TEST VW Polo: in het vaarwater van de Golf!

De kleine Polo is (heel) groot geworden, zowel wat zijn omvang, technologie als rijgedrag betreft. Hij heeft alles in huis om het cliënteel in te pikken van zijn … grote broer, die inderdaad nog nauwelijks ruimer uitvalt!

Ik zou kunnen beginnen met : « Herinnert u zich nog de eerste Polo uit 1975 ? ». Maar gezien mijn leeftijd kan ik u beter vragen : « Herinnert u zich nog de derde generatie van de Polo uit 1994 ? ». Die kan ik me onmiddellijk voor de geest halen. Hij bestond ook als vijfdeurs, maar ik herinner me vooral de kleine driedeurs, waar vele jongeren mee hebben leren rijden. In 2017, drie Polo-generaties later, bestaat er zelfs geen driedeurs meer! Is dat erg? Neen, want dit is wat de markt wil… Maar goed, met deze Volkswagen Polo Mk6 spreken we niet meer van de « kleine » Polo, want in 2017 is hij even groot geworden als een Golf uit 1997 ! Akkoord, dat was 20 jaar geleden en bij VW – net als bij de andere constructeurs – zegt men ons dat we allemaal wat groter zijn geworden. Maar toch!

Wat een koffer!

Genoeg polemiek, we laten de cijfers spreken: de Polo versie 2017 werd 81 mm langer, en overschrijdt nu de 4 meter, en werd eveneens 69 mm breder. Maar met zijn gloednieuw MQB A0-platform (dat door de nieuwe Seat Ibiza werd ingewijd) werd vooral de wielbasis langer, met een winst van bijna 10 cm (94 mm) ! U kan al raden welke extra ruimte dat achterin oplevert. Nog ongelooflijker is het toegenomen koffervolume: + 25%, waarmee de inhoud tot 351 liter oploopt, tegenover… 380 liter voor de Golf ! Daarmee wordt het verschil tussen beide modellen wel erg klein. En dat is nog niet alles…

Een beetje kleur … in het interieur!

Vooraan merken de passagier of de bestuurder meteen dat het grote dashboard de uitstraling heeft van een wagen uit een hoger segment. Maar aan boord is het belangrijkste goede nieuws dat het meubilair iets minder sober dan voorheen uitgedost kan worden! VW biedt nu een resem kleuren – maar liefst 13 tinten – aan die perfect passen bij dit soort wagens. Uiteraard hangt alles ook af van het gekozen afwerkingsniveau…

Digitaal 2.0

Een grote nieuwigheid aan boord: het dashboard is (optioneel) verkrijgbaar in een volledig digitale versie dankzij het Active Info Display van de tweede generatie. De Polo is de eerste VW die recht heeft op deze update. Hiermee kunnen bijvoorbeeld de navigatiegegevens over de hele breedte van het scherm getoond worden door lang op de ‘OK’-knop van het multifunctioneel stuurwiel te drukken. Het resultaat is van goede kwaliteit, maar het gebruik een beetje lastig, zeker als je de voorstelling wil personaliseren, want dat gebeurt via het aanraakscherm van het multimediasysteem. Concreet kunnen we stellen dat het Active Info Display van de eerste generatie beter leek, ook al had dat een lagere resolutie. Deze optie komt pas later op de markt, zodat ze misschien nog een beetje verder verfijnd kan worden en men wat inspiratie kan opdoen bij het beter gekalibreerde systeem van Audi…

Op vlak van connectiviteit is de Polo vrij compleet, zonder te innoveren. Het infotainmentsysteem laat zich voortaan bedienen via een 6” of 8” aanraakscherm in de stijl van de grote broers Golf en Passat. Verder kan men ook een telefoon via inductie opladen door hem eenvoudig te plaatsen in het voorziene vakje op de middenconsole.

