Autotests

TEST Volvo S90 & V90: grote auto's met grote ambities

Door heel wat vooruitgang te boeken op vlak van dimensies en presence tegenover de S80 en V70 die ze vervangen, belichamen de Volvo S90 en V90 perfect de premium ambities van het Zweedse merk. En met hun troeven zouden ze wel eens stevig voor de wielen van de Duitse constructeurs kunnen rijden!

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 27 jul. 2016 | Leestijd: 9 min

Sinds de overname door het Chinese Geely, loopt Volvo stevig in de kijker: het merk wil zich opwerken tot een ernstige concurrent van Audi, BMW of Mercedes. Na de XC90, duiken nu deze S90 en V90 op als speerpunten van het merk op de internationale scene, met zeer grote ambities op de Chinese en Amerikaanse markten die jaarlijks grote volumes van zulke uit de kluiten gewassen slagschepen afnemen.

Groot en mooi

Advertentie – lees hieronder verder

Tegenover hun voorgangers kregen de S en V 90 een stevige groeischeut: de berline is voortaan bijna 5 meter lang (4.963mm), terwijl de break iets korter uitvalt met 4,936 meter tussen de bumpers. De ruimte aan boord is dan ook riant, zeker voor de benen van de passagiers achteraan, en ook het laadvolume maakt indruk: 500 liter in de berline en 523 liter in de break (560l met de opbergruimte onder de vloer) die wel een 30-tal liter krapper uitvalt dan zijn voorganger. Een aanpassing die meteen de nieuwe oriëntatie van het merk weergeeft: een Volvo break moet niet alleen praktisch zijn, hij moet nu ook mooi zijn! Het design is dan ook echt overtuigend, met een styling die direct op de XC90 is geïnspireerd en waarin geen enkele overbodige trek het erg elegante lijnenspel onnodig zwaar maakt.

Touchscreen

Aan boord elimineerde Volvo de “zwevende” middenconsole om plaats te maken voor een massiever exemplaar met een groot touchscreen dat alle multimediasystemen en de algemene bedieningsfuncties van het voertuig groepeert. Het is prima leesbaar en reactief en blinkt ook uit door de eenvoud van zijn menu’s die worden beheerd zoals apps op een smartphone, in de vorm van “icoontjes” die u kan rangschikken naargelang het al dan niet frequente gebruik ervan. De GPS kan ook afgelezen worden op het grote scherm dat de traditionele tellers achter het stuur vervangt, aangezien de voornaamste gegevens via het headup display worden weergegeven. Er is dus een duidelijke wil aanwezig om technologisch mee te zijn, maar het aanbod blijft toch minder indrukwekkend dan de concurrentie op sommige aspecten (geen Google Maps of touchpad met snelle toegang). Hetzelfde geldt voor de algemene kwaliteitsindruk: het interieur ziet er in zijn geheel fraai uit (zeker de stoelen met een perfecte ergonomie en dito comfort), maar sommige details en materialen stellen toch wat teleur.

Pilot Assist

De S90 en V90 krijgen eveneens het neusje van de Volvo-zalm op vlak van actieve veiligheid. Zo is standaard het City Safety systeem voorzien, dat zowel dag en nacht functioneert en nu zelfs instaat is een aanrijding met dieren te vermijden, terwijl de Run off Road er op toeziet dat de auto steeds op het asfalt blijft. De Zweden pakken eveneens uit met een semi-autonome rijmodus. Die kan de wagen alleen over de autosnelweg sturen (tot 130 km/u), al moet de bestuurder wel nog steeds zijn handen stevig genoeg op het stuur houden, anders schakelt het systeem zich automatisch uit en laat het de wagen uitbollen tot er iemand aan het stuur reageert, wat ons eigenlijk potentieel heel gevaarlijk lijkt. Ook van rijstrook veranderen moet nog steeds manueel gebeuren. Kortom, Volvo kan op dit vlak nog beter doen. We apprecieerden daarentegen wel de panoramische camera die zeer handig is bij parkeermanoeuvres of het spotten van dwarsverkeer om een parkeerplaats veilig te verlaten.

