TEST Toyota Yaris: een geval apart

De vierde generatie van de Toyota Yaris verbaast : 90 miljoen euro investeringen, meer dan 900 nieuwe onderdelen, maar nochtans blijven heel wat elementen identiek en kregen niet alle versies dezelfde behandeling. Een verduidelijk dringt zich op...

De carrière van de Toyota Yaris ging van start in 1999. Vanaf 2001 liep hij dichtbij huis van de band, in het Franse Valenciennes-Onnaing. Tien jaar later kwam de derde generatie op de markt, een jaar later gevolgd door het debuut van de hybride. Een exclusiviteit in het B-segment ! Deze meest groene versie van de Yaris was vorig jaar zelfs goed voor 42% van de verkoop in Europa (36% in België). En met deze vierde generatie wil Toyota nog verder opklimmen tot meer dan 45% ! Het blijkt wel dat de hybride-klanten veeleisender zijn dan de liefhebbers van traditionele verbrandingsmotoren. Dit is meteen de verklaring waarom deze versie het grootst aantal verbeteringen onderging…

Liefde voor de hybride

Om nog meer volk voor de hybride te winnen heeft Toyota vooral aan de ophanging en de geluidsisolatie gewerkt. Dat merk je onmiddellijk aan het stuur: de demping van de hybride variant is veel soepeler en comfortabeler dan op de gewone versies. Wat de geluiddemping betreft is het iets moeilijker te beoordelen, maar de combinatie 1,5 liter benzine – CVT (continue variabele transmissie) lijkt toch minder kabaal te maken dan de andere hybride modellen van het Japanse merk.

Dat neemt niet weg dat de CVT zichzelf blijft op vlak van verfijning: geen hoogvlieger, maar de Japanse technici houden vast aan deze technologie omdat ze de beste oplossing voor een gunstig verbruik blijft. Zo slikt deze tweede generatie van de Yaris hybride 3,3 liter per 100km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 75 g/km. En tijdens onze test bleek ook dat het makkelijk is om meer dan 50% van de tijd elektrisch te rijden. Dat levert een reëel verbruik van 4,5l/100km op, wat nog steeds minder goed is dan sommige diesels. Vergeet natuurlijk niet dat een hybride met verstand moet worden gereden en niet altijd het gepaste alternatief is voor een diesel, zeker voor veelrijders. Bovendien is de stuurinrichting zwaarder dan op de gewone versies en met een hoger gewicht gaat ook de rijdynamiek er wat op achteruit, met meer rolneigingen, te wijten aan de zachtere ophanging. Maar toch blijft het chassis degelijk en veilig.

Opdringerige veiligheid

Laten we het meteen over de veiligheid hebben! Dat is een van de sterke punten van deze nieuwe Yaris: Toyota Safety Sense, dat noodremhulp, de automatische regeling van de grootlichten en verkeersbordherkenning omvat, wordt nu standaard aangeboden op alle versies. Van een aanduiding van snelheidsbeperkingen gekoppeld aan de navigatie is dan weer geen spoor te bekennen! Wel kan u zich op dit domein connecteren met internet via het multimediasysteem met uw smartphone. Maar opgelet ! Enerzijds herinnert het systeem u er voortdurend aan dat deze operaties u op kosten jagen – waarvoor dank! – en anderzijds popt sommige informatie zeer opdringerig op in de navigatie: de kaart verdwijnt zelfs om u in het groot de radar aan te duiden die u weldra zal tegenkomen! Gelukkig kan het 4,2'' TFT-scherm op het dashboard nog aangeven welke richting u moet volgen.

Overtuigende verbrandingsmotoren

Bij de kleine onhebbelijkheden noteerden we ook fragiele 12V-stopcontacten, de lampjes bij de make-upspiegels die manueel moeten worden aangestoken, plastics van matige kwaliteit die niet altijd op en top geassembleerd zijn en de onmogelijkheid om een ideale zitpositie te vinden. Toch jammer voor een wagen met een basisprijs van 14.990 euro.

Daarnaast werd het interieur wel veel verleidelijker met de keuzemogelijkheid uit 4 kleuren (blauw, rood, beige, zwart) en een nieuw design! En verder is de nieuwe 1,5 liter-benzinemotor met 111 pk, die de 1,3 liter vervangt, zeker een schot in de roos! Er is eigenlijk niets op aan te merken, buiten het feit dat hij wat luidruchtig is. De gewone verbrandingsmotoren hebben namelijk geen recht op de verbeterde geluidsisolatie! Deze krachtbron is eveneens verkrijgbaar met de CVT-versnellingsbak (+ 1.130 euro) en zal zeker van zich laten spreken in de toekomstige verbruikstests. Ook de 69 pk sterke 1 liter driecilinder toont zich erg pittig. 

Besluit

De vierde generatie van de Yaris werd zeker beter, met een dynamischer rijgedrag, een agressievere look van het koetswerk en een kleurrijker interieur. Met zijn exclusieve hybride versie en zijn uitstekende klassieke motorisaties gaat hij zeker een mooie carrière tegemoet.

+

Rijgedrag

Geslaagde 1.5 benzinemotor

Demping (hybride)

Toyota Safety Sense standaard 

-

Rijhouding

Afwerkingsdetails

Vreemde investeringspolitiek

De Yaris 1.5 DUAL VVT-I vijfdeurs in cijfers

Motor : 4-cilinder benzine met directe injectie ; 1.496 cc ; 111pk bij 6.000tr/min ; 136Nm bij 4.400tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele 6-bak (CVT optioneel)

L/b/h (mm) : 3.945/1.695/1.510

Leeggewicht (kg) : 1.125

Koffervolume (l) : 286

Tankinhoud (l) : 42

0-100 km/u (sec.) : 11

Prijs : 16.350 € BTWi

Vermogen : 111 pk

Topsnelheid : 175 km/u

Gem. verbruik : 5 l/100km

CO2 : 112 g/km