Speciale vermeldingen

Met zijn look, zijn nieuwe koetswerkkleuren en zijn nieuwe velgen zou de Polo zeker opvallender door het leven moeten gaan dan zijn voorganger. Een speciale vermelding verdient de chroom sierlijst die doorloopt tot in de lichtblokken en daar een andere vorm aanneemt naargelang de uitvoering. Andere fraaie snufjes op vlak van rijhulpsystemen komen direct overgewaaid uit de hogere segmenten: de noodremhulp in de stad met voetgangersherkenning (standaard!), de dodehoekverklikker, de adaptieve cruise control met stop & go functie waarmee de Polo automatisch verder rijdt of vertraagt in het verkeer (enkel met de DSG-automaat), park-assist met remfunctie, enz.

Ook op aardgas

We stonden dan ook de trappelen om de stadsdrukte in de duiken om uit te zoeken of de Polo daar nog steeds de “King” is. Momenteel zijn enkel de 1.0 benzinemotoren beschikbaar: de atmosferische versies met 65 en 75 pk, naast de geblazen 1.0 TSI met 95 pk. In 2018 komt er de nieuwe 1.5 TSI met 150 pk bij, evenals de Polo GTI die wordt aangedreven door een 200 pk sterke 2.0 TSI (de cilinderinhoud ging inderdaad van 1,8 naar 2 liter : hallo downsizing !?). Later in het jaar maken een 1.0 TSI met 115 pk, de 1.6 TDI diesels van 80 en 95 pk, evenals een gloednieuwe 1.0 TGI op aardgas (CNG) het gamma compleet. Daarmee is duidelijk dat VW de toekomst niet volledig elektrisch ziet, maar ook alternatieve pistes openhoudt…

Nog steeds neutraal maar dynamischer

Uit dit mooie motorenaanbod konden we de 1.0 van 75 pk met een handgeschakelde vijfbak testen, die ideaal voor de stad is, maar ook de 95 pk sterke 1.0 TSI met turbo die veel veelzijdiger en zuiniger (4,5l/100km) is. Hij kan ook gekoppeld worden aan een DSG 7-bak, die buiten bij de start, heel efficiënt uitvalt, maar zich ook wat dorstiger (4,7l/100km) toont. Wat zijn rijgedrag betreft lijkt de Polo nog aan maturiteit gewonnen te hebben. Hij stuurt nog steeds zeer neutraal, maar heeft duidelijk minder last van onderstuur dan voorheen dankzij een strakkere voortrein en vooral een beter gekalibreerde stuurinrichting. Ook hier nadert de Polo de Golf met rasse schreden!

Besluit

Met iets meer technologie aan boord dan een Seat Ibiza, positioneert de nieuwe Polo zich als een stevige concurrent van de jongste Ford Fiesta. Maar ook al zorgen de rijhulpsystemen voor relax rijden in de stad, toch blijft de groeispurt daar goed voelbaar!

+

Interieurruimte/koffervolume

Stijver chassis

Aangenamer op de snelweg

Niet meer zo compact …

Bediening Active Info Display

De Polo 1.0 TSI 95pk BMT in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine met directe injectie ; 999cc ; 95pk tussen 5.000 en 5.500 tr/min ; 175Nm tussen 2.000 en 3.500 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele vijfbak (DSG 7-trapsautomaat als optie)

L/b/h (mm) : 4.053/1.751/1.461

Leeggewicht (kg) : 1.145

Koffervolume (l) : 351

Tankinhoud (l) : 40

0 - 100 km/u (sec.) : 10,8

Prijs : 16.900 € BTWi

Topsnelheid : 187 km/u

Opg. gem. verbruik : 4,5 l/100km

CO2 : 103 g/km

Andere motorisaties :

1.0 BMT : 65pk ; 4,8l/100km ; 164km/u ; 14.990€ BTWi

1.0 BMT : 75pk ; 4,8l/100km ; 170km/u ; 15.990€ BTWi