TEST Volkswagen Golf: meer dan wat het lijkt

Bij de merken van de Volkswagen groep is het de gewoonte dat een facelift slechts herkenbaar is voor een kennersoog. Bij deze update van de VW Golf is dat niet anders. Maar los van de looks zijn er weldegelijk heel wat verschillen.

Vorig jaar werden in Europa 588.000 exemplaren van de Golf verkocht en daarom kunnen we stellen dat hij het felbevochten C-segment nog steeds domineert. Er was dus ook geen reden om de wagen fundamenteel te gaan veranderen. De esthetische veranderingen zijn veeleer subtiel en de meest opvallende veranderingen vinden we binnenin of onder de motorkap.

Nog meer schermen

Het interieur van de Golf wordt bedacht met een nieuw multimediasysteem dat via een aanraakscherm wordt bediend. Het oogt geweldig en reageert bijzonder accuraat in combinatie met de ergonomische en vooral intuïtieve interface. Het systeem beschikt eveneens over een bewegingssensor waarmee je van het ene naar het andere menu kan scrollen door met je hand naar links of rechts te bewegen. Dit « gadget » wordt voor het eerst in dit segment aangeboden. Optioneel kan je de klassieke wijzerplaten ruilen voor een digitaal scherm van 12,3 inch. Dit kan je personaliseren maar het belangrijkste voordeel is dat je de kaart van de navigatie groot kan zetten.

VW voorziet ook nieuwe elektronische rijhulpsystemen zoals de file-assistent of de trailer assist (die het manoeuvreren met een aanhangwagen overneemt). Voor de Duitse markt komt er nog een bijkomende optie waarbij je het infotainment kan linken aan de (thuis-)camerabewaking van de eigenaar. Wanneer er wordt aangebeld, verschijnt het videobeeld op het infotainmentscherm. De bestuurder heeft de mogelijkheid om al dan niet te antwoorden. Al deze accessoires zijn te vinden op een ellenlange optielijst die de eindfactuur van de wagen danig de hoogte kan injagen.

Nieuwe benzinemotor

Onder de motorkap is de komst van de 1.5 TSI benzinemotor het grootste nieuws. Dit viercilinderblok is bijzonder stil en levert 150 pk en 250 Nm. Die trekkracht komt erg lineair vrij en is al beschikbaar vanaf zeer lage toerentallen. Precies door deze eigenschap mist hij wat karakter en dat merk je vooral als je voor de « Sport »-stand kiest. Deze eigenschap is echter perfect compatibel met de Golf die onder alle omstandigheden bovenal een neutrale en efficiënte auto wil zijn. De motor kan naar wens gelinkt worden aan een manuele zesversnellingsbak of aan een gerobotiseerde DSG die zeven verhoudingen telt. Van deze 1.5 TSI komt ook een Bluemotion-afgeleide, goed voor 130 pk. Deze motor wordt volledig uitgeschakeld als er geen vermogen wordt gevraagd. Op dat ogenblik wordt de hele aandrijving losgekoppeld. Dit systeem zorgt voor een verbruikswinst tot 1 l/100 km. Beide versies worden vanaf de lente aan het gamma toegevoegd. Er is verder een 1.0 TSI met 85 en 110 pk, naast de 1.4 TSI 125 op benzine. Op diesel is er de 1.6 TDI met 90 of 115 pk en de 2.0 TDI, die 150 of 184 pk sterk is.

Nog meer GTI

Ook de GTI ondergaat dezelfde aanpassingen in het interieur maar hij krijgt ook nog enkele extra’s die hem nog agressiever maken. Zo komen er zwarte inzetstukken in de bumper en de dubbele ledlichten in « L »-vorm die het rood van de lichtunits nog versterken. Onder de motorkap wint de emblematische tweeliter TSI-motor nog 10 pk. Hij levert voortaan dus 230 pk en de Performance versie (+ 15 pk) wordt zelfs 245 pk sterk. De nieuwe GTI is nog aangenamer om te rijden want hij heeft een verschillend karakter al naargelang het gekozen rijprogramma. Voor dagelijks gebruik is hij meer dan vlot maar het kan ook een rasechte sportieveling worden wanneer de bestuurder dat wenst. In de sportmodus lijkt hij aan het asfalt te kleven en geeft hij zelfs geen krimp bij de meest brutale rijstijl. Hij getuigt van een opmerkelijke stabiliteit en je moet hem echt al heel ver « pushen » om de eerste tekenen van onderstuur te voelen.

Besluit

De nieuwe 1.5 TSI benzinemotor is even zuinig als discreet en het multimediasysteem kent zijn gelijke niet in dit segment. De Golf versterkt andermaal zijn status als referentie.
 

Pluspunten

Exemplarische kwaliteit

Nauwkeurig en reactief multimediascherm

Alles is (optioneel) mogelijk

Vlotte en stille 1.5 TSI-motor ...

Minpunten

... maar hij mist karakter

Lange optielijst maakt totaalprijs duur

De Volkswagen Golf 1.5 TSI DSG in cijfers 

Motor : viercilinder turbobenzine, 1.498cc; 150pk tussen 5.000 en 6.000tr/min; 250Nm tussen 1.500 en 3.500tr/min

Aandrijving : woorwielen

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.258/1.790/1.492

Leeggewicht (kg) : 1.294

Koffervolume (l) : 257 tot 849

Tankinhoud (l) : 50

0 - 100 km/u (sec.) : 8,3

Prijs : NNB

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 216 km/u

Gem. verbruik : 5 l/100 km

CO2 : 114 g/km