Autotests

TEST Mazda CX-30: Consistenter dan zijn naam doet vermoeden…

Geschreven door Laurent Zilli | 29 aug. 2019

Mazda heeft zopas een derde SUV aan de line-up toegevoegd en diens naam kan best verwarrend overkomen. Toch is zijn komst zo logisch als het maar kan zijn…

Als we proberen te achterhalen waar de CX-30 zich bevindt door eenvoudigweg te verwijzen naar zijn nomenclatuur, kunnen we ons voorstellen dat de “30” een simpele aanvulling is op de CX-3. Als een parallel model, zoals bijvoorbeeld een coupéversie. Zoals blijkt uit zijn 4,4 meter lengte en 430 liter koffervolume, gaat het om een compacte gezinswagen die zich in het gamma tussen de compacte CX-3 en de grote CX-5 positioneert. Waarom ze hem dan niet gewoon CX-4 hebben genoemd? Simpelweg omdat Mazda al een model met deze naam op de Chinese markt verkoopt. De Mazda-top wilde wellicht verwarring voorkomen…

Dubbel nieuw

Advertentie – lees hieronder verder

De CX-30 is niet alleen de nieuwste SUV uit het aanbod, het is ook de tweede telg van een nieuwe generatie Mazda’s, geïnitieerd door de recente 3. Zijn onderstel is nieuw, zijn tekentaal ook, en dat hebben we het nog niet eens over de nieuwe technologische toepassingen, nieuwe rijhulpmiddelen, de nieuwe benadering van het interieurontwerp enzovoort gehad… Noem het een discrete maar zeer zekere evolutie. De meeste van deze ontwikkelingen sluiten trouwens perfect aan bij Mazda’s filosofie “Jinba Itaï”, wat zoveel wil zeggen als de “eenheid tussen mens en machine”. Klinkt misschien pompeus, maar geloof ons als we zeggen dat deze denkwijze een echte Mazda-specificiteit is geworden die we erg goed konden ervaren tijdens onze testritten met de CX-30.

CX-30 side

Alles op zijn plaats

We ontdekken een dashboard met een nieuw ontwerp, creatiever van vorm dan wat we van de fabrikant gewend zijn, maar vooral ook heel goed gericht op de bestuurder. Ook de vormen van de stoelen sluiten op onnavolgbare wijze aan op het lichaam. Dat was tenminste mijn persoonlijke gevoel. In ieder geval is de rijpositie uiterst nauwkeurig instelbaar. Dat alleen al maakt dat je met deze Mazda wil vertrekken.

CX-30 interior

Eens op weg, wordt onze glimlach er alleen maar groter op. De sfeer aan boord, de kwaliteit van de stoelen, de subtiele aanrakingen van de bedieningselementen, de korte en sportieve slag van de versnellingsbak, het gedrag van de CX-30 in het algemeen (wat dat laatste ook moge betekenen)… Alles is perfect in balans! Bovendien krijgen de woorden die de ingenieurs vóór de tests hebben gesproken, hun volle betekenis. Zo hadden ze ons bijvoorbeeld te kennen gegeven dat ze ervoor hadden gezorgd dat de CX-30 “zo natuurlijk mogelijk beweegt voor het menselijk lichaam”, waarmee wordt verwezen naar de manier waarop hij licht kantelt in de bochten, hoe hij reageert op stuurcommando’s, hoe hij subtiel onder versnelling of tijdens het remmen reageert, hoe hij met hobbels omgaat en dergelijke meer. Doorgaans heeft zo’n uitleg weinig voeten in de aarde en gaat het om marketingpraatjes. Alleen zijn ze bij Mazda niet bepaald gesteld op loze beloftes. Nu we daadwerkelijk met de CX-30 hebben gereden, kunnen we ook alleen maar bevestigen dat wat de ingenieurs beweren waar is. Noem het iets dat je moet ervaren om het te begrijpen. De CX-30 beweegt effectief op een “natuurlijke” manier en communiceert als het ware met de bestuurder. Een kleine nuance: we hebben het natuurlijk niet over communicatie zoals je die bijvoorbeeld in een McLaren zou verwachten. Deze vorm is echter zeer aangenaam en bijzonder rustgevend. De enige frustratie, die helaas vaker bij moderne Mazda’s voorkomt, is dat hij pit mist.

Oplossing X?

Chassis, besturing, bediening… Alles klopt hiet zo goed dat een chauffeur als ondergetekende samen met een pak anderen van een mechanische aandrijving met meer koppel en vermogen droomt. Want hoe betrouwbaar, zuinig en technisch vernuftig ze ook zijn, de 116 pk sterke 1.8 Skyactiv-D diesel en de 122 pk opwekkende 2.0 Skyactiv-G laten de CX-30 niet helemaal tot zijn recht komen. Deze cross-over kan duidelijk een pak meer aan, een punt dat al werd gemaakt in het testverslag van de Mazda3. Zal de op stapel staande en veelbesproken Skyactiv-X motor, een benzinemotor op basis van dieselprincipes en aangekondigd als revolutionair, de leemte opvullen? Het antwoord… vind je elders in dit magazine.

Conclusie

Zelfs wie SUV’s al lang beu is, zal aangenaam verrast worden door de CX-30 vanwege zijn andere vorm van rijplezier. Heel knap van Mazda, al hadden ze ook een krachtige motor moeten voorzien.

CX-30

De CX-30 Skyactiv-G in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine, 1.998cc; 122 pk bij 6.000 tpm; 213Nm bij 4.000 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.395/1.795/1.540

Leeggewicht (kg): 1.320

Koffervolume (l): 430 – 1.406

Tankinhoud (l): 51

0-100 km/u (sec.) : 10,6

Prijs: € 25.890 BTWi

Vermogen: 122 pk

Topsnelheid: 186 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,1 l/100 km

CO2: 116 g/km

3

Mazda 3 Skyactiv-X: Revolutie?

Mazda heeft ons niet alleen van de CX-30 maar ook van preproductieversies van de 3 met de langverwachte Skyactiv-X motor laten proeven. Dat blok telt 2 liter cilinderinhoud en gaat prat op 180 pk, een officieel gemiddelde van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km. Op papier is deze turboloze 4-cilinder benzinemotor in ieder geval zeer veelbelovend. Onze test heeft bevestigd dat de 180 paarden allemaal aanwezig zijn en dat dit benzineblok de dorst van een diesel heeft. Toch was onze mening achteraf verdeeld… In dit tijdperk van de turbomotor, waarin we gewend zijn om snel veel te hebben, staat een atmosferische motor pas echt synoniem voor ouderwets plezier als hij een pk of 500 naar de wielen stuurt. Zelfs voor wie stevig doorduwt, zal het nooit echt spannend worden in de hoogste regionen van de toerenteller. Kortom, zelfs met dit blok zal de gefrustreerde Mazda-rijder nog te kort komen. Bovendien zaten we zelf aan 6,7l/100km: zeker niet slecht gezien de zeer heuvelachtige route, waarvan de helft aan een stevig tempo en de helft als een brave huisvader, maar zou een VW Golf 1.5 TSI het minder goed doen? En ook: we ervaarden soms vreemde schokken tijdens het accelereren, wat ons doet vermoeden dat deze complexe half-en-half zijn ontwikkeling misschien nog niet volledig heeft voltooid. Voor een definitieve uitspraak, vooral wat betreft de nadelen, moeten we nog even geduld oefenen. Na een testrit onder normale en vertrouwde omstandigheden, met andere woorden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be