Stijl

SUV’s zijn populairder dan ooit, terwijl monovolumes stilaan aan het uitsterven zijn. Mensen houden nu eenmaal van de stoere stijl van zo’n cross-over en van het koning-van-de-weg-gevoel dat erbij hoort. Dat heb je veel minder in een éénvolumer zonder uitstekende motorkap. En breaks? In zo’n auto zit je op dezelfde hoogte als in een berline, met dat verschil dat je over veel kofferruimte beschikt: vaak minder dan met een monovolume maar meer dan met een SUV.

2 of 3 kinderen

Voor wie 2 kinderen heeft, moet een break zeker volstaan. Heb je 3 koters of meer, is het beter om voor een monovolume of voor een SUV met onafhankelijke zitplaatsen te kiezen, telkens met Isofix-bevestigingspunten om kinderzitjes vast te maken. Tegenwoordig bestaan er ook voldoende SUV’s en monovolumes met een 3de zetelrij.

Rijgedrag

Wie ook maar een beetje sportief wil kunnen rijden, moet voor de break gaan. Zowel SUV’s als busjes zijn te zwaar en beschikken over een te hoog zwaartepunt om zich op dezelfde manier te kunnen gedragen op de baan. SUV’s zijn dan ook een pak minder wendbaar en vanwege hun hogere gewicht verbruiken ze ook meer.

Prijs

Ook in deze categorie winnen de breaks: doorgaans kost een stationwagen niet veel meer dan de berline of hatchback waarvan hij is afgeleid. Monovolumes zijn in de regel nog iets duurder, al spannen SUV’s in de meeste gevallen toch de kroon wat het prijskaartje betreft.

Twijfel je nog?