Kalm en gewillig

Bij hun commerciële lancering die voorzien is tegen de jaarwisseling, beschikken de S90 en V90 over een gamma van vier motoren, allemaal met een cilinderinhoud van 2 liter: 254pk (T5) en 320pk (T6) op benzine en 190pk (D4) en 235pk (D5) op diesel, waarbij zich snel een hybride variant T8 Twin Engine en een bescheidener diesel van 150 pk (D3) zullen voegen.

Voor deze kennismaking waren enkel de meest potente motorisaties beschikbaar. Beide gekoppeld aan een Geartronic-automaat met 8 verhoudingen en vierwielaandrijving. Met de D5 introduceert Volvo eveneens een nieuw systeem, Power Pulse, dat, dankzij een compressor met een reservoir van 2 liter, toelaat lucht in de turbo te jagen vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingedrukt, waardoor de gebruikelijk reactietijd wordt geëlimineerd. In de praktijk blijkt dit snufje voortreffelijk te werken, want de diesel (net als de benzineversie trouwens) vertoont een prima reactievermogen. Nochtans zijn beide nadrukkelijk op comfort gericht. Zelfs met elke stand op «Dynamic» blijft het weggevoel zeer wollig en tonen de S90 en V90 zich zeer zacht in hun reacties. Ook de weinig communicatieve stuurinrichting zet niet meteen aan om het ritme te verhogen in bochtencombinaties. De Volvo’s voelen zich beter thuis op lange (snelweg)trajecten waar het comfort en de perfecte geluidsisolatie reizen tot een echt plezier maken. Een bewuste keuze van Volvo die volledig overeenstemt met de verwachtingen op de geviseerde doelmarkten … en die duidelijk te merken valt.

Besluit

Volvo kiest voor comfort met de S90 en V90, die zowel met hun stijl als met hun prestaties weten te overtuigen. Sommigen zullen deze modellen misschien hun steriele kant verwijten, maar toch zouden ze de verantwoordelijken in München en Stuttgart wel eens heel wat grijze haren kunnen bezorgen…

 

+

Hoogstaand comfort

Efficiënt weggedrag

Aanzienlijk laadvolume (V90)

Functionaliteit

Beproefde stijl

Afwerkingsdetails

Pilot Assist voor verbetering vatbaar

Artificieel stuurgevoel

Traag schakelen in Comfort-stand

De Volvo S90 T6 AWD in enkele cijfers

Motor : 4 cilinders, turbo, benzine, 1969cc ; 320pk bij 5.700tr/min ; 400Nm tussen 2.200 en 5.400tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.963/2.019/1.443

Leeggewicht (kg) : 1.892

Koffervolume (l) : 500

Tankinhoud (l) : 60

0 – 100 km/u (sec.) : 5,9

Topsnelheid : 250 km/h

Gem. verbruik : 7,2l/100km

CO2 : 165 g/km

Prijs : 59.500 € BTWi

De Volvo V90 D5 AWD in enkele cijfers

Motor : 4 cilinders, turbo, diesel, 1969cc ; 235pk bij 4.000tr/min ; 480Nm tussen 1.750 en 2.250tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.936/2.019/1.475

Leeggewicht (kg) : 1.927

Koffervolume (l) : 560

Tankinhoud (l) : 60

0 – 100 km/u (sec.) : 7,2

Topsnelheid : 240 km/h

Gem. verbruik : 4,9 l/100km

CO2 : 129 g/km

Prijs : 57.300 € BTWi

Andere motoruitvoeringen

S90 T5, 254 pk, 6,8l/100km, 50.900 €

S90 D3, 150 pk, 4,4l/100km, 37.850 €

S90 D4, 190 pk, 4,4l/100km, 40.400 €

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon