Lage emissiezone: mag je Brussel nog in met je oldtimer?

Vanaf 1 januari 2018 voert Brussel, net als Antwerpen, een lage-emissiezone in. Dat geldt in het ganse Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met alle 19 deelgemeenten. Wat moet je daarvan weten?

Dieselwagens

De strengste regels gelden voor dieselwagens. Bij de start van de lage-emissiezone in 2018 mogen dieselwagens Brussel alleen nog binnen als ze voldoen aan de Euro 2-normering (het gaat veelal om wagens die voor het eerst zijn ingeschreven na 1 januari 1997). Vanaf 2019 moeten dieselwagens voldoen aan de Euro 3-norm en vanaf 2020 aan de Euro 4-norm. Vanaf 2021 moeten dieselauto’s zelfs aan de Euro 5-norm voldoen om Brussel nog binnen te mogen.

Voor benzinewagens geldt een andere regeling. Vanaf 1 januari 2019 mogen benzinewagens Brussel enkel binnen indien ze aan de Euro 2-normering voldoen. Vanaf 2025 moet je wagen voldoen aan de Euro 3-normering.

Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan kan je wel tot 8 keer per jaar een dagpas kopen. Die kost 35 euro.

Je riskeert een boete

Als je je niet houdt aan de regels riskeer je een boete van maar liefst 350 euro. De eerste 9 maanden hanteert het Brusselse Gewest een gedoogbeleid. Als je de regels overtreedt kom je er in die periode vanaf met een waarschuwing

Oldtimers

Voor voertuigen met een Belgisch "O" kenteken die reeds langer dan 30 jaar in verkeer zijn gesteld wordt allicht een uitzondering voorzien. Zij zouden Brussel nog wel in mogen. 

Meer info kan je terugvinden op de website http://www.lez.brussels/



Zelf op zoek naar een prachtige oldtimer? Die vind je gegarandeerd op www.autoclassic.be