Tijdens Chantilly Arts et Elégance 2024 afgelopen zondag hadden we de gelegenheid om Jean-Philippe Imparato, de baas van Alfa Romeo, te ontmoeten. Deze Fransman met een onnavolgbare zuidelijke tongval is afkomstig uit Sète en kan bogen op een indrukwekkend cv. Hij begon zijn carrière bij PSA in 1990 en was topman van Peugeot tussen 2016 en 2021, voor hij aan het roer kwam te staan van het Italiaanse merk Alfa Romeo bij de oprichting van de Stellantis-groep.
Jean-Philippe Imparato heeft een glimlach op het gezicht en is in zijn element, want hij is zelf een liefhebber van oldtimers en neemt regelmatig deel aan historische races met Carlos Tavares, de CEO van de Stellantis-groep. Bovendien is Alfa Romeo aanwezig op Chantilly Arts et Elégance als partner van het evenement. Voor de gelegenheid presenteerde het merk de SUV Junior – waarover al veel inkt vloeide – en de sierlijke 33 Stradale. “In 2021 nam Stellantis het merk over en we proberen het weer winstgevend te maken, zodat we één nieuw model per jaar en per regio kunnen presenteren”, steekt hij van wal. “De eerste reacties op de Junior zijn erg goed en er zijn nog nieuwe varianten onderweg.”
Advertentie – lees hieronder verder
Soutien du patron
Toen hij enkele maanden geleden werd onthuld, deed de kleine SUV toch enkele wenkbrauwen fronsen, vooral bij Alfa Romeo-puristen die kritiek hadden op het afwijkende uiterlijk. “De Scudetto (de grille die de voorkant van alle auto’s van het merk siert, n.v.d.r.) is verdwenen, maar de tijd is rijp voor veranderingen”, legt Jean-Philippe Imparato uit. “Klanten wachten al vijftien jaar op een nieuw model en dat is gelukt. Enkele zeer gewilde speciale edities komen eraan. De nieuwe Stelvio en Giulia komen volgend jaar op de markt, met Quadrifoglio-versies met ongeveer 1.000 pk. We geloven erin, we gaan ervoor en we hebben de steun van Carlos (Tavares, n.v.d.r.). De nieuwe modellen zullen er komen, maar we zullen niet meer dan één nieuwe auto per jaar introduceren, omdat we de capaciteit niet hebben.”
Geen politiek
Bij zijn lancering heette de Alfa Romeo Junior nog Milano, maar de kleine SUV moest van naam veranderen omdat Italiaanse politici vonden dat een auto gebouwd in de fabriek in het Poolse Tichy geen Italiaanse naam mag dragen wegens een wet die in 2023 gestemd werd. “Ik ga de confrontatie niet aan over dit dossier. Vanuit juridisch en historisch oogpunt kan niemand ter wereld zeggen dat de naam ‘Milano’ niet gerechtvaardigd was”, zegt de Alfa Romeo-baas fel. “Verrassend genoeg heeft niemand iets gezegd over het feit dat de nieuwe SUV van Ford Capri heet. Ik doe niet aan politiek, want dan zou ik 50% van mijn klanten kwijtraken. Ik leg me dus neer bij de wens van de overheid. We hadden een lijst met namen voor deze auto. In 48 uur moesten we controleren of de nieuwe naam legaal was in elk land ter wereld, wat ongelooflijk veel werk is. Uiteindelijk zorgde dit schandaal ervoor dat we onze impact konden verdubbelen met 15 miljard ‘contacten’ voor de auto. Hartelijk dank dus aan de heer Urso (de Italiaanse politicus achter de wet in kwestie, n.v.d.r.) om ons de naam te laten veranderen, want iedereen heeft het er sindsdien over!”
Voor het nageslacht
Alfa Romeo is zeker een van de automerken op de huidige markt waar emotie de grootste plaats inneemt. De beslissing van Jean-Philippe Imparato om de supercar 33 Stradale te ontwikkelen en er slechts 33 exemplaren van te bouwen voor een selecte groep klanten, is enigszins verrassend, vooral voor een bedrijf waarvan de verkoop de afgelopen jaren zeer beperkt was. Hij verdedigt deze keuze echter: “In juli 2021 bezochten we met het designteam het Alfa Romeo-museum in Arese en we waren onder de indruk van de verzameling. Zo kwamen we op het idee om een auto voor het nageslacht te bedenken, naast de originele 33 Stradale uit de jaren zestig. Op die manier ontstond het idee om een nieuwe versie van de 33 Stradale te ontwikkelen, die ik als productiemodel wilde zien en niet als concept car. Op basis van de eerste schetsen verkochten we al drie exemplaren tijdens een evenement op het circuit van Monza. Zeven weken later hadden we alle 33 exemplaren van dit model verkocht. De 33 Stradale moet een voorbeeld van supercardesign worden. Alfa heeft niet altijd een goed imago gehad qua betrouwbaarheid en ik wil dat de auto perfect is afgesteld voor hij aan onze klanten geleverd wordt. Iedereen moet er boodschappen mee kunnen doen.”
Binnenkort eerste levering
De 33 Stradale die gepresenteerd werd tijdens de concours van Chantilly Arts et Elégance mag dan nog een preproductiemodel zijn, de supercar wordt binnenkort werkelijkheid: “Op 17 december leveren we de eerste auto. Onze klanten zijn liefhebbers van over de hele wereld. Ter info: er wordt één auto geleverd aan een Belgische klant.” De zoektocht naar de identiteit en het prestige van weleer die Jean-Philippe Imparato en zijn team hebben aangevat, lijkt nog maar net begonnen. “Op 23 september ontvangen we 11 van de 33 klanten van de 33 Stradale en stellen we enkele designideeën voor die een tweede hoofdstuk kunnen openen, een nieuwe supercar die mogelijk in 2027 of 2028 verschijnt. Mijn team heeft carte blanche om plezier te maken en de geschiedenis van het merk eer aan te doen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be