Autotests

Article image

AUTOTEST : Renault R.S. 01… Franse GT3-killer !

Renault heeft een bolide gebouwd die helemaal ontwikkeld werd voor de racerij. Of hij ook efficiënt is ? Reken maar, deze R.S. 01 is sneller dan de GT3’s die we kennen uit de 24H van Francorchamps ! We nemen je mee naar Jerez de la Frontera voor enkele snelle rondjes…

Article image

AUTOTEST : Opel Astra … De afschaffing van privileges

De afschaffing van privileges

Article image

AUTOTEST : Audi R8 van de 24 Uren naar de weg

Van de 24 Uren naar de weg

Article image

AUTOTEST : Fiat 500 meer doen zonder te overdrijven !

Het was tijd om na acht succesvolle jaren de Fiat 500 te laten evolueren. Voor Fiat was het belangrijk om de identiteit van het icoon te bewaren. De veranderingen zijn dus eerder discreet. Vraag is of ook de inhoud voldoende werd aangepast om anno 2015 geloofwaardig over te komen?

Article image

AUTOTEST: Jaguar XF… Laat u verleiden

In 2008 zorgde de Jaguar XF voor een spectaculair frisse wind bij Jaguar. Ook de producten die volgden getuigden van een nieuwe aanpak. Eindelijk kon Jaguar een vuist maken tegen de Duitse tenoren door een waardig alternatief aan te bieden. Dat doet men ook met de XE en voor de opvolger van de XF is dat niet anders.

Article image

AUTOTEST: BMW 3 Reeks : 3 voor de 3

De 3 Reeks kan terugblikken op 40 jaar geschiedenis en een constante filosofie: zijn bestuurder rijplezier bieden. De versie 2016 heeft enkele stevige verrassingen onder de motorkap, waaronder een driecilinder!

Article image

TEST Porsche 911… Turbo op alle modellen

De mythische 911 ondergaat een zachte restyling en begint aan zijn tweede leven. Deze sportwagen die nog maar pas zijn vijftigste verjaardag vierde, krijgt voortaan vanaf de “basisversie” drukvoeding. Via deze weg wil Porsche de CO2-emissie verlagen en krijgen de prestaties een flinke boost.

Article image

TEST Audi A4 … Luchtkliever!

Hoewel het design van de A4 er niet fundamenteel anders uitziet, heeft de wagen een veel betere stroomlijn. Het is vandaag zelfs de meest aerodynamische berline van zijn segment.  Tijdens onze test bleek het ook niet de meest opvallende verschijing in het straatbeeld. Heel wat automobilisten zullen hem voor een oude A4 of een nieuwe A6 aanzien hebben. Audi design is de jongste tijd erg uniform geworden… De A4 behoudt ook zijn proporties want hij groeide amper 2,5 cm. Los daarvan wordt hij een stuk lichter. De basisversie van de wagen zet 110 kg minder op de weegschaal want deze variante wordt voor het eerst aangedreven door de 1.4 liter grote TFSI benzinemotor. De dieetkuur heeft ook gevogen voor het onderstel want het nieuwe MLB-platform wordt vervaardigd uit staal met hoge weerstand en aluminium. Audi schonk ook veel aandacht aan de aerodynamica. Deze nieuweling haalt een Cx-waarde van 0,23 voor de berline en 0,26 voor de break. Die laatste kunnen we binnen een maand proefrijden. De nieuwe A4 is vandaag de meest aerodynamische berline op de markt. De stroomlijn is zelfs beter dan die van de R8 coupé ! Door het lagere gewicht en de gunstige vormgeving is er minder wrijving waardoor de wagen zuiniger wordt en minder CO2 uitstoot. En dat zijn in dit geval geen loze beloften!