ironisch dat net hier in september een internationale beurs gewijd aan toekomstige schone energiebronnen plaatsvindt. Voor deze gelegenheid had de overheid trouwens de weginfrastructuur gemoderniseerd. Rond Astana vind je nu zelfs autosnelwegen, die weliswaar nog in opbouw zijn en waar je ook regelmatig voetgangers en dieren kruist! Kazachstan blijft verrassen…

Een merk in opgang

Als u een SUV zoekt met vooral een dynamisch rijgedrag, dan zal de Rexton u wellicht teleurstellen. Maar deze wagen zal wel de klanten weten te verleiden die op zoek zijn naar een robuuste en ruime 4X4. We apprecieerden ook de kwaliteit van het interieur en de eigentijdse uitrusting, zowel op vlak van veiligheid, connectiviteit als comfort. Op vlak prestaties hijst de SsangYong zich eveneens op het niveau van merken als Hyundai en Kia. Het is een mooie vooruitgang! En als kers op de taart blijft de verhouding prijs/uitrusting/kwaliteit nog steeds interessanter dan bij de concurrentie.

Besluit

De Rexton is een interessant aanbod voor wie een echte, zeer ruime en betaalbare 4x4 zoekt. Bovendien geniet dit model van 5 jaar garantie!

+
Aantrekkelijke verhouding prijs/uitrusting
Moderne en complete uitrusting
Pittige motor
Geluiddemping

-
Geen permanente vierwielaandrijving
Minder dynamisch rijgedrag
Vrij stugge ophanging
Weinig alerte automaat


De Rexton 2.2 e-XDi in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 2.157, 181pk bij 4.000tr/min, 400Nm tussen 1400 en 2.800tr/min (420Nm tussen 1.600 en 2.600 met automaat)
Aandrijving : achterwiel- of vierwielaandrijving
Versnellingsbak : manuele zesbak of automatische zevenbak
L/b/h (mm) : 4.850/1.960/1.825
Leeggewicht (kg) : tussen 1.995 en 2.233
Koffervolume (l) : 820/1.977
Tankinhoud (l) : 70
0 - 100 km/u (sec) : NC

Prijs : € 29.490 BTWi

Vermogen : 181 pk

Topsnelheid : 185 km/u

Gem. opg. verbruik : 7,6 l/100km

CO2 : 199 g/km