Autosport

5 opmerkelijke weetjes over de Peugeot 9X8 hybride

Men praat er al sinds 2019 over, maar nu werd hij eindelijk officieel en “in het echt” gepresenteerd op 6 juli laatsleden: de 9X8 is de eerste hypercar van Peugeot. Dit zijn 5 feiten om van deze hybride te onthouden.

Geschreven door Laurent Zilli | 24/07/2021

1. Le Mans

Peugeot 9X8 interieur

Peugeot koesterde al lang de wens om terug te keren naar de 24 Uren van Le Mans, de scène van enkele van de grootste successen van het merk. Een droom die uitkomt dankzij een nieuwe categorie die werd gecreëerd door de organisatoren van de race: hypercars, die minder complex en goedkoper te ontwikkelen zijn dan LMP1’s. Het leeuwenmerk is dus aan de slag gegaan en dit is de bolide waarmee het in 2022 of 2023 terugkeert naar Sarthe.

2. Geen achtervleugel

Peugeot 9X8 2021

De Peugeot 9X8 is al een unieke auto in zijn ontluikende klasse, omdat hij de enige is zonder achterspoiler. “We hebben een niveau van aerodynamische efficiëntie bereikt dat ons in staat stelt om het zonder dit element te doen. Maar vraag ons niet hoe! We zijn van plan dit zo lang mogelijk geheim te houden”, zeggen ze bij Stellantis Motorsport.

3. Uiteraard hybride

Peugeot 9X8 official

De Peugeot 9X8 is een hybride hypercar, zoals vereist door het reglement van de 24 Uren van Le Mans. De achterwielen worden aangedreven door een 2,6-liter biturbo V6 op benzine, die alleen al 680 pk produceert. De voorwielen krijgen de 272 pk van een elektromotor te verwerken. Daarmee heeft deze Peugeot dus een potentieel van ruim 950 pk. Maar volgens de regels zal het vermogen in de races beperkt zijn tot 680 pk.

4. Hij was bijna te koop

Peugeot 9X8 logo

Een van de eigenaardigheden van de hypercars van de 24 Uren van Le Mans is dat ze kunnen worden afgeleid van modellen die voor de weg gehomologeerd zijn. Peugeot had daarom een tijd voor ogen om een kleine reeks van een “straatversie” van de 9X8 te lanceren, voordat men zich bedacht. Jammer, want het is al bekend dat verscheidene andere constructeurs hun bolide wel de weg op zullen sturen: de Mercedes Project One, de Aston Martin Valkyrie of de Toyota GR Super Sport. Komaan Peugeot, doorzetten!

5. Vierde overwinning

Peugeot 9X8 detail

Zoals we al zeiden, was een nieuwe overwinning het doel waarvoor Peugeot de 9X8 ontwikkelde. Voor de constructeur, die al 10 jaar niet meer in Le Mans is geweest, zou het een vierde overwinning zijn, na die van de 905 in 1992 en 1993 en de 908 diesel in 2009. Wij wensen het hen alleszins toe.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook